• Mallin

Nån som "byggt" ett nyckelfärdigt hus?

Vi har börjat fundera på att vi kanske ska "bygga" hus.
    Varken jag eller sambon är särskilt händiga och har varken kunskap tid eller ork att göra så mycket själva vid ev husbygge....så i vårt fall blir det ett nyckelfärdigt hus.
    Har läst lite i trådar och på husbyggarforum om det här med nyckelfärdigt, men det verkar som om de flesta väljer att bygga själva (göra arbetet själva)...alltså inte nyckelfärdiga hus.

Men det måste väl finnas fler par som är som oss..."ohändiga" !
    Ni som byggt nyckelfärdiga hus, vad har ni valt för hus och varför?
    Ungefärligt pris?
    Har ni stött på några problem?
    Planlösningen, hur har ni tänkt, har ni ändrat nåt??
    Fördelar och nackdelar med nyckelfärdiga hus?
    Några andra tips?

Skriv och berätta, jag vill veta så mycket som möjligt!!!

Kram
    Mallin (nybörjare på husbyggarfronten)

• Svar på tråden Nån som "byggt" ett nyckelfärdigt hus?
  • FruSöderström

Vi ska bygga hus i framtiden, vi kommer att bygga själva eftersom vi har goda förutsättningar som bla hantverkare i släkten.

Du frågar vad man kan stöta på för komplikationer, fördelen med nyckelfärdiga hus är väl att dom fixar allt, eller? Så alla problem är deras problem, ni bestämer hur ni vill ha det, sedan bygger dom det.

Ni får rätta mig om jag har fel.

• Mallin

Nää du har säkert rätt!
    Vad jag tänker på är att det kan ju skilja sig mellan olika tillverkare och det kan ju uppstå missuppfattningar eller att kommunikationen på ett eller annat sätt inte funkar trots att de "tar hand om ALLT"
    Vad är ALLT föresten?

Vad ska ni bygga för hus då??
    Hur funkar det när man bygger helt själv?

Det märks att jag är HELT nybörjare på detta va ?!!

• Annie

Att bygga hus är mycket jobb, även om man väljer nyckelfärdigt. Vi köpte hus där vi slapp ansvaret för byggnationen. Men huset var nyckelfärdigt. Det kom kl 7 på morgonen och var uppsatt med spånskivor till tak kl 19. Det finns få nackdelar, du kan ändra det mesta som du vill ha det bara du säger till innan.

Jag ska iväg nu men fråga gärna mer så berättar jag.

/Annie

• FruSöderström

Vi ska rita (med lite hjälp av nån som kan ) själva, bygga själva, ja allt själva! Men då har vi rätt tur att vi har många som hjälper oss, plus att vi själva inte har tummen mitt i handen heller

Önskar er lycka till!

• annca

Vi gjorde inget annat själva än ritade om undervåningen, resten skötte husagenten åt oss. Funderade på att inreda övervåningen själva, men kom fram till att det skulle kosta oss alldeles för mycket, för då skulle vi behöva ta av vår dyrbara arbetstid för att det skulle bli färdigt nån gång!
    Och man spar i så fall just ingenting, kan tom bli tvärtom.

Funkade jättebra! Eftersom husagenten ordnade alla kontrakt med entrepenörer etc behövde vi aldrig bekymra oss om att saker inte var rätt schemalagda eller att saker inte skulle bli färdiga i tid eller ev konkurser bland de hantverkare som anlitades.

Vi valde ett Eksjöhus, mest därför att de var en av de få firmor som hade tvåvåningshus, inte de trista stöpta i samma form enåenhalvplanshusen man ser överallt. Jag ville för mitt liv inte förstöra användbar golvyta med snedtak! Och för att de låter oss rita om så som man vill ha det! Det fanns inget hus som redan i katalogen såg ut som vi ville ha det, med öppet barkök mot gården, allrum öppet i nock med bjälkar och stort badrum.

Har sett skräckexempel för hur det gått för de som valt att ordna allt själva: kursar nån hantverkare så går hela tidsplaneringen i stöpet, man kanske inte hinner få på takbeklädnaden innan snön kommer eller så. Badrummet hinner inte bli färdigt innan man måste flytta in etc.

Jag kan se om jag kan lägga in vår omritade planlösning i galleriet, om jag hittar den. Annars är "urtypen" av vårt hus Ekeberga, som finns med på Eksjöhus hemsida.

• millface

Vi har byggt ett Solvik 204 med Trivselhus.
    Det är nyckelfärdigt på BV men OV har vi gjort själva.

Det är smidigt med nyckelfärdigt. Det andra ska man inte ge sig in på om man inte är händig och har en himla massa tid.
    För det tar tid och mycket kan gå fel.

Jag tycker i alla fall att en våning bör vara nyckelfärdig så man kan bo där under tiden.

Vårt pris blev ungefär 2,4 med tomten inräknad.

Se till att bygga med en husfirma som tar på sig totalentreprenad. Välj INTE delad!
    Det slutar bara med att ni kommer att få jaga alla med blåslampa innan det blir gjort.

Det är skönt att låta husfirman ta alla konflikter med hantverkare osv särskilt om man har ett eget jobb att sköta.

Planlösningen spegelvände vi bara.

Gå gärna in och titta på: www.phantazm.nu/husbygget

• lucasisa

Vi planerar att bygga ett Eksjöhus på en tomt som vi har nära havet. Men vill tapetsera och lägga parkettgolve och lister själva. Det sparar vi 300000kr på. Men vi får köpa alla tapeter och golv och köksinredning genom firman och de fixar allt kakel klinkers. Vi vill bygga ett 1½plans hus på 163kvm. Det verkar som det blir så. Hoppas det! Vi räknar på 1,9 miljoner med dubbelgarage huset och alla kommunens kostnader, väg och vatten mm. Då får vi tomten gratis. Och vi gör förhoppningsvis en vinst på minst 350000kr. När vi säljer vårt radhus.

Svar på tråden Nån som "byggt" ett nyckelfärdigt hus?