• Nadïosch

Hur leker ni med era 8-10 månaders barn?!?!

Hejsan alla mammor och pappor,

Jag har en son på 8½ månad som jag har svårt att roa de dagar vi "bara" är hemma. Ofta så träffar vi andra barn och föräldrar och då går dagarna nästan för fort fram.

Min fråga gäller då vi är hemma en hel dag. Hur gör ni för att roa barnen?

Anton ålar/kryper men går inte ännu. Han gillar sin gåstol jättemkt, men den kan han ju inte spendera en hel dag i. Han har ganska mkt leksaker, bollar, saker som låter, megablocks m.m. Men han verkar inte tycka att det är så kul med sånt.

Jag brukar försöka att sjunga med honom, det tycker han är roligt en lite stund. Men sen så blir han rastlös. Hur gör ni andra för att få dagarna att gå?

Hälsningar Nadia & Anton

• Svar på tråden Hur leker ni med era 8-10 månaders barn?!?!
  • Nadïosch

Är det ingen här som leker med sina barn?

• Ell

Vår lilla kille på snart 9.5 månad leker ganska bra själv om man sitter bredvid, helt ensam är inte många minuter. Han har en massa böcker han tycker om att greja med men annars är lekarna inte så avancerade, typ bita och smaka på grejerna! Tillsammans tycker han om att leka titt-ut, att bli jagad krypandes; dvs man kryper efter honom. Han är med mig när jag gör hushållsgrejer typ sorterar tvätt, plockar in i diskmaskinen, lagar mat osv. Det gillar han! Att bara sitta på golvet en hel dag och leka med hans leksaker är inget jag skulle funka för oss.

• Bippan

Nu är min pojke lite mindre, bara 6 mån. Men han är med mig mycket i det som jag själv gör. Bädda sängen är jättekul, borsta tänder (mina, han har inte en enda ), sätta på radion eller cd-skiva (trycka på knappar), sortera tvätt, vattna blommorna, väcka undulaterna på morgonen (dra av duken). Inte går det lika fort som vanligt, men tid har man ju

Jag ger honom någon grej att hålla i och greja med eller "hjälpa till" med och har honom i knät, i babysitter eller lägger honom på mage där jag själv är. Ofta berättar jag vad jag gör, även om han inte förstår mycket av det hela Särskilt när han börjar bli lite trött gillar han att bara "vara med". Jag tycker inte att små barn behöver aktiveras varenda sekund. Men sedan är förstås alla människor olika, även småttingar.

Givetvis leker jag också med honom, busar och sjunger och så där. Då gör jag det helhjärtat en lite längre stund och helst då när han nyligen har sovit och ätit så att han är pigg och glad.

• Nadïosch

Tack för tipsen...

Någon mer som har något att delge mig???

• cool

sonen och jag bruka hälla ut alla leksaker på en matta sen sitter vi där och leker,men det bruka bara va roligt en stund.Sen leker han lite själv som jaga katten :) men oftast vill han att jag ska va me,så vi bruka tända ljus,göra lite hushållsarbete,som funka sådär med en arm,han vill då gärna bli buren..
    dagarna kan bli långa,så vi fåhitta på mera roliga grejor på dagen,ni som bär barnen ofta hur hinner ni med allt...

• Lillis1

Hon är med när jag gör saker i hemmet och tittar på eller "hjälper till" (tex smakar på den rena tvätten eller försöker dra ned den från tvättställningen ), eller så pysslar hon bredvid med sina saker. Är hon gnällig och klänger för att komma upp kan det funka om hon sitter i sin matstol så ser hon vad jag gör. Ja så sjunger vi och busar o kramas, jag brukar berätta vad jag gör när jag gör något o hon jollrar o svarar Hon gillar när jag bygger torn av klossar som hon kan riva ned och ramslekar, tittut etc....

• Tildas52

min 10 mån son gillar stapel burkar han staplar inte men river gärna. sen lägger han dom i varandra och i början visade jag vilken ordning men nu kan han själv. vi pratar i dom sådet ekar roligt och snurrar dom. så fångar han dom när han hasar i kapp dom kan ha dom till mycket

• kozzan

vi brukar gunga, bada, dansa till tänk om jag hade en liten apa och måla med hemmagjord fingerfärg på väggarna i köket (de är målade så det e bara torka av efteråt) leka med hunden och titta i toaletten när vi spolar.

världens finaste tjej finns hos mig
  • Felicia 2006

Min tjej är 7½ månad o hon brukar få sitta på golvet o leka med sina grejer o jag sitter oftast bara bredvid o oftast räcker det, eller såå hittar vi på annat bus!

• Tarkan

min son är 10 månader. vi brukar göra olika saker på dagarna. han leker inte så mycket med sina leksaker. han leker bara en liten stund med nån leksak, sen tröttnar han. när ja gör olika sysslor hemma brukar han följa med mig o tittar på va ja gör. i köket så är de nästan alltid köksluckorna som ska öppnas, och då tar han ut alla plastsaker. annars brukar vi också leka tittut-lekar, jaga varandra (vilket han tycker är jättekul just nu), han gillar även att dansa till musik.mm.

• Lyckliga ja

vår adam han leker rätt bra med sina leksaker om man sitter med på golvet men skull ja sätta mig i soffan ska han me dit upp :D anars älskar han när man sjunger för honom o lyssnar på musi o gör rörelser till musiken.. speciellt klappa händerna låten o imse vimse spindel.. då härmar han mig =) .. vi brukar kasta boll till varandra..leka tittut.. och nu leker han sj tittut gömmer sig under filtar o sen drar av sig den o skrattar så gott.. :D o busa med att jag tex jagar honom.. de tycker han e skiit skoj :D brukar träffa andra mammor me o då leker han rätt bra me deras barn som e i samma ålder.. :D

• musan

Min dotter underhåller sig ganska bra nuförtiden...kryper runt efter hunden, pysslar med någon leksak.....
    barnvagns promenader brukar ju sluka en del tid.
    Sedan hänger hon med mig när jag grejar i köket och hänger tvätt och allt som ska göras. Vill redan hjälpa mig att plocka ur diskmaskinen, vilket inte går såå bra.

Annars sjunger "vi" mycket barnsånger...och läser minst en saga varje dag.

Sedans har hon gåstolen som lite omväxling från golvet.

Svar på tråden Hur leker ni med era 8-10 månaders barn?!?!