• Leias mor

POP vinteroverall-får ej torkas i torkskåp...? Blir den förstörd om dagispersnalen gör det ändå?

Har precis varit och köpt pops vinteroverall(ej bävernylonmen vattentät)1095:-, + vantar och mössa till min lilla tjej. Den verkar superbra, mjuk och skön att ha på sig. Men när jag kom hem fick jag se att man inte får torktumla eller torka i torkskåp.

Man kan ju inte vara säker på om dagispersonalen tänker på det? Vad händer då? Är det jättekänsligt?

• Svar på tråden POP vinteroverall-får ej torkas i torkskåp...? Blir den förstörd om dagispersnalen gör det ändå?
  • kidA

den förstörs då ja.

säg t personalen att inte göra det helt enkelt.

♥(Vilken färg har själen, älskling)♥
  • kidA

det ärväl inga bävernylonoveraller som man får torka i torkskåp?

♥(Vilken färg har själen, älskling)♥
  • EJL

ja den förstörs!!!

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • missteddy

många vet om att de inte får tårkas där är välkänt sedan är det enl mej inte värden bästa overoll att ha på dagis om den inte kan torkas

• Vilmagbg

Prata med personalen och sätt upp en lapp på torkskåpet. Overallen kan bli förstörd (= mista sin vattenavvisande effekt) om den torkas i för hög värme.

• Pallas

Men det går att återimpregnera tyget om det händer. Kanske det inte blir lika bra som från början, men jag har impregnerat hästtäcken med Imprenex i många år och hästarna är alltid snustorra trots dagslånga hällregn, så helt förfärligt kan det ju inte vara. Finns både spray på flaska och flytande som man lägger i tvättmaskinen.

• Pikku Enkeli

Be personalen sätta upp en lapp på torkskåpet om vilket märke det är på overallen som ej får torkas där och även vem den tillhör.

Winners never quit. Quitters never win.
  • Cecci78

Bävernylon ska torka i torkskåp, men det finns material som inte ska göra det (tex pop-overallen i TS inlägg). Vår dagispersonal har sagt att de inte kollar i overallerna om de ska vara i torkskåp eller inte... suck, går inte att köpa alltså

• Leias mor

Ska det vara så svårt att titta på etiketten. Det står ju klart och tydligt.

• morgerda
    Leias mor

Menar du att dagispersonalen ska lägga extra tid på att kolla alla barnens overaller?

Det skulle jag aldrig kräva! De har nog att göra som det är tycker jag.

Köp isf en overall som går att torka i torkskåp på dagis eller om de går med på att hålla koll på din dotters - ha 2 overaller till henne - antar att den inte har torkat om de varit ute en gång o ska ut igen...
    ... BF 23 november!!!
  • Trogga

När jag jobbade på förskola var vi jätte noga med vilka overaller som inte fick torkas i torkskåp, förstör personalen kläder får förskolan köpa nya (det var vad våran chef sa).
    Vi lät inte vikarier hänga in overallerna just pga att det finns flera märken som inte får torkas i torkskåp.

Påpeka för personalen att den inte får torkas i torkskåpet, be dem sätta en liten lapp på torkskåpet/ditt barns plats för ytterkläder.

• Leias mor

Det är klart att de har mycket att gora, jag jobbar själv med barn. Men det tar ju två sekunder att titta efter vid nacketiketten.

• EJL

men hur svårt kan det vara att MINNAS att POP inte går torka i tårkskåp. Herregud är förskollärare inkompetenta eller?
    ett enda märke går INTE att torka.

Skulle dom inte klara det?

.:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
  • R Mutt

I de fall personalen motsätter sig funktionsoveraller så handlar det om ren motsträvighet och inget annat. Personalen är ju, utöver barnen, de stora vinnarna på att brnen har bra ytterplagg. SÅ kul är det inte att stå och böka med torkskåp, och ju fler plagg som inte behöver hänga där desto snabbare blir de plagg som måste torkas klara. Funktionsoveraller är nästan alltid smidigare att jobba med dessutom (har själv jobbat på förskola i perioder).

Jag är inte förksollärare men kan på rak arm säga att jag skulle kunna se på en overall att den kanske inte kan torkas i torkskåp. Men det är inte bara POP som inte ska (loch för den delen inte BEHÖVER torkskåpstorkas. Det gäller tex ReimaTec och MikkLine Wet&Dry också.

• Lill Trulsa

SÄTT EN LAPP PÅ TORKSKÅPET.
    Har själv satt en lapp att gummans vinterkläder inte behöver/får torkas i torkskåp. eftersom det gäller goretex vantar, skor och overaller osv, så slipper personalen ha koll om det får eller inte får torkas har alltid två ombyten av vinterkläder på dagis. Min erfarenhet säger dock säger dock att förskolelärarna har koll på detta och är glada att torkskåpet blir överfullt.

• Pikku Enkeli
    EJL skrev 2006-11-15 09:32:56 följande:
    men hur svårt kan det vara att MINNAS att POP inte går torka i tårkskåp. Herregud är förskollärare inkompetenta eller?ett enda märke går INTE att torka.Skulle dom inte klara det? .:*mamma till Leon & lillebror i magen bf 24 mars*
    Jo vi förskollärare är ohyggligt inkompetenta och fattar ingenting.

Är inte bara POP som inte går att torka i torkskåp och förövrigt är det inte lätt att hålla reda på alla kläder som barnen har på sig. Enklast är att man kommer överens om ett gemensamt systen på avdelningen; t.ex. att alla som har overaller som inte får torkas i torkskåp syr i en röd lapp i "nacken" elelr liknande.
    Winners never quit. Quitters never win.
  • fröken Anna

Vi har en lista på vårt torkskåp där man kan skriva upp allt som inte får torkas i torkskåp. Den blir bara längre och längre... Många vantar/handskar kan heller inte torkas i torkskåp. Numera är det fler ytterplag som inte kan torkas än som kan torkas. Så bra då att förskolan investerat i tre torkskåp per avdelning...

Ja, ja. Vi hänger in i torkskåpen ändå. Kläderna är våta och kan inte hängas/läggas in och smutsa ner kläderna vid barnens krokar. MEN vi sätter inte på torkskåpet...

Förstår inte en del som arbetar på förskola, vill de förstöra barnens kläder? Jag tycker att det är lite besvärligt ja, men vad göra?

• morgerda

Jag menar med mitt inlägg iaf att OM mitt barns kläder skulle gå södner pga. av att de hängdes in o torkades trots att de inte ska det... så skulle jag inte kräva ersättning fr skolan!

Jag vet hur pressat det är och lite personal på många barn. Köper jag ett "besvärligare plagg" så får jag räkna med att tid och ork kanske inte finns! Hellre att att de lägger tiden på barnen...

... BF 23 november!!!
  • Suskiv

Mina barns overaller är de enda på avdelningen som inte får torkas i torkskåp och de har då satt upp en lapp där det med stora bokstäver står att de inte får torkas i torkskåpet. En miss skedde med sonens Pop jacka, men som tur så var torkskåpet inte på på högsta så jakcan klarade sig. mina barn har förövrigt reima Tec.

Svar på tråden POP vinteroverall-får ej torkas i torkskåp...? Blir den förstörd om dagispersnalen gör det ändå?