• Bebisens mamma

Ont i armar och händer i slutet av graviditeten..

Jag har ont och värk i mina armar och händer sedan ett par veckor tillbaka...
    Det började med att jag kände av stickningar och pirrningar och svullnad i händerna, precis så som jag också har fått i benen och fötterna (särskilt på kvällarna efter att ha stått och gått mycket). Det startadei vecka 30, 31 ungefär.

Jag är nu i vecka 33 (32 + 4). Har vaknt på nätterna av att armarna och händerna domnat bort och gjort ont. På mornarna kan jag knappt röra mina händer som är svullna och ömmar.

Var hos BM igår och jag fick en remiss till etn arbetsterapeut som skulle kunna ordna handledsskenor till mig så att jag sover med rakare handleder, som tydligen ska avhjälpa smärtan. Någon som har sådana och sover med dem?

Min BM sa att det är lite symptom av carpaltunnel. Både min mamma och min bror är opererade för carpaltunnel i sina högerhänder.

Är det här vanligt att det uppstår under graviditeten? Vad kan man göra för att underlätta... Kommer mina problem att försvinna efter förlossningen? Varför får jag ont?

Just nu har jag smörjt in armbågarna och handlederna med liniment. Känns som jag har en infektion i båda armarna, som om något är fel...
    Linimentet hjälper för stunden.

Kan jag arbeta med armarna och händerna eller ska jag bara vila?

Många funderingar men inga riktiga svar.. Kan ni hjälpa mig?

• Svar på tråden Ont i armar och händer i slutet av graviditeten..
  • sorba

Hej!

Till mig har de sagt att det kommer att försvinna, att det inte är farligt. På sin höjd jäkligt obehagligt.

Är i v 34 och fick mina nattskenor förra veckan. Tycker att de är svåra att sova med. Skölj händerna och handlederna i kallt vatten så ofta du kan. Det minskar svullnaden. Höj händer och armar rakt upp ovanför huvudet och knyt händerna och spreta med dem ca 100 ggr per dag. Det tvingar ner vätskan från händerna.

Hoppas att det hjälper!

Kram

• Vanessa1

Ja detta är tydligen jätte vanligt! Jag ska ringa arbetsterapeuten på måndag och få en tid för att prova ut skenor!

Får se om jag kan sova med dom bara , har hört att det inte är det lättaste!!!

• Flingan

Jag hade så förra graviditeten. Sov med skenor på handlederna på nätterna och det hjälpte bra tyckte jag. Helt symptomfri blev jag inte, men det blev i alla fall mycket bättre. Visst, de är inte så bekväma, men det får man ta
    Denna graviditet har det inte kommit, än... Men jag är ju bara i vecka 28 så det kommer nog snart. Jag har i alla fall inte haft några som helst problem sen förra graviditeten eftersom svullnaden försvann i och med att bebisen föddes.

• Cayenne

Jag fick skenor för en dryg vecka sedan för att jag har carpaltunnelsyndrom. Arbetsterapeuten sa att det kanske var svårt att sova med skenorna, men jag älskar det! JAg tycker det är en såååå skön avlastning för händerna att jag sover som en stock!

Orsaken till att man får det, är att det samlas vätska i handlederna, och det gör att et blir trångt för nerverna.

Jag tycker att händerna blir bättre när man försöker att inte använda dem för mycket.

Jag är i v 26. Arbetsterapeuten sa att det var ovanligt tidigt att då symptomen, man brukar få dem senare.

JAg ska ringa henne om någon vecka, och ev kommer jag då även få dagskenor.

Det som kan hjälpa, är att hålla händerna lite högt och röra på fingrarna, så man får igång cirkulationen.

• solen13

Jag fick skenor i dag, terapeuften var lite arg på mig att jag gått så länge såhär utan att komma till henne och gav mig ödemhandskar också. Hon sa även att om man hela tiden har stickningar och dommningar i fingrarna över hela dygnet så skylle man remiteras vidare till en handkirurg för då kunde nerven vara i fara.
    v37

• gosmicka

hejsan...
    jag har samma problem som dig...är i v28 nu men fick ont redan i v18 om inte innan...har oxå handledsskydd som jag både sover med och har lite på dagarna...e sjukskriven för karpaltunnelsyndrom och ahr varit det i ca 2 månader nu...känns mycket bättre i händerna när man inte behöver använda dom så mycket...men får ont så fort jag gör nåt som att dammsuga eller diska elelr liknande...
    har fått ett träningsprogram av min arbetsteraput med osm jag ska göra minst 2 gånger/dag...känns bra efter det...
    men det e himla jobbigt för jag får ont i armarna av minsta lilla som att bära tvättkorgen elelr en matkasse...eller om jag bara håller upp armarna i luften i nån minut...
    jag hoppas verkligen att det komemr gå över efter graviditeten...min barnmorska och min arbetsteraput sa att det borde göra det annars så kan det bli tal om en lätt operatinon i handlederna...det skulle vara ett enkelt ingrepp sa dom...
    vi får hoppas på det bästa....

• saggitarius

jo, det är ganska vanligt.. fast skenorna fungerar inte för mej.. Ska ringa arbetsterapeuten imorgon o prata med henne.. har haft de även dagtid eftersom jag har så mycket stickningar...
    Jag tror att man får ont i lederna för att man blir så stel i fingrarna o armbågar etc... men min AT sa att man inte skulle ha ont i lederna av detta fenomen... hon sa att jag skulle ringa till VC o kolla med läkare... slarviga o lata jag har inte gjort detta ännu...*suck*

lycka till!

• sonja34

Fantastiskt! Jag visste inte att det här med värk i armar och händer var vanligt så jag har inte tagit upp det med BM. Vaknade en morgon med värk i ena handen. På toaletten kunde jag inte torka mig med den handen och blev skraj, trodde jag skulle bli förlamad eller ngt.
    När jag är ute och shoppar på stan kan jag även få värk i armarna..före benen börjar värka.

• Bebisens mamma

Min arbetsterapeut har inte hört av sig på en hel vecka nu. Har själv inget nummer så jag vet inte hur jag ska nå dem.

Antar att en remiss hinner komma fram på en vecka...

Hur lång tid dröjde det för er tjejer att få komma till arbetsterapeuten första gången?

• Kristin24

Min bm förklarade domningarna o stickningarna som så att när man har vätska i kroppen så svullnar man, då blir det svårare för blodet att komma fram och man får stickningar, som när foten somnar osv.

Det är inget farligt, och är väldigt vanligt. Man ska då hålla denna kroppsdel högt och vifta med ex, fingrarna(om det är handen) Värken som du känner sen är just för att du har vätska i kroppen och det gör att det gör lite ont i lederna. Men detta kommer att försvinna sen efter graviditeten....så du behöver inte oroa dig.

Jag har haft så där länge nu och visst det är jobbigt men bara man lägger upp benen när man sitter och tar upp handen lite när det inträffar så ska det släppa lite.

• Kristin24

sorry...skrev fel...det är nerver som kommer i kläm inte blodet..

• Vintervila

V 18+0 imorgon och jag har värk i handlederna.. =/ Ringde mvc och en bm sa att jag kan köpa skenor på apoteket? Kan man det?

Svar på tråden Ont i armar och händer i slutet av graviditeten..