• reserverad

Magen svullnar otroligt mycket

Jag ar sa trott pa min mage. Jag har inte ont eller nagot men den svaller latt upp till 10 cm pa en dag. Runt 7 cm i snitt skulle jag tro. Det kanske inte later som om det ar sa mycket men magen blir jatterund och ful, stor som en ballong. Det kraver tom en storlek storre byxor an nar den ar platt pa morgonen.

Det verkar komma av det mesta jag ater men speciellt av pasta, brod, vafflor, pannkakor, ja av mjolmat blir det varst. En, enda macka och jag ar tjock om magen.

Jag ar lite laktosintolerant men igen, jag svaller bara av mjolk far inga andra problem.

Vad kan det vara? Jag tror inte pa IBS for allt som hander ar ju att jag svaller, jag har inte alla andra symptom som tillhor IBS.

Tacksam for alla forslag och rad. Blir glad om nagon annan som lider av samma sak ocksa kan dela med sig av vad som har hjalpt er.

• Svar på tråden Magen svullnar otroligt mycket
  • 68an

Jag har samma problem och då har jag ibs och colon irritable och är laktosintolerant och jag känner många som har ibs eller ingen diagnos som sväller.
    Många sväller mer av mjöl och mycket fibrer...fiberbröd, grönsaker osv.

Men en sak som jag kan rekomendera dig att prova vare sig du har ibs eller nåt annat är Dimetikon som finns på apoteket. Jag skulle aldrig kunna leva utan dom. Visst sväller jag fast jag tar dom men mycket mycket mindre.
    Jag tar 1 varje morgon och kväll och jobbar jag tar jag en mitt på dagen också och som mest tar jag 4/dag men kan jag så håller jag mig till 2/dag och så har jag 2 att sätta in som extra vissa dagar.

Du kan få dom på recept men dom går även att köpa utan recept...helt ofarlig tablett och lite likt minifom droppar osm man ger till spädbarn som har kolik.

En liten burk på 200 mg 25 st kostar 25 kr och hjälper dom kan du sen köpa dom stora burkarna för då blir styckepriset mycket lägre. Du kan läs aom dom på apotekets hemsida.

Lycka till!

• reserverad

Tack for att du svarade.

Men svaller du bara upp eller har du andra symptom ocksa?

Jag har provat Dimetikon men de hjalpte inte ett smack tyvarr.

Jag ar vegetarian sa jag ater ju en del gronsaker fast jag verkar svalla av precis allt utom glutenfria vafflor sa det ar svart att saga exakt vad jag svaller utav.
    Men att man svaller av mjolmat har det att gora med glutenintolerans eller ibs som sjukdom bara?

• aussie

Hej! Jag har tyvärr samma grej (har platt mage innan frukost och ser gravid ut så fort jag äter), men har efter undersökning varken ibs eller intolerans mot laktos eller gluten. Oförklarligt alltså.
    Jag tror väl att vissa matvaror triggar det hela. Har gjort halvhjärtade försök att skriva upp vad jag äter så att jag kan ha det i huvet.
    Vi kanske kan skriva här?
    Jag har för mig att fiberrik mat bara förvärrar det hela. Alltså, vitt bröd skulle vara bättre än fullkorn. Till skillnad mot vad man tror.

• reserverad

Fast for mig marker jag ingen skillnad pa vad jag an ater eller dricker tycker jag. Ar det nagot du kan ata som gor att du ar platt om magen en hel dag?

Undrar vilken mat som gor det varre? Nagon som vet?

• aussie

Jag vet att när jag var i Kina så var magen platt hela tiden. Och jag åt massor.
    Få se...kokt fisk, grönt thé, ris, kokt bladspenat var väl manyn i princip. Kanske Pekinganka slank ner också.

• reserverad

Man kanske skulle flytta till Kina da?

Om jag minns ratt sa ar jag hyfsat platt om jag bara ater ris och kyckling utan nagra saser eller nagot sant. Men hur kul ar det pa en skala? Dessutom ar jag ju vegetarian sa det funkar ju anda inte. Jag ar sa trott pa det har!

Jag undrar om sit-ups skulle hjalpa, vet du?

• aussie

Jo sit-ups är ju bra, det läser man ju i alla fall om...Hade fina magmuskler innan och gorde lätt 100 sit-ups på raken. Innan barnet. Nu är det väl lite sisådär plus att som du säger, utan sås stannar min tillvaro. Inge kul alls med bara en skål ris. På nåt vänster så hade jag inget matsug i Kina, var glad med lite ris och spenat. Gick ner 4 kilo på den dieten.

• reserverad

Kina nasta!

Jag ar villig att bo var som helst bara magen ar platt.

Kanske ska borja med sit-ups idag da. Jag simmade idag och det ska ju vara bra for magen.

• aussie

Jag har för mycket magfetma för att se om den svullnar upp längre. Det gör den väl antagligen, men det var mer radikal effekt då jag var smalare.

• Tjofsen

Jag tror som aussie beskriver...KOKT mat är lite av receptet för uppsvälld mage. Jag är likadan....på morgonen är jag mannekäng och fotomodell och 1 timme senare är jag höggravid och känner mig nästan helt vattensvullen.

Prova att bara äta kokt mat i en -två veckor.

