• Greyliving

känns annorlunda andra graviditeten

Väntar vårt andra barn och den här gången känns det väldigt annorlunda mot förra gången. Jag mår inte illa lika mycket som förra gången tex. Det är ju i o för sig skönt men jag trodde att det skulle kännas samma som förra graviditeten.

Ni andra som väntar no 2 - är det likadant som förra gången för er eller annorlunda? På vilket sätt isåfall?

• Svar på tråden känns annorlunda andra graviditeten
  • Prisman

min andra graviditet är helt annorlunda från den första!
    Nu mår jag illa konstant det gjorde jag inte sist

Har precis vart på en akuttid för att jag har så ont i magen.
    Först hitta de inte bebisen men efter 5 min såg vi hjärtat,

Troligtvis är jag kortare ¨gånget för måtten stämmer inte för v 10.

Hoppas att det är så och inte att barnet inte utvecklas som det ska......

• SanTan

Väntar också mitt andra barn. På det stora hela känns allt rätt lika. Har dock några saker som skiljer sig:

* Är mycket tröttare denna gången (men det kanske beror på att man måste ta hand om en 2-åring istället för att vila...)
    * Bebisen hickar inte lika mycket som dottern gjorde
    * Magen är inte lika bred och mycket toppigare, men jag har gått upp lika mycket i vikt.
    * Har inte lika blödande tandkött

För övrigt känns allt likadant tycker jag....

Jag är i v.28. Har en dotter. Denna gången vet jag inte vad det är för sort! Det visar sig i februari.

• Mrs Vergara

Mår inte heller lika illa som förra gången, vilket gjorde att jag hade svårt att inse att jag verkligen var gravid. Är mest trött och arg.

• Heather

Mår också annorlunda.

Förra gången mådde jag illa, inte mycket alls men vissa dofter/smaker fick mig att vilja kräkas. Om jag krånglade (inte hann) med maten mådde jag också illa.
    Kunde också vara så TRÖTT att jag nästan började gråta för att jag inte orkade.

Denna gången mår jag INTE ALLS illa men hade tidigt FLERA migränattacker, vilket är jätteovanligt för mig. Får kanske migrän en ggn varannat år "normalt".
    Tröttheten är av mildare slag...trots att jag sover "sämre" pga att Anton vaknar på natten eller tidigt på morgonen.

Humöret är också annorlunda.
    Med Anton var jag väldigt känslosam och lipig...kunde börja gråta för minsta lilla.

Denna gången är jag mer "arg". Klarar inte av en massa tjafs utan blir lätt irriterad och sur. Är annars ganska mjäkig men nu står jag på mig mer och har mera jävlaranamma!

• NicoleLouice

Jag upplever också denna andra gång annorlunda. Mindre symptom! Inte direkt illamående, mest psykologiskt tror jag. Trött, javisst, men vi har ju en kille på 1 år som fortfarande är svårlagd på kvällarna och kan härja runt en del mitt i natten - så jag skulle ju ha varit trött i vilket fall som helst.

Eftersom symptomen uteblivit är man ju lite orolig, och hoppas att allt är som det ska att embryot växer och frodas. Magen är mer svullen än innan jag plussade så det är väl egentligen det enda tydliga tecknet på någon graviditet.

Jag har inga ömmande bröst heller. Jag slutade att amma sonen när han var 8 mån, så det känns som att brösten är rätt "härdade" till skillnad mot första gången. Vad tycker Ni?

Jag / vi ser verkligen framemot detta barn så vi hoppas och håller tummarna.

• kate79

Jag mådde mycket sämre under min andra graviditet. Mådde mycket mer illa, blev mycket tröttare och mer orkeslös och jag blev också mycket större i omfång.

• Licizzi

jag mår bättre denna ggn än förra, mådde riktigt illa o kräkte varje dag i 10 veckor, trött var jag inte direkt o jag kommer inte ihåg om jag hade ömma bröst..
    Nu mår jag ytterst lite illa om morgnarna att jag ibland kan spy men det är inte som förra ggn..Har inga ömma bröst o trött e man ju för man har en dotter som e väldigt aktiv om dagarna..
    Så det känns lite konstigt ibland att jag e gravid..Ibland "glömmer" jag det..

♥ Älskar D o Cicci Bella f. o5o726 ♥
  • Idapida

Mådde inte så jätteilla med första barnet, men det var ändå där rätt tydligt de första 2 mån. Dessutom var jag sjukt trött några veckor, och extremt hungrig.
    Nu med andra barnet känner jag INGENTING! Inte ens ömma bröst. Men jag ammar ju fortfarande, det kanske ställer till det. Blir ju lite orloig...

