• Sanda

Dålig ventilation?

JAg har ett problem:

JAg är tät i näsan och känns som jag varit det jämt!!
    Pga av det så andas jag genom munnen
    Då blir jag törstig
    Jag dricker mycket
    Jag kissar då mycket (speciellt nu när jag är gravid)
    Jag får då taskig sömn (upp och kissa några ggr per natt)
    Jag får då ont i huvudet pga av dålig sömn.

Så om man går till botten med problemet så är det ju den täta näsan jag ska göra något åt. Nässpray fungerar men den får man ju inte använda regelbundet.

Kan det kanske vara så att ventelationen är dålig hemma hos oss? Någon med efarenhet? Vårat hus saknar nämligen ventilationshål.

• Svar på tråden Dålig ventilation?
  • Nervis

Ja det kan juj vara ventilationen men ävan allergier, eller nåt annat, kanske en effekt av att ha använt nässpray för länge.

tycker du ska få en läkarundersökning så du kan utesluta ev allergier, nästa steg kan vara att kolla ventilationen.

Sedan blir man ju täppt i näsan som gravid. Jag testade Sinova (hälsokost) och det funkar faktiskt bra. bättre än nässpary för du kan använda det under lång tid.

• Sanda

Jag hade kronisk nästäppa för några års sedan, antagligen det som kommit tillbaka. MEn det var så längesen att jag inte mins vad man skulle göra åt det. MEn ska prova Sinova!!

• Venusmannen

Saknar huset helt ventilation är något definitivt fel.
    Luftens fuktighet kan också påverka så att man blir torr i halsen t.ex. Det finns enkla mätare att köpa för runt 150-200 kr.

• Sanda

Venusmannen: Ja, det finns en ventilationsfläkt i badrummet och så är det ju köksfläkten då som är dom enda "hålen" ut. Vi eldar med ved i öppen spis med insats och så är det el-element som back up. När vi köpte huset så sa besiktningsmannen att det är ventilationen vi borde prioritera att fixa....men du vet hur det är....det gör vi sen....

• Venusmannen

Finns det inga tilluftsventiler någonstans? Frånluft är normalt att ha i köket (via köksfläkten) och via badrum/toalett och i tvättstugan om det finns.

Att installera lite tilluftsventiler är billigt (färdiga satser från cirka 200 kr) och relativt enkelt.

• Sanda

Nej det finns ju tyvärr inte det, men jag ska nog rycka tag i mannen idag och säga att vi får prioritera detta. Renoverar ju köket samtidigt, så  får kanske pausa från det lite.

• SVejsan

Har du vart symtomfri innan graviditeten i huset?

Mögelproblem?

Om du inte hade det innan graviditeten så kan det väl vara kroppens omställningar med svullna slemhinnor?

Är det ett flerplanshus/hus med källare?

Hur är egentligen självdraget? Har ni bytt eller lagt isoleringsband kring fönstren nyligen? Ta då bort det i överkant i så fall...

• pruppa

ja det är ju jätte vanligt med täppt näsa under graviditeten,
    så överväg om det inte bara är det-
    men annars är det ju kanske på sin plats o kolla upp huset.
    lycka till!!!

• Stumpan2

vi fick tipset av vår besiktningsman att då och då ha igång köksfläkten fastän man inte lagar mat. det gör tydligen ganska mycket för ventilationen i huset. vi har åxå på vår lista att fixa ventilationen..

Svar på tråden Dålig ventilation?