• Svinto

SMS utomlands??

Hur gör man för att skicka SMS utomlands till sverige?
    Slår man nummret på samma sätt som om man ringer utomlands?

• Svar på tråden SMS utomlands??
  • Nyfiken gul

du skickar precis som vanligt!!

Min svärmor är i Egypten just nu och vi sms:ar precis som vanligt...

• fröken Anna

landsnumret först

0046, ta sedan bort första nollan i mobilnumret.

• Master J

om du vill skicka sms till ett svenskt abbonemang gör du exakt som vanligt.
    Om det är ett utländskt abbonemang får du lägga till landsnumret samt ta bort 0(nollan) i riktnumret.

• Nyfiken gul

+46 dvs landsnumret står ju automatiskt i mobilen när man får ett sms  - det behöver man inte skriva..

skriv du sms som vanligt o skicka iväg - det funkar! Jag lovar...

Svärmor är utomlands flera ggr om året och varken hon eller jag slår några andra siffror än våra ordinarie mobilnummer...

• Cindra

Det sistnämda!!
    Alltså: 0046, ta sedan bort första nollan i mobilnumret.
    Har nyligen varit på Cypern och i Spanien, gjort såhär och det har funkat perfekt.
    Sms:ar man FRÅN Sverige gör man däremot precis som vanligt...
    vilket verkar vara det som Nyfiken gul menar.

• fröken Anna

När du är utomlands ringer du ju från det landets mobilnät, eller hur? Man brukar få ett litet hälsningsmeddelande, sen står det ex turkcell istället för comvic.
    För att då komma till det svenska nätet (den mobilen som befinner sig i sverige) med ditt sms/samtal måste du slå landsnumret först.
    Om du däremot ringer FRÅN Sverige till någon som befinner sin utomlands (med en svensk mobil) så ringer du som vanligt, inget landsnummer behövs.

Men din fråga gäller sms från utlandet till sverige och då behövs 0046 eller +46

• Svinto

Tusen tack för er hjälp- då blir det till att lägga till några siffror i början.

• Nadia

Jag kan bara skicka om jag slår +46 i början. Jag har teliaabonnemang. Slår jag 0046 så kommer sms'en inte fram. Fast det gäller både när jag skickar inom eller utanför Sverige.

Svar på tråden SMS utomlands??