• Kiwis mamma

Fika och viktväktarpoints?

Jag får folk på fika på fredag och vill bjuda på något gott till kaffet. Jag har dock gått med i Viktväktarna och räknar nu points så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på.

Någon som har något tips på fika á la lågkalori? Fruktsallad med lite kesella vanilj känns lite tråkigt men det är det enda jag kan komma på!

• Svar på tråden Fika och viktväktarpoints?
  • Limus

Kolla viktvaktarna.se, det finns massa recept där. www.viktig.org har också en del goda recept.

Chokladmousse 1,5 PTS

4 pers
    4 äggvitor
    4 msk kakao
    4 msk socker

Vispa vitorna hårt och häll i sockret lite i taget. Häll i kakaon och vispa till smeten är slät och fin.
    Spritsa upp i fina glas och ställe i kylskåpet ett tag. Dessa ska helst inte stå i kylskåpet för länge.
    Garnera med apelsinklyftor och gärna lite citronmeliss.

Källa: Viktväktarna

• Kiwis mamma

Limus: tack för tipsen! Choklasmoussen låter jättegod. Den såg jag faktiskt förut men eftersom maken är äggallergiker gick det liksom bort men han ska ju inte vara med och fika så det går ju utmärkt!!

• Limus

Det finns ju en hel del gott man kan göra. Och vissa kakor innehåller inte många points. Gräddebullestänger, på 10 gr styck, innehåller 1p. Inte så farligt. =)

Jag brukar baka äppelklyftor i ugnen, och strö över kanel och sötningsmedel. Har lättglass till, och då blir det ju bara points för lättglassen. =)
    En annan höjdare är filodeg, fyllt med frukt, sötat med sötningsmedel om man så vill. Filodeg är inte speciellt "dyrt", poängmässigt.

=)

Svar på tråden Fika och viktväktarpoints?