• Anonym

Kan jag bli undanhållen mitt arv?

Jag bodde inte tillsammans med min biologiska pappa när jag bodde hemma. Honom bodde jag hos varannan helg tills jga va 4 år. sen slutade han va "pappa".

När han dör kan mina två andra biologiska syskon (på hans sida) då undanhålla mig arvet?
    Eller är det nån myndighetsgrej som tar kontakt med mig o säger att han är död eller nått?

• Svar på tråden Kan jag bli undanhållen mitt arv?
  • Inanna

Ingen kan undanhålla dig ditt arv. Du har alltid rätt till en sk arvslott som är en viss del av hela arvet. Din pappa kan dock ge sina andra barn pengar, saker pö om pö och då kan det bli väldigt svårt att i praktiken hålla koll på hur mycket de har fått av sitt arvsförskott. Det man vet att de har fått i arvsförskott dras annars av på hela arvslotten så att det blir jämnt mellan syskonen, men vill man lura systemet så är det förmodligen ingen omöjlighet.

För att konkret svara på din fråga - du kan inte undanhållas ditt arv och du är berättigad till din arvslott (kommer i dagsläget inte ihåg hur den beräknas, men kan kolla upp det om du vill ).

• Winnie

Det som Inanna syftar på är något som kallas laglott. Det innebär att man alltid har rätt till hälften av det man skulle ha ärvt enligt arvsreglerna om inget testamente hade funnits. Med andra ord:

Om ni är 3 barn så ärver ni normalt sett varsinn tredjedel av er pappa. Detta gäller alltså om inget testamente skrivits av din pappa.

Har han däremot skrivit testamente och han t.ex har testamenterat bort dig och bara vill att kvarlåtensklapen ska gå till sina andra 2 barn, så har du ändå rätt att kräva din laglott. Den är, som jag skrev ovan, hälften av det du annars skulle ha ärvt enligt den normala arvsordningen. I ditt fall blir det alltså hälften av en tredjedel och det är ju 1/6.

Dock finns en "hake" och det är att denna får man inte aiutomatiskt, man måste själv kräva sin laglott. Detta pga att man normalt sett utgår från den avlidnes vilja och inte bestrider detta. Men vill man bestrida den avlidnes testamente så har man alltså alltid rätt till hälften av det man skulle ha ärvt vid en normal arvsgång.

• Inanna

Tack Winnie för bättre beskrivning än vad jag kunde ge

• jummie

Min pappa dog för ett par veckor sedan..jag har inte sett honom på 28 år..men jag blev ändå informerad om att han var död o att jag hade rätt till arv!

Så bara för att ni inte umgåtts så kan de inte göra dig arvslös!

• fågeln

HEJ .
    HAN ÄR DIN BIOLOGISKA PAPPA VAD DEM ÄN VILL OCH GÖR KAN DEM INTE SÄGA EMOT OM DETTA,DU HAR DIN RÄTT TILL ARVET OAVSETT OM DU VAR 4 ELLER 1 ÅR SÅ ÄR DET BARA.
    DEM KAN TYVÄRR INGET GÖRA,OM INTE HAN SKRIVIT NÅGOT ANNAT I TESTAMENTET.JAG HOPPAS DET GÅR VÄGEN ANNARS KAN DU GÅ VIDARE DU HAR DIN RÄTT TILL PENGARNA ELLER VAD ARVET NU RÖR SIG OM STÅ PÅ DIG LYCKA TILL.

• Fru Karlsson

Anonym 1504015>
    du är anmäld.

TS>
    en sak du bör veta är att detta med arvsskifte hänger lite på hur hans nuvarande situation ser ut.
    att du har rätt till ditt arv är det ingen tvekan om, men NÄR du resp. de andra barnen får ut det, det är en annan femma.

om din pappa är gift idag, med mamman till dessa övriga barn, kommer hon per automatik få behålla allt. sedan får barnen dela på det när HON väl går bort. då kan hon i praktiken välja att göra av med pengarna och prylarna INNAN hon går bort, om hon vill det.

iom att du är ett sk. särkullbarn dock, får du ut ditt arv PÅ EN GÅNG, även om dina halvsyskon inte får ut sitt farsarv förrän deras mamma gått bort.
    hängde du med på hur jag menar nu?

det funkar på detta sätt av dem enkla anledningen att man "vet" att om särkullbarn inte får ut sitt arv på en gång, kommer de aldrig att få det!! *syrlig* det är tyvärr så människan fungerar...

så mao:
    - lever din pappa ensam idag, får ni alla ut ert farsarv när han går bort.
    - om din pappa är gift med mamman till dessa andra barn idag, får DU ut ditt farsarv omgående, men de får vänta tills hon går bort (såvida hon inte VÄLJER att göra arvsskiftet på en gång med dem).

• Liria

Kommentar till Fru Karlssons inlägg. Om du är särkullsbarn få¨r du bara ut ditt arv direkt om inget finns skrivet. Annars får du också vänta till hon dör.

Svar på tråden Kan jag bli undanhållen mitt arv?