• Billa

Hjälp! Min dotter har fått svamp i munnen.

Hejsan!
    Jag har en dotter på 2 månader som har fått svamp (torsk) i munnen. Jag upptäckte att hon hade en vit beläggning på tungan. Fick rådet av bvc att ge henne en tesked vichyvatten efter varje ammning och att det då skulle gå bort på 3-4 dagar. Har nu gett henne detta i 2 dagar och jag har inte märkt någon tillbaka gång av svampen. Snarare tvärtom. Någon som vet hur lång tid det tar att få bort svamp med vichy vatten? Hjälper alltid vichyvatten mot svamp eller finns det något annat man kan ge henne? Hon verkar irriterad över svampen och det går ut över ammningen. Hon äter sämre.
    Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Hjälp! Min dotter har fått svamp i munnen.
  • Lotten

När min dotter hade fått sånt fick vi tipset på att ta bikarbonat och blanda det med vatten. det skulle smöras både i munnen på barnet och på bröstvårtan om man ammade och det försvann efter några dagar. Tror det var en tsk bikarbonat i 1dl vatten.

• Fru H

Om det inte räcker med annat än vuchyvatten finns annat att ta till. Tydligen smakar det illa med torsk så kan man ju förstå att matlusten minskar.

När min dotter hade det blev nästa steg att pensla tungan med något lila, som jag inte minns nu vad det heter, men vi fick det av Bvc. Det fungerade inte heller på henne, så då fick vi ett recept utskrivet på en slags antibiotika som skulle droppas i munnen flera ggrr om dagen i flera veckor. Lite meckigt, men torsken försvann till slut i alla fall.

Ring Bvc och prata med dem!

Allt löser sig, på endera sättet
  • Starlight10

När min dotter fick svamp så gick de inte över med vichyvatten. Fick gå till doktorn o fick Mycostatin utskrivet penslade med de i 2 veckor sen så försvann äntligen svampen. fick även salva till mina bröst att smörja in med.

• susanna82

Hej!
    Min son fick torsk, bvc sa då åt oss att andvända vichy vatten el bikarbonat (samma sak) men det hjälpte inte utan torsken vart värre och han fick det ner i halsen.

Vi fick då Mycostatin utskrivet och torsken försvann. Våran läkare menade på att man alltid ska ha "riktig" medicin för att va säker på att få bårt svampen!

Hör av dig till BVC el VC om svampen inte försvinner.

/Lycka till!

• MAGU

Vilket vichyvatten använder du?

• Billa

Tack för alla era snabba svar! Ringde till bvc nu och de ska skriva ut ett recept på mycostatin, tror jag det var. Vichy vatten hjälper enbart om de har en liten beläggning på tungan, men eftersom min lilla skrutta har det på hela tungan samt att det börjar gå över till kinderna så hjälper inte vichy vatten.

MAGU: jag har använt vichy nouveau naturell.

Tack! Kram Billa

• MAGU

Ni vet om att det INTE är det vanliga vichyvattnet?? Det ska vara den "gamla" som BARA finns på glasflaska med mörkgul ettikett. Den finns det tillräckligt med bikarbonat i, den andra nouveau finns det bara ytterst lite.

• Billa

MAGU: Nä, det visste jag faktiskt inte. Tack för att du upplyste mig om det. Det sa bvc inget om när jag pratade med dem om detta. Kan vara bra att veta om hon skulle få tendens till svamp igen. Nu har hon ju så pass mycket svamp i munnen att bvc skrev ut ett recept ändå, men det är bra att veta om hon skulle få början till svamp igen, vilket vichy vatten man ska använda.

Tack/ Billa

• MAGU

Ja du, jag fick inte veta det förräns för några månader sedan och då är det här ändå mitt tredje barn! Jag har tagit vanligt vichyvatten och det har aldrig hjälpt, så de har fått pensla deras munnar med sån här lila sörja.

• MAGU

Verkar som olika bvc inte har så mycket kunskap i det där... Det var mitt nuvarande bvc som berättade det och när jag sa det till min mormor så frågade hon om jag inte redan visste det.

• tez84

bikarbonat och vatten blir vischy vatten... och som redan sagts så ska det gamla vattnet med gul ettiket..Tycker att du ska badda med en topps tup i din dotters mun så ofta du kan... Då brukar det släppa fortare... Funkade bra på bland annat min dotter... Men funkar det inte att badda i munnen ofta..Så har de på bvc en blå smörja som ska vara så bra...Funkade dock inte på min dotter utan det var bättre att bada med v-vatten..Hon hade mycket torsk då!! Men det är ju säkert olika på alla... lycka till

• Status Mamma

Min dotter har också svamp i munnen, efter en penicillinkur. Vi provade med bikarbonatlösning, men det hjälpte inte så nu behandlar vi med Mycostatin eller vad det heter.

Mamma till världens underbaraste barn Isaac 040825 och Klara 060515 (Klara blir 6 mån idag)
Svar på tråden Hjälp! Min dotter har fått svamp i munnen.