• Elute

Öronvärk, hur länge väntar ni innan läkarbesök?

Sitter hemma här med öronvärk på 5 åringen. Än så länge kan jag hålla värken i schack med alvedon och näsdroppar, och hon har inte feber. Nu säger hon dock att det gör mycket mera ont, så jag kommer troligen att kontakta vårdcentralen om en stund, efter att vi har ätit.

En del säger att det är svårt att få hjälp (penicillin) snabbt när barnen får ont i öronen, så de ringer inte förrän det rinner var ur öronen på barnen. Jag har inte upplevt det svårt någon gång med mina barn, de har fått behandling tidigt! Hur har ni andra upplevt detta?

• Svar på tråden Öronvärk, hur länge väntar ni innan läkarbesök?
  • Elute

Fick även denna gång en tid direkt när jag ringde. Jag gillar våran vårdcentral.

• mludvigs

Vi har oxå alltid fått hjälp/medicin. Tror dock det beror på ålder på barn och hur ont de verkar ha. Min son har aldrig kunnat sova när han haft öroninflammation så vi har suttit uppe i soffan hela nätterna.

• Max mamma

Här hemma får BARA barn under 2 år penecillin mot öroninfl.
    Öroninfl. läker oftast ut av sej själv,men får barnet FÖR ont eller det börjar att vätska från örat ska man naturligtvis åxå få penecillin!

• Elute

Nu har hon feber också.
    Tur att hon är så stor att hon kan svälja tabletter, det är inte roligt alls att trycka i ungarna kakao och citronkåvepenin. Fruktsmaken är också vidrig, finns iof orala droppar som smakar grape och persika, men blir lite skarpt på barnens tunga.

• smulan77

när det rinner ur örat har trumhinnan spruckit, tycker det verkar lite väl hemskt att vänta så länge..

jag skulle gått till vårdcentralen när barnet säger att det gör ont, sen får läkaren avgöra om det behövs penicillin eller inte..

• Elute

Jag ska fråga doktorn om detta när vi kommer dit idag. Återkommer med förhoppningsvis intressant fakta senare ikväll.

• Lia85

Socialstyrelsens råd vid öroninflammation är att:

*Barn under 2 år
    *Mkt allmänpåverkade barn
    *När trumhinnan spruckit
    *Barn i riskgrupper

behandlas med antibiotika.

Sen är alla läakre olika o skriver tex ut antibiotika i alla fall eller aldrig =/

• USK

Vet ni varför barn bör ha pencillin när dom får öroninflammation?

Det vet jag hörselbenen man har i örat kan ruttna.

Vet en som fått nya.

• Lena 2 barn

Min son hade öroninflammation för 8 veckor sedan. Jag fick tid firekt... Men dom tyckte INTE att han skulle ha penicillin förrens han fick hög feber eller JÄTTE ont. Så för hans del räckte det med alvedon & näsdroppar.

• bäbis

Min pojk på 2½år hadde 10öroninfl på 8månader fick tillslut rör och det är UNDERBART.
    Min lille på 14månader har haft 3öroninflam sedan den 9oktober!!!!

Jag har åkt till läkare direkt vid feber och när jag sett att pojkarna reagerat vid kontakt vid öronen.

Ring du till läkaren och be om att få komma dit

• blackangel

Mina barn har alltid fått penicillin när de haft öroninflammation. Fast det inte runnit var eller något.. Hade mycket öronproblem när de var små, men nu har det nog börjat växa bort.

• preciousgirl

Jag går alltid DIREKT med min son till doktorn då han får öroninflammation!
    Det borde ALLA göra! Det gör sjukt ont för barnen då dom får öroninflammation!
    Får man inte tid till doktorn direkt så ska man ge barnen alvedon (alt. panodil), motsvarande barnets dosering enligt vikt (står på flaskan), var 4e timme tills barnet
    får komma till doktorn och få utskrivet penicillin!

Min son har hittills i sitt 1 år korta liv hunnit ha hela 5 st öroninflammationer,
    den första vid 5 månaders ålder och den sista vid 1 års ålder...
    *den lille stackarn*

(¯`°?.¸ ღ Jag älskar mina underbara gossar! ღ ¸.?°´¯)
  • Lia85

Självklart ska man till läkaren när barnet har ont, men mest för att dokumentera, om man som jag skrev i tidigare inlägg inte uppfyller kriterierna för att få behandling mot ÖIn.

Min son är ett öronbarn o har haft drygt 20 öroninflammationer, de flesta mellan 6 mån- 1½ år. Nu vid fem års ålder är han förhoppningsvis färigbehandlad efter två operationer. Dock har han fortfarande problem med talet eftersom han inte hörde bra under en period någon gång mellan 2-4 års ålder.

