• Anonym (Nervös)

Fler än jag om väntar på provsvar på knöl i bröstet?

Var till läkaren idag för att kolla upp en knöl jag tyckte mig ha känt av en tid. Hade väntat mig att läkaren skull känna och sen säga nåt i stil med: "det här känns bara bra, inget onormalt osv...". Men istället sa han att han kände en tydlig knöl i bröstet och att jag skulle få gå ner på röntgen på en gång för en mammografi och sen upp på kirurgen igen för att ta prover på knölen.

Jag fick panik. Så nu får jag väta TRE veckor på det här provsvaret. Trots att man vet att de flesta i min ålder (28) inte brukar få beskedet bröstcancer så  har jag ändå ställt in mig på det värsta direkt.

Någon annan i samma sits??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-28 20:03:07:
    Har fått en tidigare tid nu, för besked om provsvaren. Imorgon onsdag 29/10. *nervös* Skönt, i alla fall, att slippa vänta i mer än en vecka till.

• Svar på tråden Fler än jag om väntar på provsvar på knöl i bröstet?
  • Anonym (1)

inte jag men min syster tycker det är licka jobbigt hon är 20 år

• Anonym (..)

En läkare kan aldrig avfärda en knöl förrän man vet med säkerhet att det inte är något. Man måste befara det värsta tills motsattsen är bevisad. Jag tror absolut inte att du behöver vara orolig, som du skrev i din ålder är det väldigt ovanligt.

• Anonym (Nervös)

Nej, jag vet att det bara är dumt att gå o oroa sig när det är så liten risk, procentuellt sett. Men det blir ju ändå... Känns så overkligt allting. "Det kan väl inte hända mig??" Och så har jag en son på ett år. Jag vill ju finnas kvar för honom också. Och med min sambo...

• emmzan

En tjej på mitt jobb råkade ut för samma sak som du...hon såg sin egen begravning framför sig men det hon hade var helt ofarliga knölar...sådana är tydligen vanligt att det bildas hos kvinnor i fertil ålder.

Kram //emma

• Anonym (Nervös)

Jag var inte heller så orolig i början, men innan jag skulle gå hem från sjukhuset så la läkaren handen på min axel och såg jättebekymrad ut o så sa han: "jag förstår att det här måste bli en JÄTTENERVÖS väntan för dig nu...bla, bla,bla..." Och DÅ blev jag nervös. Ganska opåedagogiskt av honom tycker jag...

• Anonym (Nervös)

puffar...

• Anonym (..)

Ja det var ju lite klumpigt sagt av honom.. Men tänk att i de allra flesta fall så rör det sig om en helt ofarlig knöl, det finns en massa olika saker man kan ha i bröstet som inte är cancer. Men jag förstår din oro, hade förmoldligen också själv oroat ihjäl mig.. Är väldigt hispig av mig när det gäller sånna saker.

Jag hade förresten en knöl i bröstet när jag var 14 år, det var en cysta. Innan det visade sig va det var ville skolsköterskan att jag skulle komma och träffa läkaren om den inte försvann, vilket den gjorde så jag hann aldrig träffa honom.

• Anonym (Nervös)

Jo, det är ju förmodligen något helt ofarligt, men det räcker att CHANSEN finns att det är något allvarligt för att man ska börja grubbla och föreställa sig en massa hemska scenarion... Och det har bara gått två dagars väntan än. Av 21!!! *fy*

• Anonym

Är i samma ålder som du. Upptäckte en knöl i bröstet och gjorde mammografi - de stack, röntgade och gjorde UL. Fick svaret inom 2 veckor och det var bara en stor körtel. Var helt övertygad om att det skulle vara nåt dåligt.

Jag vet att det är SKITJOBBIGT att vänta på svaret men du kan ändå inte göra ett skit innan du vet, så försök att koppla bort det så gott det går. Inte värt att må dåligt i 3 veckor, det skadar bara dig själv!

Lycka till!

• Anonym (Nervös)

Jag ska försöka koppla bort det. Verkligen. Annars blir man väl ett nervvrak innan det här är över... FAN att det ska behöva ta 3 veckor. Sa de nåt till dig om hur länge du skulle behöva vänta på provsvaren??

Nåt annat jag funderar på är om man ska berätta för nära vänner om det här? Tror inte jag ska göra det. Möjligtvis berätta efteråt oavsett om man får ett positivt eller negativt besked...

Svar på tråden Fler än jag om väntar på provsvar på knöl i bröstet?