• fia82

hur vet man när livmodertappen mjuknar?

har läst att några har skrivit att "livmodertappen har mjuknat" hur vet man när den mjuknar? kan man känna det? betyder det att det är på g?

har gått med värkar i snart en vecka. börjar bli ganska less nu. jag vill ju att pyret ska komma!! är det någon mer än jag som tycker att nio månader är för länge?

• Svar på tråden hur vet man när livmodertappen mjuknar?
  • PuhBjörn

Jag funderar på samma sak!

• Katja B

Tror inte att man själv kan känna det.
    Utan det kan BM eller läkare göra. De känner efter om den har börjat bli mjuk och om "saker och ting" har börjat komma längre ner..

Men är inte helt säker på detta.
    /Katja

• gia

Det är läkaren eller BM som kan känna efter om livmodertappen mjuknat eller att det är något på gång! Man kan säkert känna efter på sig själv genom att stoppa upp två fingrar, men jag har ingen erfarenhet om hur livmodertappen känns eller ska kännas överhuvudtaget!

• bullmamma

Man kan känna livmodertappen själv den känns ju annars som ungefär nästippen, när den börjar bli mogen så blir den mjukare.

• flippot

va hoss bm förra söndagen å hade då haft som mensvärk i 4 dagar med en del kraftiga sammandragningar..
    bm sa då att tappen mjuknat och att man kunde kma in med ett finger.antar att det var "mensvärken"som gjort att den mjuknat å så.

• 3goakillar

Hej!! Jag har tre barn, och när jag väntade min mellankille så höll jag på och kände på livmodertappen, men det var ICKE bra,för när jag kom in till förlossningen så hade jag bakterier på den så jag fick pennicillin-dropp och bannor om just detta....man kan endå inte bedömma hur nära förlossningen är pga av detta,för den kan mogna väldigt fort innan eller vara mogen jättelänge innan det händer nåt....Lycka till!!(jag e avundsjuk...men min minsta e bara 5 månader,så jag får lugna mig lite:))

• fia82

var in på förlossningen igår natt. då sa de att tappen var mjuk och att jag var öppen 3cm. fick en sk "sovdos" när jag vaknade var värkarna borta och vill inte komma tillbaka.

nu har det gått 24h sen jag fick sovdosen, borde inte värkarna komma tillbaka snart? har inget tålamod kvar! de sa på förlossningen att det kommer ta ca 2h till ett par dagar tills det är över. så förhoppningsvis har man en bebis till helgen!

• agge333

Lycka till nu då Fia82!
    Måste ju vara skönt att veta att det händer nåt!

• fia82

jipeee! Slemisen for precis. Jag vet att det fortf kan dröja länge men det är ju ett steg i rätt riktning!

Har varit så deppig idag. Tänk att man kan bli så glad över lite slem.

• delifi2

min slemmis gick för nån vecka sen å ingen bebis i sikte
    trodde d va på G inatt för alla förvärkar men nä då.
    å tappen e nästan borta nu oxå så ja tycker d borde bvara dax snart.

gäller bara å tvätta sig rejält om man ska känna själv på tappen eller ha handsakr på sig

Svar på tråden hur vet man när livmodertappen mjuknar?