• therre

Flytta hemifrån - råd, budget.

Min syster ska flytta hemifrån för första gången och jag undrar om ni kan ge tips på hemsidor eller länkar där det står vad man behöver, vilka räkningar man kan tänkas ha, vad de kommer ligga på ungefär, hur mkt man ska äta för i veckan normalt sett osv. Allt vad som ni kan komma över.

• Svar på tråden Flytta hemifrån - råd, budget.
  • Birgitta2

Vad härligt att flytta! Och då gäller det att hålla koll på pengarna. Hon skall också anmäla till elverket att hon flyttat in i sin lägenhet så hon slipper betala den gamla hyresgästens elkostnad. Nedan står en del på konsumentverkets hemsida. Lite tips:

www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=4626

• Gisse the one and only

Kolla med sparbanken, de brukar ha tips, sen kan man vända sig till kommunens budgetrådgivare.

Stryk mig medhårs....annars
  • therre

ah, tack!

är man tonåring så är det lätt att pengarna skenar iväg, därför ville jag ha lite råd att ge henne

• NinaMariaC

Jag har inga länkar men erfarenhet.

Först är det ju hyran som är viktigaste.
    Sen finns det el som är runt 700kr/3mån för en tvåa.
    Bredband ifall hon ska ha det.
    Mat är beräknat på ungefär 2000kr/pers i månaden.
    Hygienartiklar blir inte så mycket kostnader på. Beror på personen själv.
    Sen finns det inte så mycket mer ifall man inte har nadra skulder o sånt.

• Gisse the one and only

Telefon
    Hemförsäkring
    Läkarbesök
    Tandläkare

• Birgitta2

Hemförsäkring är oerhört viktigt.

• Gisse the one and only

Ja det finns bostadsföretag som inte hyr ut om man inte tecknar hemförsäkring.

• Birgitta2

Om det börjar brinna eller lägenheten får svåra vattenskador, så får din syster inte ut ett öre till nya möbler eller kläder, TV eller dator, om hon inte har hemförsäkring

• Gisse the one and only

OCH om det börjar brinna i hennes lägenhet så täcker hennes hemförsäkring skadorna i de andras hem i huset....annars blir det dyrt

• therre

Tack!

Konsumentverkets hemsida var super, man kunde göra en kalkyl med!

...Fast jag undrar lite... Låter inte 1000:- i månaden i mat ut ganska mkt för en 16-åring som äter lunch på skolan?

• Birgitta2

Gisse, the one and only, vad talar du om???

• Birgitta2

30 kr om dagen blir det i snitt. Det är väl inte dyrt för mat i en månad? Jag skulle nog lägga på 1000 kr till, eftersom ungar i den åldern inte har speciellt stor koll på matkostnaderna.

• Gisse the one and only

Birgitta2

Jo jag talar om att om man inte har hemförsäkring och branden startar i din lägenhet pga av vad som, så är du ersättningsskyldig till bostadföretaget för de skador du åsamkar.

En kille i huset brevid dömdes att betala 1,4 miljoner i ersättning för de skador som branden i hans lägenhet hade åsamkat byggnaden, pga att han inte hade hemförsäkring. Annars hade han fått hjälp den vägen.

• Meria

Alltså, när jag bodde ensam ett tag såg mina räkningar ut såhär:

Mat: 1500 (inkl. hygien)
    Tele: 150
    Bredband: 300
    Försäkring (olycksfall + hem): 200
    TV: 150
    El: 300
    Hyra: 4200 (10 mån-hyra, 2 rok)
    Mobil: 200

Det beror ju på vilka fasta kostnader hon drar på sig. 1000 kr mat låter rimligt om hygien ingår och hon kanske vill äta en pizza nångång också... Mina räkningar (förutom hyran) låg runt 2-3000.

¤ vecka 36 ¤
  • therre
    Birgitta2 skrev 2006-11-14 15:41:01 följande:
    30 kr om dagen blir det i snitt. Det är väl inte dyrt för mat i en månad? Jag skulle nog lägga på 1000 kr till, eftersom ungar i den åldern inte har speciellt stor koll på matkostnaderna.
    Ja, iofs. Som en klumpsumma låter det ut mycket för en person som är 16 år. Iofs blir nog inte hennes lika höga då hon lever på multidryck o macka *s* Men det stod ju faktiskt också i sambons hemkunskapsbok som jag har här framför mig då jag höll på skriva ett recept att en tjej i 16-års åldern äter för ungefär tusen kronor i månaden o den är utgiven -89
  • ijacarina

1000-1500 i mat inkl. hygienart., är en rimlig summa även om man bara är 16 år. Iden åldern vill dom ju käka hamburgare o pizza ibland oxå. Sen handlar dom väl hem dricka chips mm som ingen ungdom verkar klara sej utan idag, Tyvärr

• therre
    ijacarina skrev 2006-11-14 15:50:15 följande:
    1000-1500 i mat inkl. hygienart., är en rimlig summa även om man bara är 16 år. Iden åldern vill dom ju käka hamburgare o pizza ibland oxå. Sen handlar dom väl hem dricka chips mm som ingen ungdom verkar klara sej utan idag, Tyvärr
    haha. precis
  • majlinsa

jag är 19 och bor tillsammans med min sambo som är 22

vi flyttade hemmifrån och flyttade ihopp..
    våra matkostnader ligger på 2500-3000ca och det beror på att vi småhandlar på lokla mataffären.. Storhandla är ett bra tips..
    FYLL FRYSEN med mat.. korv, köttbullar allt vad hon vill äta.. Sedan kanske on vill lära sig laga nått själv som typ egna köttbullar eller nått.. Finns det möjlighet att hjälpa henne storhandla med tex att köra dit och hen henne i bil är det bra för ekonomin

• therre

Ja, hon bor i en "större" stad där hon kan handla på ex. Willys, Ica maxi, coop o liknande så där kan man ju sänka matkostnaderna rätt mkt.

Svar på tråden Flytta hemifrån - råd, budget.