• Ralleröj

folk utan körkort ska inte heller få framföra motorfordon i trafiken!!!!!

Jag blir så otroligt förbannad! Arbetar som trafiklärare och blev idag påkörd bakifrån av en LGF elmoped/pruttbil med en förare som saknade körkort.

Det vansinniga i situationen är att denna person helt lagligt får lov att köra i den vanliga trafiken på samma gator där vi med körkort och "vanliga" fordon även vistas. Min elev ¨tillämpade helt korrekt högerregeln i en korsning vilket ledde till att idioten bakifrån körde in i oss bakifrån, jag hade i nästan en minut studerat denne idiot bakom i min backspegel eftersom han och hans kompis satt och hetsade bakom oss och garvade och gjorde tecken, dessutom med ca trettio cm-s avstånd till oss. Jag såg vad som skulle ske innan den hände men eftersom jag är maktlös när mina elever använder bromsen kunde jag inget göra.

Idioten bakom hade dessutom mage att tycka att jag var fånig som ville anmäla olyckan eftersom det KNAPPT syntes något på min sprillans nya bil, stora repor som han tydligen inte såg.

Det som gör mig så otroligt förbannad är som jag skrev tidigare, att folk utan körkort får framföra motorforden i samma hastighet (30 väg) och på samma villkor som oss med körkort.

Vi körde i 15 km/h mot korsningen så ni kan själva tänka er hur nära han låg när han inte kunde bromsa i tid. Jäkla jubelidiot!!!

• Svar på tråden folk utan körkort ska inte heller få framföra motorfordon i trafiken!!!!!
  • Granbarr

Vad hade skillnaden varit om han hade haft körkort och ändå kört in i din nya bil?

• educated ninja

jag har alltid stört mig på att man kan släppa ut outbildade människor på motorfordon, tonåringar och moppar dvs.

Jag anser att man borde få gratis utbildning från vv som tonåring innan man får köra moppe.
    De flesta har väl föräldrar som gått igenom grunder och skyltar och det där med sina ungar, men långt infrån alla.

• Tant Groda

ja en utb. till dem som köra lgf-fordon hade ju inte varit helt fel...för då vet man att de har lite trafikkunskap

• MrsNelson

eu moped måste man väl ha kort för?? På körskolan här så måste eleverna köra 5 gånger och klara skrivningen!

• educated ninja

eu-moppe och moppe är inte samma sak

• MrsNelson

traktor måste man ju ha traktorkort för, det är väl bara vanlig 30moppe man får köra utan???

• Marlean

Till TS jag såg en svänga Vänster i en rödljuskorsning utan att se sig för, var centimeter ifrån att krocka, blev för chockade för att ens tuta på idioten.

• Marlean

I mitt fall gällde det en "smart" bil, dvs. en sådan där liten man inte behöver körkort för, men som ändå är en BIL.

• MrsNelson

Marlean då måste det väl ha varit en eu mopedbil eller en a traktor och dom måste du faktiskt skriva ett prov för att få köra!

• Ralleröj

Granbarr

skillnaden hade varit att chansen till aningen mer trafikvett hade varit större.
    Det är få förare som genomgått en någorlunda ok trafikutbildning och fått ett godkänt prov, som beter sig som denna gjorde. Det avståndet och körbeteendet denna person hade, har sällan en körkortsinnehavare.

• Ralleröj

Marlean

man slutar aldrig förvånas i trafiken

• Granbarr

Ralleröj: Precis som det finns stjärnskott MED körkort som ändå inte har trafikvett. Känner en som precis haft körkortet ett år och flera olyckor redan.
    Så, jag tror det finns dom utan trafikutbildning som kan föra sig bättre i trafiken än dom som har trafikutbildning.

• Ralleröj

Det är klart det finns undantag, men risken minskar betydligt MED trafikutbildning, det säger sig själv.

Svar på tråden folk utan körkort ska inte heller få framföra motorfordon i trafiken!!!!!