• Pokergirl

Vad göra med Kassler?

Har en bit kassler som jag ska göra middag av - men har ingen aning om vad vi ska hitta på! Äter inte frukt i mat, inte heller curry, men annars är det fria tyglar. Tar tacksamt emot recept, får gärna vara kryddigt, nytt och spännande!

• Svar på tråden Vad göra med Kassler?
  • Ghost

Skiva, skär ut spökansikten, stek
    och servera med rotmos och en kall bärs

• Pokergirl

är det inte banan i flygande jakob?

• nosslin

ost och skinkpaj? (kasslerpaj)
    pastasallad med kassler?

• nosslin

eller en vit pastasås med strimmlad kassler i och pasta!

• Rerre

Kassler
    Lök
    Vitlök
    Grädde
    Buljong
    Tomatpuré eller chilisås
    chilipulver, chayenne peppar

Tärna kassler, hacka lök, pressa vitlök och stek. Strö över lite mjöl och späd med grädde och buljong. Rör i tomatpurén och krydda. Koka i ca 10 minuter. Servera med ris

ELLER

Skiva kasslern och lägg på ett ugnssäkert fat. Lägg riven ost över och gratinera i 200 grader i 15 minuter servera med ris.

Lycka till

• GladJag

Jag tycker det är jättegott att skiva i kasslern i tunna skivor och steka den tills den har fått fin färg, sen lägger jag den på ett fat, hääller på creme fraiche och brer ut över kasslern (gärna med smak av örter eller vitlök), några tomatskivor, strö över riven ost och strö ev lite pizzakrydda i´n i ugnen för att gratinera. Klart!
    Kan med fördel serveras till, potatis, pasta, ris, bulgur, mos... ja vilket man tycker passar bäst, gärna en grönsallad till också

• maho0822

jo det är banan i flygande jakob men det kan man skippa.

alt 1 gör en kasslergratäng:
    strimmla kasslern blanda i en burk kross tomater, samt ananas(skivor eller bitar spelar ingen roll) bred ut på botten av en gratängform.
    gör riktig potatismos och lägg som ett täcke över, strö riven ost ovanpå.

alt 2 gör en wok med kassler, nudlar, grönsaker och ev "uncel bens sås".

• Pokergirl

GladJag: Det lät ju gott! Dock tycker inte min bättre hälft om varma tomater men man kanske kan ta champinjoner istället?!

Svar på tråden Vad göra med Kassler?