• Dino78

Kakan blir geggig i mitten, varför?

Brukar göra en saffranskaka som jag tycker är väldigt god. Men den blir alltid geggig i mitten! Den ska stå i nedre delen av ugnen i 45 minuter, jag har den inne i typ 1 timme och den är ändå geggig!
    Idag ska jag göra en sån och ha med mig till min bror som fyller år som vi ska äta av hela släkten och jag vill ju att den ska vara bra då...
    Jag har en springform med rätt mått enligt receptet och gör precis som det står.
    Med i mitten menar jag alltså i mitten på cirkeln eller hur jag ska säga, den liksom pösar ihop där inne och blir geggis.
    Den är god iaf men ser ju hemsk ut

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Kakan blir geggig i mitten, varför?
  • Mate

En grej du kanske kan pröva är att sänka värmen på ugnen!
    För kakan ser väl klar ut när den blir geggig, eller?
    Om du då sänker värmen och låter den stå inne lite längre borde ju det mest logiska vara att kakan blir helt färdiggräddad när den också SER färdig ut!

Annars vet jag att det där kan bero på hur man gör när man gör själva smeten, typ för lite eller för mycket mjöl, att du vispar för lite eller för mycket...grejen är bara den att jag kommer inte ihåg exakt vad det är som gäller vid ditt problem, och den jättebra kokbok där det står precis om allt sånt här finns i min mammas ägo hemma hos henne, men hon ska snart komma hit så då kan jag fråga henne om hon vet!

Jag återkommer!

• Mate

Oops, jag glömde helt bort att jag skulle återkomma till dig! Sorry!
    Nu är det ju försent eftersom du gjorde kakan redan igår, men för framtida kakor!
    Det kan bero på att du vispar antingen för mycket eller för lite! När du vispar ägg och socker pösigt så måste det bli ordentligt pösigt, det får alltså inte "höras" något socker!
    När du har i mjöl får du inte vispa för mycket, utan bara se till att allt mjöl är inblandat i smeten, sen räcker det. Vispar du mer då försvinner luften du vispat in!

Det kan bero på någon av dessa orsaker! En till kan vara att du ställer in kakan i för kall ugn, så se till att den är ordentligt uppvärmd!

Nu är det bara att pröva dig fram!

Svar på tråden Kakan blir geggig i mitten, varför?