• Corazon

Lax...JA eller NEJ????

Hej

jag är gravid i vecka 8,och nu så börjar det ju och närma sig med julbord.
    Har läst att man får äta lax men inte ofta och andra säger att man absolut inte får det...vad tror ni???
    Får man äta det eller inte??
    För det är ju så gott med Lax...hehe
    *kram på er*

• Svar på tråden Lax...JA eller NEJ????
  • Angel med Kevin

jag åt lax på julbordet när jag var gravid.. du kan äta det men inte mer än 1 gång per månad.. då det är kvicksilver i lax.. därför ska man inte äta stora mängder.. men en skiva eller 2 vid julbordet kan du äta med gott samvete

• Umebon

kolla på livsmedelsverkets hemsida, där står det vad man får och vad man inte får äta under graviditeten.

• jebe

Vanlig kokt el stekt lax går bra- det e den gravade o rökta man ska se upp med! (kallrökta om jag inte minns fel...)

• petra1975

Jag frågade mina erfarna kompisar och kom fram till att inte äta rökt eller gravad lax. Kokt/stekt lax är ju däremot ok. Synd, jag gillar oxå rökt lax!

• Angel med Kevin

det är ingen fara med laxen.. min bm sa att nån skiva inte gör någon skada.. det är i större mängder det är skadligt för fostret

• Angel med Kevin

jag åt 2 skivor lax på julafton... och Kevin kom ut välskapt...

• Alicia05sMamma

Gravad lax har jag läst att man absolut inte ska äta. Hur det är med lax för övrigt törs jag inte svara på.

• Titti och mini

Gravad lax - nej (pga risk för listeria)

Rökt lax (om varmrökt) - ja, men helst ej vaccumpackad så kan vara svårt att veta på julbordet (också pga risk för listeria)

Kallrökt lax - nej (listeria)

Odlad lax (kokt, stekt)- ja, från andra ställen - nej p.g.a. miljögifter.

Hämtat från slv.se

• kalinan

Insjöfisk av laxtyp är också ok Sandra, så länge du inte äter det oftare än en gång i månaden. Däremot ska man undvika de insjöfiskar som står högst upp i näringskedjan (t.es. gädda) eftersom deras koncentration av miljögifter därför är högre.

Jag äter färsk varmrökt sik och röding från Vättern nån gång i månaden. Jättegott - och nyttigt!

• Sassafrass

Gravad lax är ok om den är nygravad.

"Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad"

• Smurfalisa

Måste oxå lägga mig i.

Kokt och varmrökt lax från öppna hav typ Atlanten är ok hur många gånger i månaden som helst. Det är som tid nämnts östersjö och inlandssjö lax (fisk) som är 1ggr i mån. Dock inte gädda, gös, abborre.

Eftersom den mesta laxen vi äter i sverige faktiskt är odlad eller kommer från Norge är den helt ok. men gravad och kallrökt ej bra pga Listera.

Tja det var väl ung vad alla andra har skrivit oxå...rörigt med all äta, onte äta, ja lite.

Längrar själv ngt oerhört efter sushi. Har ätit mamma sushi men det är ju laxen jag vill åt... huuu får vänta än några månader.

• sundborn

Undvik rökt och gravad lax på restaurangernas julbord.

Däremot kan jag tänka mig att äta svärmors gravade lax. Då vet jag att den har varit fryst samt att den är nygravad. Allt enligt livsmedelsverkets rekommendationer.

• kalinan

Tilläggas bör också att man helst SKA äta fet fisk varje vecka! Annars får man inte i sig de nyttiga Omega 3-fetter som de innehåller. Så om man inte äter lax, makrill, strömming mm. varje vecka bör man ta tillskott - oavsett om man är gravid eller inte!

• Titti och mini

Kalina - vart har du läst detta. Har aldrig hört det, har bra värden o äter mkt sällan fet fisk. Måste ju gå att få i sig de fetterna på annat sätt också. O tillskott ska man bara ta om man behöver det ju, både som gravid eller ej

• snutti

Det bästa du kan göra är att gå in på Livsmedelsverkets sida och kika www.slv.se
    Det är dem du ska rätta dig efter, annars e risken att du får fel information.

• Titti och mini

kalina igen- kollade på slv.se o där står det ju att det är viktigt, men inget om tillskott.. Undrar bara eftersom det florerar så många tips om just tillksott här o jag inte tycker om att tugga tabletter utan helst får i mig via kosten

• Den mysiga

Jag har ochså hört det om de nyttiga fetterna som är mycket viktigare under en graviditet. kommer inte ihåg vart dock.

• kalinan

Titti och mini: Näringsfysiologen Fredrik Paulun var den sista i raden jag hörde nämna detta. Han rekommderade tillskott om man inte äter fisk (helst då fet) regelbundet. Så det enklaste är väl helt enkelt att stoppa i sig en fiskbit då och då så slipper man bekymra sig om pillerburkar.

Svar på tråden Lax...JA eller NEJ????