• imorgon är en annan dag

Frågor om golv och nytt kök!

OK, nu så måste ni komma med råd! Hur är det egentligen med golvet när man sätter in nytt kök? Har fått höra olika saker så nu så måste jag höra vad ni säger...

Vilket är rätt?

A. Det måste finnas matta under diskbänken och under kyl och frys för det säger försäkringsbolagen (för att minska risken för fuktskada).

B. Det skall absolut inte läggas golv(i vårt fall klickgolv) under diskbänken för då kan inte golvet "röra på sig".

Så vad är riktigt? Måste det finnas matta under diskbänken eller är det helt tvärt om att man helst inte skall ha golv där under?

Sen en fråga till då vi nu har tagit bort en rad med bänkskåp och det fattades plastmatta under (ingen risk för fukt här), så fick vi rådet att höja upp "hålet" med masonitskiva. Nu så belev det ju ändå ställen där det blev sprickor eller vad man skall kalla de. hur fyller man upp de bäst? Golvspackel eller Finbetong? Nån sa att man måste "prima" först, vad skall man köpa att prima med i så fall?

• Svar på tråden Frågor om golv och nytt kök!
  • Ickan

Du kan ersätta en matta med en plastform som man sätter under kyl, frys och diskmaskin. Den har kanter bak och på sidorna så att ev läckagevatten rinner fram och upptäcks.

Men det går att lägga klickgolv under köksinredningen och för att få samma nivå på golvet kan det ju vara bra (så att inte formen lutar bakåt). Däremot blir det ju svårare att byta golv sedan om det står en köksinredning fast monterat på det.

Ang sprickorna så ska det väl räcka med att bara lägga en foam och sen på med klickgolvet så märks inte de, men jag kanske har missuppfattat problemet.

• 76Sanna

Jag kan säga att det under diskmaskin måste finnas ett plastunderlägg (finns att köpa där man köper vitvaror). Det är, som du säger, ett krav från försäkringsbolagen. Det ska visa om det är en läcka från maskinen. Då rinner nämligen vattnet fram så du ser det på underlägget, som sticker ut en liten bit framför diskmaskinen. Vet dock inte om det är samma sak med kyl och frys.

Vi ska bygga nytt, och där är golv under diskbänken och hela köksinredningen. Så görs det nog överallt. Har aldrig hört att man inte skulle ha golv där under. Då tror jag knappast att husföretagen skulle göra det.

• imorgon är en annan dag

Tack till er båda! Ja, vi skall inhandla sådana där plastunderlägg, och om vi hinner och kan så hade vi tänkt att lägga golv under... men som 76Sanna skrev, hur blir det då om/när vi vill lägga nytt golv? Då kasnke man bar lägger fram till skåpen?

Ickan79, vad är en foam?

åaaah, det skall bli så skönt när denna köksrenovering är över!!!!

• Essica

Vi lägger inte golv under köksinredningen. finns väl ingen anlending till att ödsla golv där, bara jobbigare den dagen vi ska lägga nytt golv.

• Joonas

Fast det är ju fiffigt att lägga golv under om man skulle vilja ändra i sitt kök en dag. Kanske? Eller om man skulle vilja ha ben på sitt kök istället för sockel?

festlig, funktionell och fryntlig
  • Ickan

En foam är en ca 4 mm tjock skumplast som man lägger under laminatgolv för stegljudsdämpning och avjämning. Lägger man golvet direkt på betongplatta (grundplatta alltså) så finns det foam med extra plastkanter som man lägger i överlapp för att hindra fuktuppträngning från betongen.

• abnocto

Om jag skulle göra om mitt kök skulle jag lägga plastmatta under ALLT och gärna vika upp mot väggen där diskmaskin samt diskhon står. Detta för att ha extra skydd och jag behöver aldrig oroa mig. Sedan måste man nog alltid har plastskyddet under diskmaskin, så det kommer man aldrig undan.

• Dundermamman

Vi är också i köksrenoveringstaget och vi ska lägga in ett ekparkettgolv i köket och hallen! Vi kommer att lägga golvet under inredningen, med skydd under kyl, frys och diskmaskin.

Svar på tråden Frågor om golv och nytt kök!