Pepparkakshus?
Hur sätter man ihop delarna på pepparkakshuset. Jag vet att man ska smälta socker, men hur får man på sockret på delarna? Hoppas någon vet!
Hur sätter man ihop delarna på pepparkakshuset. Jag vet att man ska smälta socker, men hur får man på sockret på delarna? Hoppas någon vet!
Du tar delen som ska limmas och doppar i stekpannan där det smälta sockret är. Skynda att fästa i delen den ska fast i. Planera rätt noga i vilken ordning du ska göra, för du måste arbeta snabbt.
Sockret (som blir över i stekpannan när du är klar) har jag för mig att man häller av så mycket man kan, låt det inte stelna, blir svårt att få loss.
TAAACK så mycket för svaret. Man kan lita på folk här inne!
Jag brukar sätta ihop mina delar med kristyr. Då kan man justera lite. Med smält socker måste det bli rätt på en gång.
Med ca 14 pepparkakshus + borg/år så börjar man kunna det hela
Men blir det tillräckligt hårt med kristyr??? Vad har du för recept?
MammaFia vad har du mer för tips. Du verkar vara en hejare på pepparkakshus. Dela gärna med dig till en novis.
Jadå. Man behöver bara hålla en liten stund. Sen spritsar jag kristyr över gavlarna oxå så det ser ut som frosten sitter i knutarna.
Jag tar en äggvita, siktar ner florsocker tills kristyren är så pass tjock att den inte "smälter" ihop när man ringlar den. Ha i en droppe ättika, så blir kristyren vitare.
God Jul
Hihi. Jag har en mall på en borg från Ica kuriren. Den består av 4 torn å väggar. I tornen brukar vi lägga godis.
Sikta lite florsocker på taket, så ser det ut som om det har snöat.
Jag brukar ställa pepparkakshusen på en pappkartong som jag klätt med bomull. Sen ställer jag några småtomtar runt.
Dörren sätter jag fast så den är lite på glänt. Bomull i skorstenen är ett måste
Ja, gult eller orange silkespapper innanför fönstrena å lägg i en liten ficklampa, så ser det ut som någon är hemma.
Jag brukar göra ett helt landskap med mina pepparkaks hus. Ett stort hus, dass, jordkällare kälke mm. Dekorerar med bomull, kottar, granar, halmbalar, renar och marsipantomtar!!
Blir hur fint som helst!! Bara längtar tills jag får sätta upp det!!!
jag har provat, men det blev inte bra..provade förra året....taket rasade, så jag gjorde et hus med platt tak istället.....godiset ville inte sitta fast heller....och jag har gett upp att göra deg, jag kopierade min mammas recept, men mina blir jättehårda!!!!HJÄLP
Vet nån var man kan hitta mallar till pepparkakshus? Vi brukar köpa färdiga väggar och bara sätta ihop, men det hade varit kul att baka allt själv.
Tack för kristyrrecept!
Och nu vet jag vad jag ska använda all fetvadd (tänkt till tuttvärmning efter förlossningen...) - jo till SNÖ i pepparkakshusdekoration!!!
Pappa brukar göra en pepparkakslastbil och fylla flaket med godis! Han designar fritt och det brukar bli jättebra! Man behöver inte ha så överdrivet arkitektritade mallar för att få det att funka! Jag tror på att rita eget hus!
Måste spara denna tråd !