• Guldlock74

vem lagar ett trasigt telejack?

Hejhej
    vi har flera trasiga telejack i vårt hus. Är det nån som vet vem som kan fixa det? Kan man vända sig till en elektriker eller är det Telia som ska fixa det?

• Svar på tråden vem lagar ett trasigt telejack?
  • Tildas52

ja det blir nog en elektriker telia står nog inte för det men du kan ju ringa och fråga snällt först

• maha6305

Köp nya på t ex Clas ohlsson eller Kjell & co och laga själv. Lätt som en plätt.

• maha6305

Man kanske skall tillägga att vilospänningen i ett telejack ligger på 48 Volt (kan variera lite) och när det ringer så är det 20 periodig växelspänning på ca 130 V.

Ingen risk för dödsfara men det kan kännas i fingrarna - speciellt ringsignalen.

• abnocto

Maha6305:
    Vår telefon fungerar inte. Mäter man bara där kablarna kommer in och det ska vara 48V? (om du vet)
    Vill ju veta om felet är hos oss eller utanför huset.

• trötter22

är det ett huvudjack så lagar telia det gratis. det gjorde dom här när åskan tog våra. men lagade bara huvudjacket

• maha6305

abnocto
    Skruva av kåan och mät på dom nedersat stiften Där skall vara likspänning 40-50 volt.

• abnocto

Toppen, nu vet jag vad jag gör idag. Det är felanmält hos Telia men inget har hänt på två dagar så vi har ingen telefon. Och vi vet ju faktiskt inte om det kan vara något fel inom huset.
    Men nu ska här mätas när jag kommer hem.....

Svar på tråden vem lagar ett trasigt telejack?