• Meline

Finns det några mormoner på FL?

Jag hade precis två killar vid dörren som var mormoner. De visade upp boken, och berättade om den, men jag förstod inte så mycket vad killen sade eftersom han bröt ganska kraftigt.

Är inte på gång att bli religiös, men skulle gärna vilja höra lite mer om det här eftersom jag inte vet särskilt mycket om mormoner förutom att det är en vanlig religion i Utah Hoppades därför att någon FLare kanske kan berätta för mig lite mer vad det går ut på. Är inte ute efter att starta en provocerande tråd eller en diskussionstråd på något sätt (och om någon vill diskutera rätt/fel så ser jag gärna att den personen skapar en egen tråd för det och inte skriver det i denna), är bara intresserad av att lära mig mer, och får inte riktigt ihop det jag hittar på google.

Så hjälp mig, har jag förstått det rätt..Tror mormoner både på bibeln och mormons bok? Är dessa lika, dvs rör de samma händelser och tidsperioder, eller är det helt olika texter i dem? När mormoner nämner en profet, är det jesus man syftar på då, eller någon annan? För vad jag har förstått så är mormon en gren av kristendomen? På vilka sätt skiljer det sig från luthersk kristendom (borde vara väldigt många sätt)? Hur är kvinnosyn och synen på familjen och samhället, dvs hur bör man leva som en troende mormon? Hjälp till och utbilda mig lite

• Svar på tråden Finns det några mormoner på FL?
  • Matillin

Finns en del mormoner här på fl.
    Gissar att du kommer få svar på dina frågor imorgon, dom har kanske gått och sussat för dagen skulle jag tro
    Trevliga människor verkar dom vara ialf är min åsikt 

Vecka 26
  • rasajj

Jag ar mormon, och det finns en hel del av oss har!

Vi tror pa bade Bibeln och mormons Bok samt aven Laran och Forbunden och Den Kostbara Parlan. Dessa fyra bocker klallar vi "standardverken".

Bibeln bestar ju av Gamla testamentet och Nya Testamentet, som i sin tur bestar av texter skrivna av olika profeter. Mormons Bok ar ocksa uppteckningar av profeter som bodde pa det amerikanska  fastlandet under 600 f kr till ca 400 e kr.

Laran och Forbunden ar nerskrivna uppenbarelser som Joseph Smith (den profet som oversatte Mormons Bok) fick under den tid da Kyrkan upprattades.

Den Kostbara Parlan ar oversattningar av dokument som Joseph Smith fick.

Nar vi pratar om Profeten sa kan det dels vara Joseph Smith, som upprattade Kyrkan eller den man som leder Kyrkan idag, han heter Gordon B Hinckley.

Det som skiljer mest fran den lutherska tron och oss ar att vi tror att den Kyrkan som Jesus upprattade i Israel nar Han levde pa jorden togs bort. Dvs auktoriteten fran Gud att leda Kyrkan togs bort. Vi kallatr det "avfallet" och det star talat om det i Bibeln. Bibeln na,mner ocksa att denna Kyrka/auktoritet klommer att aterupprattas i de sista dagarna, och det ar det vi tror att Joseph Smith fick i uppdrag att gora!

Vi tror att Gud i alla tider fran Begynnelsen i 1:a Mosebok och fram till idag leder oss manniskor genom profeter. Och vi tror som sagt pa en levande profet idag.

Nagot av det mest karaktaristiska för kyrkan ar betoningen av familjen. Kyrkan lar att det ar i familjen som varderingar och normer bast kan laras ut och exemplifieras. Starka familjer bidrar till att starka samhallet och nationen (las garna http://lds.org/languages/proclamations/family/start_here_180.pdf). Vi i kyrkan tror att familjebanden kan besta, inte bara under detta jordeliv, utan forevigt.

Som mormon sa lever du istort sett som vanlig svensson, forutom att vi avstar fran alkohol, tobak, te, kaffe och andra droger. Vi gar i Kyrkan pa sondagar. Annars marks det nog inte sa valdans mycket att vi ar just mormoner..

Fraga garna mer om nat ar oklart!

Fler tradar om oss: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m13982093.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m10313616.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m8062625.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-66/m5998874.html

• 20th century fox

när man nämner profet så syftar man nog oftast INTE på Jesus.
    Läs mer om profeter www.jesukristikyrka.se/tro/levprof.html

största skillnaden tycker jag är att vi INTE tror på samma tre-enighet. Tillskillnad från vanlig kristendom som tror att Fadern Sonen o Den Heliga anden är en och samma gud i olika skepnader tror vi att de är tre olika individer.

Kvinnosyn är samma som människosyn...vi är alla älskade guds barn
    läs mer här www.jesukristikyrka.se/tro/kvinnan_kyrkan.html

Samhället...jadu....vet inte vad man ska säga där. Man kan nog säga att de flesta mormoner tycker att det inte ser så bra ut i samhället just nu, rent moraliskt sett. Men det behöver man nog inte vara mormon för att hålla med om. Annars deltar vi i samhällslivet som vanliga medborgare.

Familjen www.jesukristikyrka.se/tro/akten_fam.html

Vi älskar att svara på frågor så fråga mer om du kommer på nåt!
    Kram :D

• Toadstool

Tack fia Vi gillar dig med!

I övrigt instämmer jag i de tidigare svaren Hoppas du känner dig välkommen att fråga mer om du undrar över något TS.

Mvh

• Meline

Tackar så mycket för svaren Har läst igenom det ni skrivit och bläddrat lite på de länkade sidorna, så förhoppningsvis har jag lärt mig något... Men jag återkommer säkert med fler frågor lite senare när jag kollat genom allt, det är mycket intressant att läsa om. Jag hoppas att jag inte förolämpar någon med mina tröga frågor, men ni verkar inte ha tagit illa upp

Svar på tråden Finns det några mormoner på FL?