• Tossan79

Tonfiskcarpaccio???

Får man äta det då man är gravid? Tonfisk från burk är ju okej, men hur är det med färsk, rå tonfisk?
    Vi planerar min mammas födelsedag, och min syster tänkte laga det som förrätt - problemet är att ingen vet att jag är gravid ännu, och jag skulle helst vänta ett tag till med att berätta!

• Svar på tråden Tonfiskcarpaccio???
  • Hallonet

Nix, man ska inte äta rå fisk, oavsett vilken fisksort det är. Nya rön säger dock att om fisken är absolut färsk och helst varit fryst innan ska det inte vara nåt problem att äta...

• Tossan79

Så.... kan jag äta det eller inte?

• Nennie

Jag har en polare som har sin BM på Munkbron. Polarn gillar sushi och trodde inte hon fick äta det som gravid. Men BM sa att just sushi enligt någon nyare studie skulle vara ok!! Och det är ju rå fisk?!

• Tigris

Hej! Om jag var du så skulle jag inte äta rå fisk, vet inte om du träffat din BM än men min avrådde bestämt från det! Är en sushiälskare själv....

• Lilla Skruttet

Hej
    Jag lagar ofta sushi själv och är mycket noga med hygien och att fisken är färsk. MEN jag skulle inte ens äta den när jag vet att den varit frusen och att jag själv tillrett den....
    Ett tips är då att stoppa in kräftstjärtar / räkor istället om man nu är sugen på sushi - fast här var det ju frågan om carpachio (stavning ?)

• Helen72a

man ska inte äta rå fisk.... o tonfisk endast på burk om jag kommer ihåg rätt.... men gå in på denna länk o kolla www.slv.se ....kramiz

• Helen72a

sök på gravid på sidan jag rekomenderade så hittar du rätt.....

• Augustimamma

På mitt infoblad om kost jag fick på MVC står att man aldrig ska äta färsk/fryst tonfisk när man är gravid.

Kram på dig!
    Jessie

• Tossan79

Okej, jag ska skippa det då. Tack för hjälpen! Det ser ut att bli en klem middag för mig då tonfiskcarpaccion skulle vara förrätt, lamm ( som är bäst om det inte är genomstekt, utan rosa-rött i mitten) till huvudrätt och ostbricka ( med diverse mögelostar) till dessert........ Jag tror nog att jag får endel höjda ögonbryn då jag varken kommer att kunna äta eller dricka ngt.....!

• Mumu

Men oj! Är det inte bättre att du "kommer ut" och berättar nu innan för din syster (det var hon som ordnade middagen va?), så kanske hon kan ordna något annat att äta. Som är tillåtet för gravida. Så behöver ju ingen annan veta något...

• Tossan79

Jag har funderat på att berätta för henne.... Men hon är värsta skvallerbyttan, så jag vet inte riktigt..... Ska tala med min andra syster ( som redan vet), och se om inte hon kan få menyn på andra banor.

• Fru B

Tonfisk på burk är ok men ingen annan tonfisk, varken rå eller tillagad! Enligt livsmedelsverket!

Svar på tråden Tonfiskcarpaccio???