• Shagwell

Fler barn här med födelsemärke???

Vår tjej har ett sk smultronmärke/födelsemärke/hemangiom....
    hon föddes inte med det utan det uppträdde efter ca 4-5 veckor. Det är bra stort och man kan inte låta bli att oroa sig liite.
    Jobbigast är nog alla nyfikna blickar och ibland vääääldigt dumma, elaka och onödiga kommentarer.
    BVC har kikat på det och deras läkare. Får endast höra att man inget gör åt dem utan att de slutar att växa så småningom och att de växer tillbaka (oftast) Man får ju tro på dem, eller?

Det som sårar mest är alla självutnämnda "experter" som precis vet allt och som påpekar "Den där måste ni operera bort" "Jag har sett många födelsemärken men de har aldriiig sett ut så".

Fler här med barn som har/har haft födelsemärke och som vill dela med sig av era erfarenheter av såväl sjukvården samt från nära & och inte alltid så kära...

kram

• Svar på tråden Fler barn här med födelsemärke???
  • Cindra

Oroa dig inte!! Är det ett smultronmärke så försvinner det!!
    Vår dotter, hon är stor nu, 17..., hade 3 olika smultronmärken. Hon föddes med ett ganska stort på vaden, ovalt, ca 3x2 cm. Det var ljusrött när hon föddes, växte sedan lite och mörknade innan det började blekna så smått... Runt 3 års ålder var det 100% borta.
    När hon var 3 veckor fick hon en massa hormonplitor i ansiktet och var alldeles rödprickig. När de sedan försvann fanns en prick kvar, på näsvingen! Storlek som ett litet knapphålshuvud. Det var också ett smultronmärke och det bleknade också bort, betydligt snabbare än det på vaden.
    Sista smultronmärket dök upp på axeln, stort som en 25-öring. Det kom också efter ett antal veckor och betedde sig lite annorlunda än de andra! Det bleknade inte bort jämt...utan försvann ett blodkärl i taget och såg därför skojigt ut ett tag, med små ringlande blodkärl i någon slags cirkelformation...!
    Om man vet om det - och tittar väldigt noga - så kan man fortfarande se lite, lite av de där ringlande blodkärlen än idag!

• Lilla Pe

Vår dotter har ett smultronmärke på tinningen, precis i hårfästet, stort som en 50-öring ungefär. Hon föddes inte med det, utan det började komma när hon var några veckor. Har varit ganska bulligt och ilsket rött, men nu när hon är drygt 2 år har det blivit både plattare och blekare, så det verkar stämma som läkaren på bvc sa att det växer bort med tiden. Det har liksom minskat från mitten, sjunkit ihop och blivit blekare. Är inte ett dugg orolig för det längre!

• cattan

Smultronmärken växer som sagt bort, min dotter däremot har ett eldsmärke i ena ansiktshalvan. Då är det förstorade blodkärl som inte försvinner av sig själv. Hon kommer att påbörja laserbehandling snart. Var glad att din dotter "bara" har ett smultronmärke. Det kommer att gå bort. Alva kommer att få göra minst 6 laserbehandlingar där hon sövs och det tycker jag är mycket värre.

• Tjej 83

kompisens bebis hade ett hjärta i pannan, blev söta dopkort med märket, men nu är det borta.

• Zippzy

MIn lilla tjej har också fått ett smultronmärke. Det sitter relativt bra till (mitt uppe på huvudet). Är glad att det inte sitter i ansiktet. Blev lite nervös när det dök upp då det växte så otroligt fort, från att nästan inte synas alls till stort som en 50-öring och några mm tjockt, på tre dagar. Sen stannade tillväxten som tur var av, och nu har det inte växt på en vecka.

• Shagwell

Alltså min tjejs födelsemärke vart från början pyttelitet, platt och rött i storlek med en lillfingernagel till att nu vara stort som en jordgubbe, väldigt upphöjt..Så det är inget litet märke vi pratar här. Folk som vågar komma fram och fråga tror att det är en tumör eller så! Inte så kul, nej.
    Jag ser ju inte det på samma sätt, det är en del av henne men man är ju rädd att det ska vara nå´t!
    Hon är 10 mån och jag ser då ingen tendens till att det avstannat...eller blivit mindre.

