• Mammatilltretroll

skötbord onödigt? Hur många byter på skötbädd på golv/säng/köksbord?

Har börjat kika runt på skötbord och efter att läst, om det nu var konsumentverkets test eller viföräldrars test, så verkar IKEAS Sniglar prisvärt och klarade alla säkerhetskontroller..

Men sen har jag läst om så många som bara köper en skötbädd och byter på golvet/sängen eller kanske en bänk hemma...

Hur gör ni?
    Skulle ni vilja/klara er utan ert skötbord eller byter ni redan på golvet kanske?

• Svar på tråden skötbord onödigt? Hur många byter på skötbädd på golv/säng/köksbord?
  • Alvi

Skulle inte alls känna mej bekväm utan skötbord...

• turia

ok jag har inte barn men ska ha snart
    Det måste vara bäst med skötbord- du har ALLT DÄR SAMLAT, TVÄTTLAPPAR, BLÖJOR, KLÄDER, SALVOR....
    Byta på annat ställe kan inte heller vara bra arbetsställning för ryggen...så resonerar iaf jag..
    O undantag kanske på natten byter man i sängen om det bara e kiss- då behöver man knappast tvätta gumpen efteråt heller..
    // V 34

• Moamamma

Jag skulle aldrig vilja vara utan mitt skötbord! Tycker det är krångligare på golvet, och får ont i rygg och knän. Jag använder skötbordet både till blöjbyte och påklädning, ompyssling, massage and you name it!!

• lancrox

använder den ibland mannen jobbar natt så när han sover skötbordet är i sovrumet går jag inte in där och stör utan byter där det finns en plan yta

• Saga å Filippa

Det beror helt och hållet på hur man bor. Bor man t ex i lägenhet med bara tvättmaskin och ingen torktumlar ovan på den, så funkar ju skötbädd ovanpå tvättmaskinen alldeles utmärkt och en hylla ovanpå med diverse salvor och tvättlappar. Vi bor i hus med tvättrum, så här har det inte funkat. Det vi köpte var Ikeas Narvik skötbord, samma som dagens Diktad. En byrå med skötbord ovanpå och överhylla, suveränt praktiskt!! Hade ett skötbord med badbalja under den och 2 hyllplan och den var stod på hjul, det mest opraktiska jag nånsin stött på! Den första använde jag till dom 3 äldre barnen och nu till sladdisen som är 1 år, så har vi köpt den ovannämnda och använder den fortfarande och hon är 12 månader gammal.

• WinterMoth

Jag hade tvättmaskinen som skötbord med mitt första barn men till denna ska jag ej ha något skötbord, jag kan ordna det nere i tvättstugan igen om jag känner att det behövs men oftast bytte jag i sängen på nr1 o kommer nog att göra det med nr2 med*tror*

• Trebarnmor

Jag fick ett skötbord av min syster, den använder jag till tjejerna. Har skötbordet på nedervåningen. På övervåningen byter jag på golvet eller i sängen.

Skötbord är inget måste, men kan vara skönt att ha allt på "plats".

• Mammatilltretroll

Okej, tack tjejer!

Det verkar som att ett skötbord är på sin plats..
    Ska nog köpa ett IKEAS Sniglar

Tack för hjälpen!!

• Maria med 3

Viktigast är att man har allt där man byter blöjor på barnet. Själv använder jag bänken vi har i tvättstugan och har lagt en skötbädd på den. Jag har vattenkranen precis braiv. Salvor mm i burkar på väggen bravid. Blöjor på hylla på andra väggen. Allt inom räckhåll när jag byter. Nya kläder behver man inte ha precis brevid. Man kan gå och hämta nya kläder med bebisen i bara blöja om man behöver byta kläder.

• kixan

Vi hade inget skötbord, bara en skötbädd i fotändan av spjälsängen, bredvid den hade vi en liten hylla med det nödvändiga, dvs. blöjor, tvättlappar och idominsalva. Den använde vi i 3-4 månader, sen slutade vi med den och bytte var det passade bäst för tillfället.

Svar på tråden skötbord onödigt? Hur många byter på skötbädd på golv/säng/köksbord?