• 68an

Jag har andra symptom också men jag har däremot inte lärt mig vad som beror på ibs och vad som beror på u.c.
    Förutom att jag blöder från tjock- och ändtarm (u.c) så har jag problem med svåra krampanfall, nån slags funktionsströning, sen har jag uppsvälld mage vad än jag äter men går vi ut och äter på restaurang så går det alltid bättre om jag äter kinamat istället för annan mat som plankstek, pizza, sallad osv.

Då jag ska till jobbet eller är på jobbet så undviker jag att äta sallad, åter aldrig dagens sallad till lunch, sen är det bättre med vitt bröd än grovt bröd...men som sagt så är jag alltid mer eller mindre "gravid" bara jag äter.

Ja mer symptom....slem och mycket gaser....men man kan ha slem av u.c oxå så vad mitt beror på vet jag inte.

Undrar om du provat tillräckligt länge OCH regelbundet dimetikon? Nu hjälper den väl kanske inte alla men för att den ska hjälpa mig som bäst så måste jag ta dom regelbundet. Försöker ofta ta dom i samband med måltid, precis innan jag sätter maten i mun.

Varför endel sväller vet inte jag men jag vet att man kan göra det om man har ibs, gluten eller laktos...kolla upp det om det aldrig är gjort!

Spontant tänker jag, NEJ då jag hör att du är vegetarian! Jag var det under 2 år och det gick inte alls bra, det var där ikring som min mage balla ur totalt och jag fick diagnoserna men sen var det kansek en tillfällighet och inte pga att jag var veg. som jag blev sjuk.

Men veg.mat innehåller iaf fiberrik och gasbildande mat så kanske det inet är helt bra?!
    Du får nog söka hjälp och sen är frågan om du är villig att ge upp veg.mat och prova annan mat.

Lycka till!

• Plankis

har åxå svullen mage, ofta..

• reserverad

Gluten har jag ocksa funderat pa. Vet nagon om det racker med blodprov eller maste man alltid fa en slang i halsen for att testa for gluten?

Jag som ar helt kass i koket undrar hur man gor kokt mat. Eh, det dar lat dumt, men vilken sorts mat passar att kokas?

68an, stackars dig, det kan inte vara latt att ha alla dessa symptom.
    Min mage blev ocksa skum i krokarna av att jag blev vegetarian men jag bot aven p-piller samtidigt och har hort att det kan ha haft med saken att gora. Vem vet?

Jag har tankt borja ata kott nagra ganger men jag mar psykiskt och fysiskt daligt nar jag ska forsoka ens en gang sa jag vet inte hur jag nansin skulle kunna ata kott igen. Jag tycker sa synd om de stackars djuren och dessutom acklar tanken mig nar jag tanker pa vad det ar jag ater. Hur borjade du ata kott igen?

Om det bara skulle vara laktosen som spokar, svaller man upp om det finns lite mjolk i maten da eller ar det bara om man dricker ett glas mjolk typ?

Jag kopte nagon IBS-medicin idag som finns har och ska hjalpa mot uppsvalldheten, far se om det funkar. Den inneholl bakterier (som yoghurt typ) sa det kanske hjalper. *hoppas*

• aussie

Jag hade en lista över vad som var nejnej och vad som var okej, enligt en site i USA, dvs helt ovetenskapligt. Men det kanske låg något  i det.

Dåligt var:
    Fiberreikt bröd
    gasbildande grönsaker o frukter
    lök, baljväster, mm
    rött kött
    tomater
    ost
    mjölk
    pasta

okej var:
    vitt bröd
    rotfrukter
    kyckling
    fisk
    ris

Listan var längre, ganska komplex. Men med min erfarenhet om vad jag åt i Kina, som tog bort symptomen HELT och som passade in i kategorin som nämndes som "OK", så kanske det vore värt att prova. Googla IBS-menues.

• aussie

Fiberrik mat, söt och fet mat är inge bra' Kinamat skare va*

*obs. Kinamat på svenska kinarestauranger räknas inte, den är anpassad till svenska förhållanden och är för sötsliskig. Fast ris kan man ju ta...

• reserverad

Tack, ska prova listan. Fast har inte Kina-mat en massa msg som inte alls ar bra for en? Och de har ju ofta gronsaker i maten, hur vet man vad man ska undvika?

Jag ska forsoka hitta matratter som man kan koka ocksa som nagon foreslog. Fast jag ar urkass pa att laga mat...

Tog forsta ibs-pillret idag, det stod att de kunde bli varre i nagra dagar. Det ar receptfritt fran apoteket, tror ni att det kan "sabba" magen for all framtid? Det inneholl mest nyttiga bakterier som yoghurt brukar ha.

Jag at mannagrynsgrot med mjolk ikvall och josses vad tjock jag blev. Det ar bara att skratta at det annars skulle man ju borja grata.

• aussie

Gröt ska bort, din toka! Du kan inte äta gröt, det är ju bara fibrer! MSG hälls på de mesta kinarätter, bättre göra egen kinamat.

• reserverad

Toka! Fick mig ett gott skratt dar.

Jag som ater bade havre, manna och risgrynsgrot. Fast pa risgrynsgroten star det glutenfritt sa det borde vara okej eller?

Gora egen kinamat, vad ar det har?! Ska jag behova bli kock pa gamla dagar for att slippa en fet mage?

Svar på tråden Magen svullnar otroligt mycket