Så visst ska ÖI tas på allvar, för de kan ställa till ett h-vete i längden. Men enstaka inflammationer är inget farliga att vänta ut, dock så är det jättesynd om barnet som har ont...

• Elute

Min mormor var ett öronbarn, och på den tiden fanns ingen hjälp att få. Hon brukade få en bit tyg med saft från gul lök för att "värka ut" inflammationen. Inget som jag har lust att prova på min dotter.

Nu har vi varit hos doktorn. En rejäl inflammation hade hon så hon fick genast penicillin och rekommendationer om högläge, näsdroppar första dagarna, alvedon mm.
    (Min duktiga stora tjej gick att "muta" med chokladbit så tog hon medicinen med en gång, kåvepenin med fruktsmak.)

Jag frågade om det var vanligt att barn inte fick penicillin vid inflammation, och han svarade som jag trodde, att är det inflammerat så ska barnet genast få behandling. Många är dock känsliga för smärta och har ont även om det bara är irriterat, då rekommenderar de oftast att åka hem och avvakta med alvedon och näsdroppar. Men bättre att kontrollera en gång för mycket än att inte åka alls. Att barnen inte får penicillin innan trumhinnan har spruckit ville han Inte hålla med om, det är fel att inte sätta in behandling tidigare isåfall.

• Lia85

Vettig läkare ni träffade, dock så använder han sig inte av socialstyrelsens råd=)

Bra på ett sätt, men samtidigt ökar risken för resistenta bakterier om antibiotika skrivs ut till alla barn med ÖI. Antibiotika förkortar bara förloppet med någon dag, därför har sos beslutat om rekomendationerna för att begränsa användat av PC... Det viktiagste är ju att de barn som behöver PC för att ej få allvarliga komplikationer får det. "Friska" barn kan hantera ÖI med smärtstillande och avsvällande + ev PC droppar i örat.

Visst är det synd om dem om de har ont, men man vinner i längden på att inte behandla dem med PC om de inte får komplikationerm då ska de ju genast få sitt PC =)

• Elute

Kan det vara så att barn med ofta och återkommande inflammationer får PC mer sällan, har en bekant vars öronbarn fick byta penicillin eftersom hon utvecklade resistens.

Jag är faktiskt glad att inte vår jourläkare följde dessa råd isåfall!

Hemskt när ens små änglar har ont.

• Elute

Han använde sig nog av sos råd iallafall, eftersom hon var allmänpåverkad och hade en _rejäl_ inflammation.

• Lia85

Ja, är hennes ATR påverkat så ska hon ju ha PC.

Barn (eller vuxna) kan inte utveckla resistens, det är bakterierna som blir det. Så om de bakterierna var resistenta mot den PC-sorten så gäller det för alla människor som drabbats av den.

Öronbarn ska om de har komplikationer alltid behandlas med PC. Det har dock inte våra läkare på VC fattat *suck* Gabriels ÖI är dokumenterade på sjukhuset, så de syns inte i VC-journalen, tyvärr. O inte tror läkarna på en orolig mamma *s* som helst vill få behålla den nu återställda hörseln =)

Detta är en stooor djungel o slutligen gör alla läkare som de vill ändå. Skulle nog också ha svårt att låta bli att skriva ut PC till barn som var det minsta påverkade *s*, men tanken med råden är ju goda=)

Hoppas din lilla tjeja blir bättre snart o att hon kan sova inatt! Va duktig hon va som tog medicinen utan bråk... Beundrar ofta dessa barn som äter medicinen, själv skulle jag nog inte klara av den flytande varianten utan att spy =)

• Elute

Nä den är gräslig. Jag sa till om fruktsmaken för vi har några gånger provat vanlig smak med citron o kakao, och det räknas som barnmisshandel tycker jag Gudars vad den är äcklig!

Jo hon la sig och tyckte att det visst gjorde ont, men hon var trött och tyckte det skulle bli skönt att få sova. Dessutom så vet hon att hon blir bättre om hon får sova.

• Majsan70

Vi går alltid till läkaren direkt. Ger självklart smärtstillande och nässprej innan, men vi väntar inte med att ringa. Vi har en sån bra läkare dessutom som kommer hem till oss när man ringer.

Innan han skriver ut antibiotika tar han ett crp för att veta om det är bakteriellt eller inte. Mina stora barn däremot behandlas/des, alltid direkt med antibiotika för att en virusinfektion inte skulle övergå till en bakteriell infektion.

Svar på tråden Öronvärk, hur länge väntar ni innan läkarbesök?