• VärstaGrymmaTjejen

Åhhhh!! Går det att få bort mögelfläckar från kläder?!?

Jag är så SUR! Min dotter fick en jättefin rosa adidas träningsoverall i present som då var lite stor. Nu när hon växt i den storleken har jag letat men bara hittat jackan. Byxorna hittade jag nu, inknölade i en fuktig handduk och en massa annat skit i ett hörs i tvättstugan där jag har en säck med sånt som ska slängas. BAkom den! Fattar INTE hur de hamnat där, varför det ligger en fuktig handduk där inknölad eller nånting, men nu till frågan, byxorna har fått äckliga mögelfläckar på ena benet och de stinker APA! Min första reaktion var att kasta dom direkt, men sen tänkte jag höra med er om det är möjligt att få bort det på något vis? Stanken blir man väl av med om man tvättar dem några ggr efter varandra, men fläckarna?

Hoppas nån har ett supertips

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker!
  • Svar på tråden Åhhhh!! Går det att få bort mögelfläckar från kläder?!?
  • Trikarn

jag har tyvärr inte fått bort dem som hamnat på stumpans kläder...

• flippe

tror inte det tyvärr!!! har varit med om liknande men misslyckades totalt...sorry

• Sunflower

Jag har inte testat det själv, men har hört att det hjälper att lägga plagget i filmjölk eller ättika.

• Räkans mamma

Tvätta i klorin. Funkar jättebra, men kan bleka lite. (Toppen om duschdraperiet blivit lite mögligt också!)

• Trikarn

ättika fungerar ej- har provat..klorin blir nästa "test" men vart ska man ha klorinet i tvättmaskinen??

• VärstaGrymmaTjejen

Tack för tipsen.. JAg undrar också hur man gör när man tvättar i klorin, ska man bara skvätta lite klorin på fläckarna? Då blir det väl blekt bara just där... Hmm..

• Mjao

Har hört att det ska gå bort om man tvättar i 90 grader men det brukar ju inte kläderna må så bra av.

• Puss och Kram

När jag tvättar i klorin lägger jag plaggen i en balja med varmt vatten och klorin. Sedan lägger jag över dem i maskinen och tvättar som vanligt.

Funkar jättebra med duschdraperiet. Tyvärr fick jag mögelfläckar på ett örngott som hängde ute på sträcket för länge i somras. Provade att ta bort detta med klorin och det funkade tyvärr inte trots att jag tvättade i höga grader...

• Marco och Mathias mamma

Blanda en skvätt klorin i en hink med vatten och blötlägg plagget där först, låt det ligga ca en timme. Sen kan du hälla klorin direkt i tvättrumman men tänk på att lägga något helvitt underst så att det inte blir fläckar, tvätta sen som vanligt med tvättmedel.

• Siberg

Prova att gnugga en diskmaskinstablett mot mögelfläckarna..
    Fungerade på min suflett på vagnen iaf.
    Det bleknade sakta med säkert framöfr ögonen.

• VärstaGrymmaTjejen

Tack igen för tipsen! Ska testa alla!

• Räkans mamma

Det står annars på klorinflaskan hur man gör. Till och med jag klarar det, så det är inte speciellt svårt.

Tvätt i maskinen.
    Klorin i tvättmedelsfacket.
    Tvätta (utan tvättmedel) på ciraka 30 grader.
    Tvätta en gång till som vanligt (annars luktar det bara badhus!).
    Ta-da!!!

Svar på tråden Åhhhh!! Går det att få bort mögelfläckar från kläder?!?