• RingRing

Brock efter sterilisering av hon katt?

Jag steriliserade min katt för 1 och en 1/2 månad sen. När jag var och tog bort styngnen så hade hon en svullnad där styngnen varit. Vet sa att det kunde vara en svullnad pga ärrvävnaden el så kunde det var att ett styng hade gått upp inne i magen. Hela svullnaden har inte gått ner och hon sa att man kunde operera igen om det inte försvinner. Men nu undrar jag o nån vet om man måste det eller om det enbart är för skönhet. Jag har henne enbart som huskatt och hon har inte ont vad jag kan se lr märka. Är detta något farligt lr kan jag låta det vara. Jag har tänkt ringa till vet å höra oxå men tänkte i fall någon annan har varit med om samma sak och vad gjorde ni?

• Svar på tråden Brock efter sterilisering av hon katt?
  • AMV

Vår katt fick bråck efter kastrering men då tyckte veterinären att det inte var nåt att göra nåt extra för. Däremot skulle man hålla koll så det inte blev större för då är det dags att ta in henne. Detta var 3 år sedan och än har inte bråcket blivit större och verkar inte heller påverka katten.

• Skärgårdsfru

Att vara svullen där ingreppet gjordes är jättevanligt. Snarare regel än undantag. Det kan ta ett par veckor innan svullnaden går ner. Om din katts allmäntillstånd är bra och hon inte verkar ha problem med det så ska det nog inte vara någon fara. Men hör med veterinär för säkerhetsskull.

Ps. Bara så du vet, det heter kastrering, inte sterilisering. Man steriliserar inte längre katter utan kastrerar. Vid sterilisering klipps bara äggledarna av och katten fortsätter löpa. Vid kastrering plockar man bort allt. En del veterinärer är rätt så "dammiga" så dom säger sterilisering fortfarande fast det är helt felaktigt. Ds.  

Jag som trodde jag ägde 8 katter har insett att det är dom som äger mig!
  • RingRing

Oki. Jo jag fick reda för ett tag sen att det var olika. Förrut har jag alltid kopplat det att man steriliserar honor och kastrerar hanar. Aja har för mig att vet sa sterilisering men hon sa någ fel.. Tack..

Svar på tråden Brock efter sterilisering av hon katt?