• tuvateo

Vacination?

Hej!
    har bara en liten fundering ang. influensa sprutan som min dotter Tuva-Lisa som har DS ska få nu på torsdag, om det finns några nackdelar eller så att ge den, samt även lunginflammations spruta hon ska få.
    tacksam för alla svar

• Svar på tråden Vacination?
  • Ylvisen

Har inte hört något negativt ang sprutorna (puffar lite)....

Blir fru Bohman den 13 januari 2007
  • moraklocka

Tuvateo - har ni bett att få sprutan eller har ni blivit erbjudna den? Vem är det som ger den, BVC?

Här har de gått ut med info om att det bara är de som är i riskzonen som ska få vaccinationen eftersom leveransen med vaccinet frös i snöovädret som var för några veckor sedan. Är DS-barn som inte går på dagis i riskzonen?

• delfinen80

moraklocka:
    Vi fick två sprutor till Dennis.. Lunginflammation och influensa.. Just för att han är i riskzonen.. 
    Nu har ju Dennis väldigt lågt imunförsvar och är ständigt förkyld.. Men här uppe verkar det som om de flesta barn med ds blir vaccinerade... 

• cmolin77

Hej
    Vincent ska fa influensaspruta nasta vecka plus att han ska Meningkocken (stavas det sa) - de rekomenderade det for att vi reser ratt mycket. Han har fatt RS Virus vacination i somras och Pnemukokken ocksa. Vi har blivit rekomenderade det av var lakare, DS barn kan ju ha lare immunforsvar, aven om Vincent varit valdigt frisk hittills.

• tuvateo

Tack så mycket för era svar.
    I dag fick Tuva-Lisa sina två sprutor, allt gick bra men hon är lite trött å sover nu.
    Ville bara kolla, då Tuva-Lisa inte är infektionskänslig, så har jag hört att dom kan få en rejäl förkylning å så av sprutan, å det känndes ju onödigt. Men bättre det en om hon hade fått det riktiga!

• tuvateo

lite luddigt men ni fattar kanske vad jag menar!

• siamesen

Hej har inget barn med DS...men undrar ânda..vad är det för lunginflammationsspruta och RS-virus vaccination?

• delfinen80

Siamesen:
    Rs virus vaccinationen kan jag inte svara på för den har min son inte fått men han har fått mot lunginflammation och den heter:
    Prevenar

• siamesen

Ok..prevenar har mina redan fatt Trodde det var nagot speciellt vaccin.

Här ger man bara rs-virus sprutan till riktigt sma barn.

• cmolin77

Vincent var ca 2 manader nar han fick RS forsta gangen, 3 manader vid andra sprutan. Sa han var riktigt liten da Lunginflamation/Pneumokken fick vi ocksa Prevenar (3ggr)

• moraklocka

Har nu fått svar fr Elviras läkare att hon inte befinner sig i riskzonen för att hon har tillräckligt med antikroppar ändå, genom bröstmjölken antar jag.

Vet inte om ni är så intresserade, men eftersom jag la mig i här ovan.... :o)

• KatjaS

Vet inget negativt mer än att man kan få influensa av sprutan...särskilt om man tar den och har nåt på g i kroppen...vi skulle tagit den igår för tredje året ...men blev inte så...dottern är jättesnorig o på febergränsen så blir nytt försök på måndag
    det är henens hjärtläkare som rekommenderat det....

Svar på tråden Vacination?