Första tiden som ny sjuksköterska.. (långt)
Hej!
Såg i en tråd att det var ganska många som arbetar inom vården här på forumet. Jag arbetar själv som sjuksköterska, blev färdig i juni i år. Började jobba precis efter examen. Tyckte att det gick bra i början och att det inte var så jobbigt att vara ny. Har inte jobbat inom vården tidigare. Men nu när jag jobbat sedan juni har det börjat bli jobbigt, psykiskt. Jag arbetar på en avdelning med många återkommande patienter och många är väldigt dåliga. Jag känner mig helt slut när jag kommer hem och många dagar somnar jag i soffan framför tvn tidigt. Min sambo har många gånger sagt att jag är så tråkig och bara ska sova hela tiden. Ibland kan jag känna mig helt gråtfärdig på jobbet när det är mycket att göra och lika så när jag är hemma för jag är så trött. Men ingen i min omgivning förstår mig. Min sambo tycker jag pratar för mycket om mitt jobb, att det är tjatigt. Han har själv ett 8-17 jobb som han inte behöver tänka på något när han är hemma. Själv tänker jag mycket på hur dagen har varit och vad jag gjort när jag kommer hem från jobbet. Har pratat endel med en kollega på jobbet och det är jätte skönt för hon förstår. Men man vill ju samtidigt inte som ny visa sig "dålig". Finns det någon där ute som känner igen sig i det här och har några råd att ge. Man undrar ju om man valt fel yrke och om detta går över. Jag trivs jätte bra på avdelningen och med arbetskamraterna. Tacksam för råd!