• Anonym (Orolig)

ipren och gravid?!

hej!
    jag ät Gravid i 18:e veckan och har vid ett flertal tillfällen käkat ipren vid huvudvärk å även tandvärk en gång då jag hört att d inte ska va nån fara,
    sen läste jag på förpackning "ät ej ipren om du försöker bli gravid elller är gravid"
    nu är jag livrädd...då e d alvedon man får käka.
    men vad kan hända nu??
    snälla nån som vet??
    kram

• Svar på tråden ipren och gravid?!
  • Maijlo

Jag vet bara att man inte ska äta ipren för att det kan påverka fostrets utveckling negativt. Ring sjukvårdsupplysningen!

• Anonym (Orolig)

tror du det kan vara så allvarligt? *orolig*
    jag åt det vid ett par tillfällen under min förra graviditet å han har inga skador...
    men alvedon går ju bra?!
    finns det fler???
    SNÄLLA!!

• TheDyingBride

Det är substansen i ipren (och treo har jag för mig) som inte är bra. Alvedon är mildare och innehåller inte samma substans.
    Tror det är sällan det händer något, men för din egen skull kan du ju prata med din bm eller ringa sjukvårdsupplysningen.

• Maijlo

Det är ett annat verksamt ämne i alvedon. Det är ju skillnad på tablett och tablett. Jag tycker verklgien att du skar inga sjukvårdsupplysningen så att du får bättre besked än här. Jag är ju t ex inte alls utbildad utan har bara hört och fått upplysningar av min bm eftersom jag har migrän och tidigare åt ipren.

• Anonym (Orolig)

okey...men vad kan hända med bebisen?
    jaa jag ska ringa dit sen.
    blir bara så nojjig, vill bli förbredd på vad dom kan ska säga...
    kan bebisen dö av det?

• TheDyingBride

Kopierade det här från fass:
    Och det står ju att om ipren tas av en kvinna i första/andra trimestern ska dosen vara så låg som möjligt och behandlingstiden så kort som möjligt, så jag tror inte det är någon större fara, bara du käkar alvedon hädanefter.
    Antar att du inte knaprat ipren flera gånger varje dag..

"Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.
    Hämning av prostaglandinsyntesen kan påverka graviditeten och/eller embryonal/ /fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall, samt risk för gastroschisis och hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till ca 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten ska Ipren användas endast då det är absolut nödvändigt. Om Ipren används av en kvinna som försöker bli gravid, eller tas under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.
    Under tredje trimestern av graviditeten kan alla prostaglandinsynteshämmare utsätta fostret för:
    Kardiopulmonell toxicitet (för tidig slutning av ductus arteriosus och pulmonell hypertension)
    Störd njurfunktion, som kan leda till njursvikt och därmed minskad mängd fostervatten.
    Modern och fostret, vid graviditetens slut, för:
    Ökad blödningstid.
    Hämning av uteruskontraktioner, vilket kan leda till försenad/förlängd förlossning.
    Ovanstående medför att Ipren är kontraindicerat under tredje trimestern av graviditeten. "

• Lady Namárië

Här står lite om nsaid-preparat och graviditet: http://www.lakemedelsverket.se/Tpl/NewsPage____893.aspx

Bland annat står det så här (mina understrykninger):

Icke-steroida antiinflammatoriska läkemedel (NSAID inklusive coxiber) och acetylsalicylsyra (ASA) har sedan tidigare varningar i produktresumé och bipacksedel mot användning i slutet av graviditeten. Dessa varningar baseras på de farmakologiska effekterna, som kan innebära risk för påverkan på livmoderns funktion och på fostret. I avvaktan på utredningen inom EU rekommenderar LV att COX-hämmare endast används efter särskilt övervägande under graviditetens första och andra trimester. Liksom tidigare avrådes från användning av COX-hämmare under tredje trimestern och bruk runt förväntad förlossning är kontraindicerat.

(...)

Det är således inte klarlagt om ökningen är slumpmässig eller beror på en verklig effekt av NSAID. Om ett samband föreligger är riskökningen sannolikt kopplad till långvarigt bruk av NSAID.

(...)

Slutligen är det viktigt att framhålla att NSAID och ASA sannolikt har använts av ett mycket stort antal gravida kvinnor som fött friska barn, vilket talar för att risken för missbildning, om den finns, är mycket låg.

Ta det lugnt, och ring sjukvårdsupplysningen för närmare info.

• Anonym (Orolig)

okey d känns bra å veta...trodde min bebis hade en arm å 3 ben å 6 ögon nu typ eller att den skulle dö *andas ut* nee jag har kanske ätit det 3-5 gånger eller nått sånt under hela min graviditet...ska köpa alvedon imorgon!
    men d får man äta hur mkt som helst eller? (asså man behöver ju inte missbruka det haha)
    va snälla ni e som svara så snabbt bra=)
    puss

• Anonym (Orolig)

okey d känns bra å veta...trodde min bebis hade en arm å 3 ben å 6 ögon nu typ eller att den skulle dö *andas ut* nee jag har kanske ätit det 3-5 gånger eller nått sånt under hela min graviditet...ska köpa alvedon imorgon!
    men d får man äta hur mkt som helst eller? (asså man behöver ju inte missbruka det haha)
    va snälla ni e som svara så snabbt bra=)
    puss

• TheDyingBride

Vet hur det är att vara gravid och orolig. Så det är klart man svarar om man kan.

Alvedon kan du knapra lugnt, inte mer än bipacksedeln rekommenderar mest för din egen skull, men har du ont - så kan du ta alvedon. Eller det där andra som är som alvedon fast billigare. Vad det nu heter.? *amningshjärna*

• Little Ms Chatterbox

Ipren och liknande värktabletter innehåller medel som är blodförtunnande, om man äter sådan medicin och värkarbetet startar kan man förblöda om det inte är under kontroll. Men om man har risk för havandekapsförgiftning brukar man äta Trombyl, blodförtunnande. En tablett motsvarar ca 1/4 magnecyl (stavning?). Jag skulle äta Trombyl fram till v. 35+6 och sen sluta, det hann jag inte, vattnet gick i v.35+4, den dagen hade jag inte hunnit tagit tabletten och när hon sen föddes blödde jag 1500ml, lite mer än vad som är bra men inte så mycket att jag behövde få blod.

Om det ger fosterskador vet jag inget om men är du orolig prata med din BM eller sjukvårdsupplysningen. Kolla även på apoteket.se och fass.se

• TheDyingBride

PANODIL!! Heter det andra. Som man också kan äta.

• Eerika

Oroa dig inte! Du har ju inte ens tagit det mer än några gånger! Men jag är också en nojig en

• Anonym (Orolig)

okey känns jättebra å höra.
    nee jag har ju inte drogat det precis haha*
    men som sagt så e ni så snälla=)
    jaa vi e oroliga allihåppa...d e väl naturligt=) puss

• WimsA

Jag fick reda på i v 12 att jag vart gravid, innan dess levde jag i princip på Ipren då jag hade en tand som dom höllt på å fixa i omgångar, jag tog då 600 mg/ dos, recept av tandläkaren, jag blev oxå jätteorolig, men min barnmorska sa att det va mest i slutet på graviditeten man skulle låta bli helt, då det var risk för blödningar.

_ComBo_
  • Anonym (Orolig)

okey känns bra...puss

Svar på tråden ipren och gravid?!