• Anonym (usch)

Generande hårväxt...

Har sen tonåren haft problem med generande hårväxt bl a runt bröstvårtorna, runt naveln och lite på hakan. Håren är grova och jag får använda pincett varje dag.
    Lider verkligen av detta. Sen jag fick barn i somras så har det blivit ännu värre.
    Vågar inte ens söka hjälp, är jag ensam om detta problem??

Har fått för mig att jag har nåt fel i mitt hormonsystem, har alltid svettats mycket, haft mycket problem med mensvärk (men den har alltid varit regelbunden och jag blev gravid vid första försöket), har mycket humörsvängningar mm mm.

Är det laserbehandling som gäller eller kan man få någon hormonbehandling??

Står inte ut längre!

• Svar på tråden Generande hårväxt...
  • Alderia

Varför vågar du inte söka hjälp? För att få hormonbehandling eller laser så måste du ju boka en tid för undersökning.

• Anonym (usch)

Känns som jag är ensamast i världen med detta problem. Att ha grovt hår runt bröstvårtorna känns fruktansvärt pinsamt.
    Skulle vara lättare att söka hjälp om jag visste att det finns fler med samma problem.
    Vet du om man kan få hormonbehandling?

• orzia1

Jag har gjort laserbehandling två gånger för generad hårväxt...

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • Anonym (usch)

Orzia1, får jag fråga var du hade hårväxten?

• Alderia

TS: Du är inte ensam! En av mina tjejkompisar på gymnasiet hade hår kring bröstvårtorna, och en annan vän laserbehandlade nyligen undersidan av hakan för hon hade en massa strån som var mittemellan skäggväxt och vanligt ansiktsfjun. Ingen av dem behövde hormonbehandling vad jag vet, men du kan ju ringa sjukvårdsupplysningen som första steg och ställa några frågor om den typen av behandling.

Men jag skulle gissa att det är laser som gäller...

• orzia1

Kinderna, halsen och har även runt bröstvårtorna,men det är inget som stör mig+ att jag tycker det är rätt kul att dra de med pincett   så de får vara kvar...

Jag trodde jag hade lite generad hårväxt,men när ja gick dit så sa hon till mig att ja EJ fick använda pincett månaderna innan min behandling, men raka gick bra, sagt o gjort,men herregud vad hår där blev man märker ju inte de på samma sätt när man plockar med pincett...

När andra drar Trisslotter me hus & jobb & barn så skrapa jag fram: cancer, cancer,cancer!!!
  • orzia1

alltså jag tog inte bort håren runt bröstvårtorna,men det andra har jag tagit bort

• orzia1
    Hur växer hår?
    Hårväxten påverkas av ålder, vitaminer, hormoner och arvsanlag. Hår växer i cykler. Hårsäckarna kan var aktiva eller vilande. För det hår som växer på huvudet är växtcykeln ända upp till 7 år och 90 % av håret är aktivt (växande) medan resterande 10 % är vilande. Hår på armar och ben, däremot har en aktiv växtcykel på 2-3 månader och här är endast 20-70 % aktivt. Hur mycket hår man har beror på hur många hårsäckar som är i aktiv fas och hur tätt de sitter. Hur långt håret blir beror på hur fort det växer och hur lång växtcykeln är.
  • orzia1
    Hur fungerar hårborttagning med laser?
    En laser är ett instrument som avger mycket starka ljusblixtar. Rubin- och alexandrit-lasrarnas ljus är rött. Ljuset kommer ut ur ett handstycke som hålls i kontakt med, eller någon centimeter från huden. Det röda ljuset tränger in i och igenom huden. Om mörkt pigment finns absorberas ljuset i det och övergår i värme. Mörkt hår innehåller mycket pigment och ett sådant hårstrå blir därför kraftigt upphettat. Denna värme leds över till hårsäckens väggar och botten som därigenom bränns och slutar att fungera. Metoden ger även bra resultat på inåtväxande hår.
  • orzia1
    Kan alla behandlas?
    Nej. Inte personer med svart eller alltför mörk hudfärg. Mörk hud innehåller mycket pigment och då blir även huden upphettad av laserpulsen och inte bara hårsäcken. Vad som är för mörk hud avgörs av terapeuten, eventuellt efter testbehandling. Idealpatienten har ljus hud med mörka hårstrån. Blonda rödlätta och gråhåriga svarar sämre på behandling. Vitt eller ljusblont hår går inte alls.

Vad bör man tänka på före behandlingen?
    Man bör avstå från att sola. Ju brunare huden är, desto sämre är utgångsläget för bra resultat. Håret ska rakas eller klippas 2-3 dagar innan. Behandling kan inte genomföras om patienten vaxat bort håret. Efter vaxning måste håret växa ut i minst 1 månad.

Räcker det med en behandling?
    Nej. I de flesta fall behövs 3-6 behandlingar. Ibland fler. Anledningen till detta är att man vid behandling bara kommer åt de aktiva hårsäckarna. Vilande hårsäckar saknar pigment och upphettas därför inte av laserpulserna. Ofta har man många fler vilande hårsäckar än aktiva.
  • orzia1

Olika sätt att ta bort hår

Permanenta metoder:

Alexandrit- och rubinlasrarna är de lasertyper som har visat sig vara mest effektiva. Med dem tar man snabbt och beröringsfritt bort hår permanent. Det finns flera olika fabrikat. Vi använder oss av Irradias lasrar. De är svensktill-verkade och av tredje generationens system med högre effektivitet än tidigare instrument på marknaden. Förutom några olika lasrar, finns det på marknaden några instrument som inte innehåller laser utan en blixtlampa som också ger starka ljuspulser. Dessa apparater skall man inte förväxla med laser. Rubin- och alexandritlaserns ljus skadar inteblodkärl i huden.

Diatermi
    har länge varit den enda metod som tar bort hår permanent. Där behandlas varje hårsäck individuellt genom att en nål sticks ned i hårsäcken bredvid hårstrået varefter ström tillförs. Detta gör ont och det tar lång tid att behandla större ytor. Behandlingen måste upprepas för att ge ett tillfredsställande resultat. Diatermi kräver stort tålamod tålamod både hos terapeut och patient. Diatermi är den enda metod som finns för att ta bort vita eller mycket ljusa strån.

Temporära metoder:

Rakning påverkar varken hårets karaktär, tillväxt eller växtcykel. Nackdelarna är att det är en tidskrävande process som måste upprepas ofta. En ganska vanlig bieffekt är infektion i hårsäckarna samt klåda. Man får även stubb som sticks.

Plockning ger ett bättre estetiskt resultat, men är smärtsam och kan ge infektion i hårsäcken. Metoden är långsam och opraktisk, framför allt om större ytor plockas.

Vaxning ger ungefär samma resultat som plockning men är betydligt bättre på stora ytor. Resultatet håller en månad eller två men processen kan upplevas smärtsam och ger ibland allergiska reaktioner i hårsäckarna..

• Anonym (usch)

Tack snälla för all information
    Förstår bara inte varför man som tjej får såna här problem?

Dags att krama kudden, tack än en gång!

Svar på tråden Generande hårväxt...