• Muppsan

Min son har två smultronmärken. Ett stort i ljumsken och ett litet på ryggen.
    Det i ljumsken har redan bleknat mycket och är inte alls lika rött och utstående som det först var - det på ryggen är dock lika rött ännu.

Vårt BVC sa att det kunde ta upp till 10 år innan de försvann helt... Så var inte orolig, det är helt normalt att det fortfarande är rött! Glad

♥Max 051221
  • malinda1970

Vår lilla kille har fått ett smultronmärke mitt i pannan, det kom då han var ungefär 1 månad. I vår familj tänker vi inte alls på det vi ser det inte ens, men visst har vi fått några kommentarer av okända eller bekanta till familjen.

Bästa kommentaren var dock från en liten tjej på stadsbussen som satt mitt emot oss och ropade högt och tydligt till sin mamma att "bebisen har en finne i pannan precis som pappa!"....

Den tyckte jag var bra...:)Annars är det nästan så att barn varit bättre än vuxna på att fråga vad har han gjort i pannan än vuxna som säger men gud så han ser ut i pannan....

Nu då prinsen blir 2 år har märket börjat blekna rejält, det känns som att det är påväg att försvinna inom en snar framtid.

Kika gärna in på mina foton så ser du hur lilla smultronet ser ut på vår lilla gosse. Ta hand om dig och ta det lugnt...Märket försvinner med all säkerhet i framtiden, annars om det sitter å¨ett besvärligt ställe som kan störa, kan man ta bort det på ett enkelt sätt förklarade min BVC sköterska...

Ha det gott!

• lilltrillan

Min dotter har ett smultronmärke på sitt huvud, oxå stor som en jordgubbe! hon är 2 år och än har det inte blivit mindre men ej växt på ett år heller! håller med er ang alla kommentarer! min tjej börja bli medveten om sin "bula" som hon kallar den, häromdagen var vi på stan, hon satt i vagnen och hade inte mössan på sig och då kom en pojke fram (kanske 5 år) och tittade på bulan ganska länge! min dotter tog fram "arga ögat" la handen över bulan och sa -MIN BULA!

• Mamma till 1

Jag föddes med ett smultronmärke som växte och som störst var som en 5 krona. Då på 70 talet så pratade läkarna med min mamma om att det kunde bli tal om plastikoperation när jag blev äldre. Efter det att jag fyllt 3 år så blektes märket mer och när jag ser kort på mig när jag var 7 år så syns inget alls. Om man stryker med ett finger över huden där märket varit så känns huden annorlunda, det är absolut inte upphöjt, snarare tvärtom. Huden är även tunnare.

Jag har en dotter på 14 månader som har ett 2 cm stort märke på sin arm som är upphöjt, hon fick det när hon var 1 månad gammal. Det har inte vuxit sen hon var ca 8 månader tror jag. Barn stirrar mkt på märket, de tror att hon har gjort illa sig och blöder.

• Peand

Mina barn har födelsemärken....

Jesper, 8½ har ett i midjan på högersida som numera är ganska stort kan det vara en 6-7 cm *3 cm eller något liknande.
    Lillebror Jonas ( 19 månader) har ett på sin högra armled. Som en 50 öring ungeför.
    Själv har jag ett på höger knä som också är som en 50 öring.

Vi brukar säga att det är bra att vi har våra märken för då syns det att vi hör ihop
    Ingen av oss har det ju på ett ställe där det stör för mycket, men visst är det lite lustigt att vi alla har det på höger sida Fundersam

• Rerre

Vår son har ett eldmärke från höger öga, runt örat och upp till mitten av huvudet. han är 2.5 månader och det försvinner inte av sig självt utan det är laserbehandling som gäller. Men smultronmärken går bort av sig självt, vår dotter hade ett på ögonlocket men det är helt borta nu.

Sessan 050617 & Thias 060831
  • Nässla

min minsta son har ett eldsmärke över hela handen o upp till armbågen.... kommer inte att försvinna.....

Svar på tråden Fler barn här med födelsemärke???