Finns det några mormoner på FL?
Jag hade precis två killar vid dörren som var mormoner. De visade upp boken, och berättade om den, men jag förstod inte så mycket vad killen sade eftersom han bröt ganska kraftigt.
Är inte på gång att bli religiös, men skulle gärna vilja höra lite mer om det här eftersom jag inte vet särskilt mycket om mormoner förutom att det är en vanlig religion i Utah Hoppades därför att någon FLare kanske kan berätta för mig lite mer vad det går ut på. Är inte ute efter att starta en provocerande tråd eller en diskussionstråd på något sätt (och om någon vill diskutera rätt/fel så ser jag gärna att den personen skapar en egen tråd för det och inte skriver det i denna), är bara intresserad av att lära mig mer, och får inte riktigt ihop det jag hittar på google.
Så hjälp mig, har jag förstått det rätt..Tror mormoner både på bibeln och mormons bok? Är dessa lika, dvs rör de samma händelser och tidsperioder, eller är det helt olika texter i dem? När mormoner nämner en profet, är det jesus man syftar på då, eller någon annan? För vad jag har förstått så är mormon en gren av kristendomen? På vilka sätt skiljer det sig från luthersk kristendom (borde vara väldigt många sätt)? Hur är kvinnosyn och synen på familjen och samhället, dvs hur bör man leva som en troende mormon? Hjälp till och utbilda mig lite