• Maijlo

Aromat = no no?!!

Jag har förstått att många undviker aromat och en del andra smakförstärkare för att det ska innehålla något som är farligt för fostrets utveckling. Har någon mer fakta kring detta? Vad är det som är farligt? Hur är det farligt? Jag tycker mycket om smaken men har av rädsla undvikit det ett tag nu. Upplys en okunnig!

• Svar på tråden Aromat = no no?!!
  • Öland2barnsmor

Hej
    Aromat ska man undvika rent ut sakt , det används i nästan alla helfabrikat . det är för att dölja dålig mat m.m
    Vi har aldrig haft detta hemma .
    Satsa på nymalda/färska kryddor
    bor du i hus kan du skaffa dig en liten örtagård inte svårt alls
    vi har en del som kommer tillbaka år efter år
    en del försår vi innomhus , vi provar gärna nyhetr m.m

• Öland2barnsmor

Atomater kallas smakförstärkare .
    Vi undviker/utesluter även gul-grönt-rött godis starkt allergiframkallande färger ..

• Sannis77

Okej.. här har ni en aromat-älskare.. Har aldrig hört att det skulle vara farligt.. Använder det ofta..
    Ska man bli nervös nu?

• Miss Missy

Aldrig hört nått sånt?? varför är kryddan aromat så farligt, o gröna, röda godisar??Förvånad

• Maijlo

Det är just bevis jag vill ha Bonanza! Right on track!

Jag har hört att aromat skulle innehålla något farligt ämne som påverkar fostrets hjärna..?? Jag ska gå in och läsa på Bonanzas sida.

• Alicia 72

Skulle det undvikas av gravida skulle det stå på LVs hemsida.

• Robyn

Aromat behöver inte vara helt nyttigt bara för att det inte står på livsmedelsverkets lista över mat som gravida icke bör äta. Däremot innehåller Aromat "syntetiska" kryddor, färgämnen, onödiga smaktillsatser, härdat fett och för mycket salt. Kortsagt, Aromat är en "fejk-krydda". Det allra bästa är att använda "rena" kryddor eller kryddblandningar med mer naturliga ingredienser som exempelvis curry. Detta gäller gravida såväl som icke gravida.

Har tyvärr ingen forskning att referera till men jag är 99 % säker att detta stämmer.

• nissepesse

Aromat ,Grillkrydda ,pommeskrydda och liknande är rena giftet.

Smakförstärkaren som finns i är ett nervigift som har olika namn . Glutamat monoglutamat jästextrakt och har även flera benämningar för att lura konsumenten,

i flera andra länder runt om världen är glutamat totalt förbjudet i barnmat.

I Sverige finns det konstigt nog i vissa burkar. Det håller på att fasas ut.

Glutamat kan orsaka många allvarliga sjukdomar, så som ms , Als, högt blodtryck, diabetes,

googla lite och ni kommer bli mörkrädda.

Att äta det lite nån gång i månaden är okej.

Men i nästan allt vi äter finns skiten. Därför bör vi u dvika att äta mer än det som redan finns i all mat. .

I bla korv pålägg chips godis, smör, färdiga maträtter. Pommes på donken, ketchup, sylter , såser, färdiga köttbullar, mm.. kolla innehållsförteckning på det du äter.

• TjohoI

Glutamat är helt ofarligt, det är därför det är tillåtet att använda i mat. Rekommendationen att inte ge det till barn under 10 månader togs bort när man märkte att glutamat är en viktig beståndsdel i bröstmjölk. Det skapas även naturligt av kroppen.

Det kan vara svårt att hitta vettig fakta om det här på internet eftersom att så många "hälsobloggar" har fått för sig att det är något farligt, men du kan lita på livsmedelsverket. De baserar sina rekommendationer på solida fakta och inte på hörsägen och rykten.

en.wikipedia.org/wiki/Monosodium_glutamate (Kolla gärna referenserna om du inte litar på en wiki)

Svar på tråden Aromat = no no?!!