• Alsephine

Efterrätt till middag med tex mex-tema

Sallad, paj och diverse dippbart grejar matbiten - men vad gör jag till efterrätt?

• Svar på tråden Efterrätt till middag med tex mex-tema
  • Carre

flan

Detta behövs för 4 personer:
    5 ägg
    1/2 liter mjölk
    5 msk stösocker till puddingen samt någon deciliter till karamelliseringen, dvs den bruna "glasyren".
    1 kanelstång
    1 tsk vaniljsocker eller en vaniljstång
    Eventuellt några droppar citron
    Börja med karamelliseringen: Häll ca 1 dl strösocker i en stekpanna. Värm på låg värme under ständig omrörning. "Glasyren" är klar när sockret har smält och är gyllenbrunt, det får inte brännas vid!

Häll det karamelliserade sockret i en ugnsfast puddingform eller mindre portionsformar som vrids tills bottnen och kanterna är täckta.

Så här gör du:
    Sätt ugnen på 175 grader.

Koka upp mjölken med kanel- och vaniljstången.

Vispa äggen och 5 msk socker väl i en separat skål. Tillsätt ev några droppar citron.

Ta ur kanel- och vaniljstången (om inte vaniljsocker används) ur mjölken och vispa ner mjölken i äggblandningen.

Häll äggblandningen i puddingformen/formarna.

Grädda i nedre delen av ugnen i vattenbad (sätt formarna i en större ugnssäker form med vatten). Vattnet skall täcka lite drygt halva formen/formarna.

Puddingen är klar när den stelnat, efter ca 30-40 minuter. Testa med att sticka ner en kniv i puddingen, om inget fastnar på kniven är puddingen färdig.

Låt puddingen svalna något, stjälp sedan upp den på ett fat.

• Alsephine

Tackar carre, den desserten är min favorit. Nu förhåller det sig emellertid så att en av de inbjudna är traktens mästare på puddingar av det slaget, så... vojne. Kanske man får satsa på fruktsallad när allt kommer omkring!

• Pokergirl

Jag skulle tycka att lite god glass skulle vara supergott efter en het middag. Kanske tillsammans med lite stekta bananer?!

• Alsephine

Fin idé pokergirl, var lite inne på Gino själv, men försökte hålla mig till det mexikanska temat. Hah! Nä, det lutar nog åt frukt och glass. Tackar.

• Carre

vill du ha glass, då kan du göra sorbet istället, använd exotiska frukt som annanas, mango, passion frukt etc

• Alsephine

Carre: du är klyftig du. Tack!

Svar på tråden Efterrätt till middag med tex mex-tema