• Äldre 16 Nov 09:42
    4322 visningar
    10 svar
    10
    4322

    Uvi för miljonte gången

    Jag är en sådan som drabbas av uvi nästan varje gång jag och min partner har haft samlag.
    Jag är jättenoga med att kissa efteråt jag tom duschar och dricker mycket vatten dagen efter för att kissa extra mycket. Ibland funkar det, oftast inte.
    Min syster har hört nån gång av en tjej, hon kommer inte ihåg från vem. Men den tjejen hade det likadant och hon fick äta ett piller efter varje gång hon haft samlag för att uvi inte skulle blossa upp. Tror att det var typ ett antibiotikapiller som man äter mot uvi hon tog.
    Har pratat med min BM om detta men dom vet inget. Säger bara att jag ska kissa efteråt. Men herregud. Jag har lidit av detta i flera år nu, och börjar bli något trött.

    Nu undrar jag om någon hört nått om detta. Eller hur gör ni som drabbas hela tiden. Har förstått att det är rätt vanligt i samband med samlag??

  • Svar på tråden Uvi för miljonte gången
  • Äldre 16 Nov 09:48
    #1

    Usch vad jobbigt Gå till din "husläkare" istället, där fick jag hjälp med utredning osv.

    Det kan helt enkelt vara så att din partners och din bakterieflora inte kommer överens och du kan behöva ta en pilla efter varje samlag.

    Vet hur det känns... Jag hade så med en pojkvän i tonåren som tur är (av fler anledningar än bara uvin alltså)är det förhållandet slut och med min älskade sambo sedan 4år tillbaka har jag inga problem *skönt*

    OBS jag rekommenderar inte att du ska byta partner Det går ju att lösa iaf!

  • Höstba­by2006
    Äldre 16 Nov 09:49
    #2

    Jag hade UVI de första två åren jag var tillsammans med min nuvarande sambo. Fick käka en antibiotikakur minst en gång i månaden. Sen blev jag även satt på antibiotikaprofylax, så att jag åt antibiotika varje dag i förebyggande syfte, men det blev jag dock resistent mot. Jag prövade även andra metoder som jag blev rekommenderad, bl.a. att dricka tranbärsjuice varje dag och äta c-vitaminer för att göra urinen surare, men det hjälpte inte mej.

    Det som gjorde att jag blev av med mina upprepade urinvägsinfektioner är zonterapi. Gick på behandling några gånger och sedan dess har jag bara haft UVI någon enstaka gång, typ en gång i året. Rekommenderas varmt!

    Hoppas att du slipper dina besvär snart!

  • Äldre 16 Nov 14:06
    #3

    Tack så jättemycket för era svar. Då är det väl bara att kämpa vidare inom sjukvården då.

    Marvella - vad för typ av utredning gjorde dom?

    Höstbaby 2006 - Var hittar man någon som utför zonterapi

  • mimmi 1
    Äldre 16 Nov 19:40
    #4

    Har du provat naturmedicin?? köp hem tranbärsdricka, det är jättebra, gör att bakterierna har svårare för att få fäste...
    sen finns en jättebra produkt som heter Viraway (säljs bla. på nätet, bodystore.nu) olivbladsextrakt, som har en superbra förmåga att förebygga och hindra uvi...värt ett försök...
    kanske inte istället för antibiotika, men för att förebygga...

  • Max mamma
    Äldre 17 Nov 08:20
    #5

    Jag äter TRIMETOPRIM(1tabl.) efter varje samlag för att inte få uvi.

  • Äldre 17 Nov 08:48
    #6

    Max mamma

    Är det något som läkaren har ordinerat dig eller har du börjat med det på eget bevåg?
    För när jag pratar med olika BM om det här så vet dom ingenting om nått sånt.

    mimmi 1 - tranbärsdricka har jag provat, citron och vinäger. Sånt hjälper inte.
    Däremot kanske Viraway kan vara nått då.

  • Äldre 17 Nov 08:52
    #7

    TS: jag tror jag åt trimetoprim som Max mamma efter varje samlag faktiskt.
    Utredningen de gjorde hmm jaa...det var längesen men jag kommer i alla fall ihåg att de röntgade mina njurar, gjorde en gynundersökning med kamera + ngt som inntebar att de fyllde urinblåsan med vätska genom utinröret *ajj*
    Inget "fel" hittades och det konstaterades att jag inte "tålde" min dåvarande pojkväns bakterier (han var för renlig och tvättade bort de nyttiga bakterierna tror jag...)

  • familj­en K
    Äldre 17 Nov 09:01
    #8

    Gå till vårdcentralen istället för BM, jag hade kronisk UVI i x antal år innan jag fick mina barn, de gjorde utredning (röntgen, cytoskopi, ultraljud mm)och "hittade felet" = för trångt urinrör = bakterierna fastnar. Jag fick behandling med bakteriedödande salva i urinröret ngr gånger samt att jag alltid har antibiotika hemma, och så fort jag känner minsta tillstymmelse tar jag tabletter 1-2 dagar. Jag åt även då en förebyggande medicin som heter Hiprex, vilket inte är antibiotika, och som gör att bakterierna inte trivs. Den hjälpte en hel del. Kanske kan vara ngt?

    Hoppas du får ordning på det, för mig hjälpte det att bli gravid , efter det har jag endast fått ett 10-tal urinvägsinfektioner och första grabben är snart 6 år

  • Äldre 17 Nov 09:14
    #9

    Tack snälla alla för bra svar. Nu har jag mycket att gå på och "ta med mig" till läkaren.

    Har inte haft en enda Uvi under graviditeten, trots samlag!?. Men nu ett tag efter förlossning (lillen är snart 6 månader) så sätter det igång igen...

  • Sun 1 Jan 2023 14:11
    #10

    Hur gick det för dig fick du någon hjälp? jag har också problem med återkommande uvi. Hade inga besvär under graviditeten men nu efter förlossningen har det blossat upp igen. Dottern är bara 7 veckor och jag har redan tvingats äta två antibiotika kurer som inte hjälper. Vet inte vad jag ska göra längre. 

Svar på tråden Uvi för miljonte gången