• Angel med Kevin

Fråga om riven ost på påse...

Hade tacos förra lördagen och köpte gratellas ost på påse.. det var en förslutbar påse.. och nu undrar jag om jag kan använda den osten som är kvar idag?

Den blev öppnad för en vecka sedan.. men den har varit försluten..vad tror ni??

• Svar på tråden Fråga om riven ost på påse...
  • Jennie Brunflo

Jag skulle tveklöst använt osten. Luktar den och ser ok ut så är den det. Ost är hållbart!

• musli

använder min rivna ost i flera veckor efter öppnandet... försluter den bara noga mellan gångerna, antingen med befintlig förslutning eller med fryspåseklämma!

• Angel med Kevin

vad bra
    tack snälla .. ska göra ost och skinkpaj ikväll tänkte jag

• lhs73

håller med jennie brunflo, bara den inte luktar konstigt är det helt okay

• Paincake

Förvara riven ost i frysen, så slipper man fundera om den är gammal eller inte.

• FruSöderström

Håller med paincake, jättebra med frysen då håller den superlänge. Men jag skulle inte heller tveka på att använda ost som legat i kylskåp 1 vecka, kör på!

OT: Har ni tänkt på att gratellas ost är dyrare i kilopris om man köper en stor påse, dvs det är billigare att köpa flera små

Skumt!

• Esping

Ost är ju onyttigt - Gratella kanske känner sitt ansvar för folkhälsan och vill uppmuntra folk att köpa små påsar...

• Isfjord

Esping Vad är nyttigt? Till och med vatten är onyttigt om det överdoseras.

Kopierar det jag skrev i en tidigare tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-67/m1123382.html
    På allt. Lukta, titta och smaka.
    Mjölk som är på gränsen fungerar fortfarande till bakning.
    Sedan tycker jag att man kan använda lite sunt förnuft. Titta på tillverkningsdatum och bäst föredatum.
    Är det 3 dagar mellan kan den vara dålig på dag 4.
    Är det 3 veckor mellan kan man nog äta några dagar till.
    Är det 2 år mellan kan man nog äta 3 månader efter osv.
    Numera står det sällan "sista förbrukningsdag", det står oftast "bäst före".

Hur maten har förvarats har också stor betydelse.

Svar på tråden Fråga om riven ost på påse...