• Marie J

Vad för psalm vid dop?

Hej!

Vad finns det för sånger/psalmer som ni kan rekommendera vid ett dop? Tänkte väl ha ca. 3 st men står helt still vilka man ska välja.
    Enda jag kommer på nu är "Tryggare kan ingen vara" en klassiker somman bara måste ta med

Fler förslag??

• Svar på tråden Vad för psalm vid dop?
  • Nyfiken gul

ta kontakt med församlingen o kantorn! Det har kommit ut nya psalmer!!

Sjunger själv i kyrkokör o rekommenderar dom nya doppsalmerna , dom är jättevackra! Be kantorn spela dom för er.

• Marie J

okej, ja vi ska ju träffa prästen sen o diskutera b.l.a sånger, men vill gärna vara lite förberedd när man kommer dit så man inte tar något i all hast liksom...

Läste i en annan tråd om sången "Det gåtfulla folket" med Bebbe Wolgers...... är det en bra "sång" på ett dop eller? Den är iaf. väldigt fin tycker jag.....

• tesoj

Vi hade Du vet väl om att du är värdefull och det gungar så fint på vårt dop.

• mamje

vi har haft "vi sätter oss i ringen" på alla våra tre barns dop, ovanlig doppsalm men bra barnpsalm tycker vi! Är det andra barn med på dopet brukar de känna igen den.

• Tildarut

Jag tycker "det gåtfulla folket" är en alldeles underbar sång och den kan ni absolut ha med. Vi hade "Gud som haver barnen kär..." med "blinka lilla stjärnan" melodin och det blev väldigt lyckat. Lycka till!

• lillajag82

jag hade dop i lördags då sjöng vi gud som haver under tiden som dopvattnet hälldes upp
    sen hade vi någon

älskar mina barn
  • missmary2

Det finns ett tillägg till psalmboken som heter psalmer i 90-talet.Iden finns psalm 832 och den är jättefin. texten börjar...

Sov du lilla sov så gott, du är döpt ditt hår är vått i Guds händer vi dig lagt dit och Guds namn här blev sagt. Du är på den gröna gren liten knopp Guds ögonsten.

Jättefin tycker jag.

• Augustibebi

Mitt lilla barn

Text: Barbro Lindgren Musik: Jojje Wadenius

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
    med smala ben och mjuka skor,
    små vassa tänder och skära händer,
    mage som en sockertopp
    och ljusbrunt hår precis rakt opp.

Och jag ska köpa saker varje da'
    så många som mitt lilla barn vill ha,
    och skrika ska mitt lilla barn få göra
    för skrik det tycker jag om att höra
    och bråka hela dagarna och skrämma kor i hagarna,

men ska jag säga, akta dig för eld
    och djupa vatten
    spring aldrig aldrig bort från mig
    i den svarta natten.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor
    med smala ben och mjuka skor,
    små vassa tänder och skära händer,
    mage som en sockertopp
    och ljusbrunt hår precis rakt opp.

Och vi ska busa mycket varje dag
    mitt eget lilla barn och jag
    och skrika som gorillor ska vi göra
    hoppa runt och skärmma folk ni ska få höra
    vi ska bita dom i benen, binda fast dom vid den stora stenen.

men ska jag säga, akta dig för eld
    och djupa vatten
    spring aldrig aldrig bort från mig
    i den svarta natten.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor..

Och om mitt barn får ont i magen nåra gånger
    ska jag sjunga för'e jätte fina sånger
    och jag ska byta blöjor på mitt barn
    och sätta på små kläder
    och världens minsta gummistövlar ifall det blir dåligt väder.

Men ska jag säga..

• Augustibebi

Men det är ju som du ser ingen psalm..

• Marie J

Tack för era förslag!!

Sen så menade jag ju såklart Beppe Wolgers (o inte Bebbe)

• Tuva83

Vi hade psalmen "Du vet väl om att du är värdefull" Kom inte ihåg vilket psalm nummer den har, men det vet prästen. Den är jättefin.

• Anna D

Se jag vill bära ditt budkap herre, nr 89 tror jag det är. Dne är fin, inte någon särskild doppsalm egentligen, men den handlar om att tro och det är ju den man väljer att barnet ska göra... :)

Om ni väljer den, se till att kantorn spelar den lite snabbare eftersom det är en "snabbare" psalm...

• solsken

Håller med Tuva83, vi ska ha den psalmen på vårt dop. Sen gillar jag "Guds kärlek är".
    Gillar inte alls Tryggare kan ingen vara. För vanlig.
    Lycka till.

• Marie J

Tack tack.

En annan fråga.... hur många psalmer + sånger hade ni sammanlagt på era dop?

• Marie J

Just det.... en sak till...

Blir mer o mer säker på att jag verkligen vill ha "Det gåtfulla folket" har alltid gillat den på nåt sätt. Läste nånstans att det var någon som haft den som "ingångslåt" när dom går in i kyrkan.... men den är ju så lång... är det typ bara 2-3 verser man tar då eller? Spelar den dom på orgeln eller ska man ta med en skiva som spelas upp?

• Anna D

Vi hade 3 psalmer, men det beror på om det är en vanlig gudstjänst eller om det bara är dop och hur många det är som ska döpas. Min kompis ville verkligen inte ha "Tryggare kan ingen vara" på deras dop men det ville en av de andra föräldrarna som skulle döpa samtidigt.

Svar på tråden Vad för psalm vid dop?