• Max mamma

Hosta=tics?

Hej.Har ju sen 2 månader tillbaka problem med min sons hosta,han är 7år.
    Nu har dr. undersökt hans nedre luftvägar,men denna hosta sitter i halsen känns det som.
    Nu ska dr. skicka en remiss till ÖNH,så ska dom titta ner i halsen med en kamera (fiberoptik) på Max genom näsan.
    Dr. tror inte att det finns ngt där,men man gör det ändå,och mkt för min skulle(är så himla orolig).

Dr. tror mer på att Max har "fastnat" i hostandet,för han hostar INGET på natten,och han mer hackar-som HOST-sen går det en stund åsså-HOST.
    Men detta kan göra mej galen!
    Jag har blivit sjukskriven för att jag är så orolig för detta.
    Max själv verkar inte alls lida av det.

Max har åxå fått prova en magrefluxmedicin,som inte ha hjälpt ngt,dr. trodde ev. att magsaft retade Max i halsen-men så var det inte-tyvärr får man väl säga.

Kan han verkliegn gjort hostandet/hackandet till ett tics?
    Ngn som hört ngt om det ngngång?!

ledsen mamma

• Svar på tråden Hosta=tics?
  • wanjis

Hej.
    Min kompis har en son som har tics. det har varit lite olika varianter. Ett tag skällde han som en hund!
    Så verbala tics förekommer.
    Jag hoppas att det löser sig för Er.

• MaNiMi

Japp hosta kan va som tics.
    Min yngste har bla tourette och när han får vanlig hosta så liksom fortsätter han hosta hela tiden, typ flera ggr per minut utan att det egentligen skulle behövas.
    Tics är inte helt ovanligt bland andra barn heller (däremot så är det ju oftast inte lika omfattande som vid tex tourette)

• mludvigs

Själv hade jag kikhosta som liten och när kikhostan gick över hostade jag fortfarande like hårt som om jag var sjuk. Enligt min läkare då blev det en retning på hjärnan utav kikhostan så min kropp trodde att det var så man skulle hosta!

Jag är nu 30+ och det är inte förräns de senaste 2-3 åren som jag kunnat hosta normalt.

En arbetskollega till mig har 'ett tics' och det beståt i att han drar in luft genom näsan och gör nåt konstigt ljud.

Så visst kan din sons hosta vara tics!

• SkyDark

Min lillebror har hosta som ett av sina tics.
    Han har haft det till och från i flera år. Lite irreterande ibland för oss runtomkring, men han själv märker det knappt.

• Max mamma

Tack...jag får försöka att låta bli att lyssna då....inte lätt...skulle vilja SKRIKA RAKT UT!!!

Tack för er svar,vad gjorde jag utan er!

• Max mamma

Kan berätta att jag ringde till ÖNH å syndade på remissen....han skulle fått kommit i SLUTET på januari...nu fick vi komma den 7/12!!!

Svar på tråden Hosta=tics?