• Fru H

Graviditeterna med mina två barn var lika på en del sätt men helt olika på andra. Jag ville gärna jämföra andra gången med första, men min bm då tjatade om att det här var ett ANNAT barn och en ANNAN graviditet, med glimten i ögat 

Man är ju inte exakt samma person med samma förutsättningar andra gången man är gravid. Bara det att man redan har ett barn kan ju göra att man mår annorlunda, i fråga om trötthet t ex, som i sin tur kan påverka andra saker. Att brösten känns annorlunda kan ha att göra med att man redan ammat ett barn, och att brösten påverkats av det.

Jag trodde nog som du att det skulle kännas likadant igen, men så blev det alltså inte. Ganska logiskt egentligen, om man tänker efter.

Allt löser sig, på endera sättet
  • Nervis

ingenting är sig likt. Me denna mår jag mycket mycket sämre (illamående) fast det har iofs lättat nu, magen växte fortare, fosterröelserna känns annorlunda, och framförallt är jag mindre fokuserad på graviditeten nu. Lixom vet knappt vilken vecka jag är i, med förra hade jag stenkoll.

jag är dessutom bättre i ryggen denna gång än så länge om man jämför med förra samma tid. fast man har kanske en annan grundmuskelatur.

• Snorky

Här är det HELT annorlunda, knappt någonting är likadant som första graviditeten. Denna gång mådde jag mycket mer illa i början, var/är sugen på sött hela tiden (sist kunde jag inte äta något sött alls mer än halva graviditeten), haft väldigt svårt att äta denna gång förra gången kunde jag äta hur mkt som helst, magens form är annorlunda etc etc. Nu på slutet mår jag sååå mkt bättre o har inte ont någonstans, sist blev jag sjukskriven i vecka 29 och var nästan helt invalidiserad av foglossning i slutet... denna gång känner jag av det väldigt sällan och det är inte ett dugg jobbigt att vara gravid såhär på slutet om jag jämför med hur jag mådde sist!
    Det enda som är lika är viktuppgången... jag går knappt upp nåt. Totalt 7 kg sist, o nu ligger jag 4-5 kg plus i vecka 34... + att jag bär min mage lågt, gjorde jag sist också.

Jag trodde kanske att själva måendet kunde ha med könet att göra, men enligt UL så är det en pojke till!

48 dagar kvar...
  • Leeloo

Andra graviditeten är helt annorlunda.
    Jag har inte mått illa en enda dag, med första var jag tom sjukskriven för illamående i början.
    Jag är såååå mycket tröttare denna gång på kvällarna, har ingen direkt känsla för vad det kan vara för kön.
    I övrigt har jag mått så bra att jag kört på 100 % fram till v 25-26 och då började jag få lite ont och insåg att jag måste ta det lite lugnare. Magen ser ungefär likadan ut, men den är myycket större. Tycker jag.

• Leeloo

Humöret är nog inte så annorlunda. Jag har haft ett riktigt hormonutbrott vardera gångerna, men jag har mer tålamod med sonen nu än innan grav. Borde det inte vara tvärtom?

• Leeloo

Humöret är nog inte så annorlunda. Jag har haft ett riktigt hormonutbrott vardera gångerna, men jag har mer tålamod med sonen nu än innan grav. Borde det inte vara tvärtom?

• Nena72

Detta är min andra graviditet. Under den första, när jag väntade min dotter, kände jag aldrig någonting, mådde superbra hela tiden.
    Nu är jag i v.7 med min andra och det är redan en oerhörd skillnad. Jag mår illa, "mensvärk", ryggvärk, ömma bröst, väldigt kort stubin.

• Nathalie009

Hej! min förra graviditet kände jag ingenting ingne mensvärk ignga ömma bröst lr så men nu redan i v 6-7 så har ja ömma bröst illmående o mensvärk till å frn. helt annorlunda från förra gången:)

• Greyliving

Vad intressant och kul att höra era erfarenheter. Precis som många av er skriver trodde jag att det skulle kännas i stort likadant som sist, men än så länge gör det inte det. Det enda som jag tycker känns väldigt likt är att jag är extremt trött och kan somna "bara så där" och vara helt borta och att jag ömmar i brösten. Visst lite illamående har jag känt av men inte som förra gången. Äter jag bara nåt litet direkt när jag gått upp på morgonen funkar det rätt bra och likadant på kvällen. Jag är inte så långt gången än (V8) och hoppas slippa det värsta med foglossning som jag led av förra gången och blev sjukskriven.

Svar på tråden känns annorlunda andra graviditeten