• SoFaD

massageolja?

funderar på om man kan använda Bengt Fritiofssons Limone Olivolja till babymassage? Det är kallpressad olivolja med citron i, tror ni det går bra?
    och så undrar jag om det gör nåt om bästföre-datumet har gått ut?
    vad tror ni??

• Svar på tråden massageolja?
  • lilleli

Har gått taktil stimulering och där råder dom att ha luktfri massageolja till tex handikappade då det kan bli för mycket intryck. Kan även vara så att personen upplevt nåt negativt till den doften och inte kan uttrycka det själv. Nu handlade det inte om handikappade men en bebis kan ju inte heller säga vad den tycker om.... Men prova, men var lyhörd.... det var min åsikt...

• SoFaD

nån som vet om det gör nåt om bästföredatumet har gått ut då? jag har nollkoll.... men den smakar som vanligt i allafall....

• miss chocolate

Jag har hört att ren olivolja kan vara lite "starkt" för en del bebisar, så att det kan torka ut huden. En del barn kan vara överkänsliga mot enbart olivolja.Om det dessutom är citron i så skulle nog jag ta någon annan olja. Jag har hört att man kan ta ekologiskt odlad rapsolja, eller ringblommeolja.

• Nickan

Instämmer med miss chocolate, olivolja kan vara för starkt. Risgroddolja, aprikoskärnolja, calendula och johannesörtsolja är finfina till bebisar och barn under 5 år. Du kan säkert hitta fina oljor i din hälsokost eller på nätet. Det finns en tråd med tips här: www.familjeliv.se/Forum-3-96/m956651-3.html
    Citron bör du undvika.

• Julius

Jag fick rådet att köpa och använda ren solrosolja när vi kör massage. Huden tar då inte åt sig oljan och blir på så vis inte beroende.
    /Biggan & Julius

• eccobell

Vi använde mandelolja som finns på apoteket.

Svar på tråden massageolja?