• Anonym (Skäms)

Vad göra åt inåtvänd bröstvårta?

Min ena bröstvårta står inte utåt som en normal bröstvårta ska göra... eller rättare sagt gör den det ibland, men oftast inte och jag tycker att det är mer och mer sällan den är "normal". Den har varit på det här sättet så länge jag kan minnas, men som sagt var tycker jag att den mer och mer sällan står utåt (inte ens om jag fryser eller rör den).

Vet inte om det spelar någon roll, men jag är inte gravid och har inte heller varit det (är 26 år).

Finns det någon annan med samma problem? Finns det något man kan göra åt det? Jag har tänkt gå till vårdcentralen och fråga, men tänkte först höra mig för här...

• Svar på tråden Vad göra åt inåtvänd bröstvårta?
  • Anonym

Precis så var båda mina bröstvårtor innan jag blev gravid. Dessutom styvnade dom nästan aldrig! Var lite nojjig över det där.
    Men nu är dom helt förändrade, de har mörknat, dragit sig utåt och styvnar för minsta lilla. Det verkar som dom förbereder sig på vad som komma skall. Är gravid i v.38.

• Anonym

Det finns saker som hjälper till med inåtvända bröstvårtor. Prata med din bm.

• Anonym (hm)

Svårt att tro att man gör något åt inåtvända bröstvårtor. När man ammar så kan man använda en....nu vad dom heter? Bröstvårtsutdragare?? Den har man på sig före innan ammning, vet inte om du kan använda en sådan, även om du inte är gravid eller ammar.

• Anonym

Jag har haft så hela mitt liv enda till jag fick barn när jag var 27 år. Mina var så inåtvända så man kunde lägga en ärta i de typ... Men efter första barnet och amningen har det inte kommit tillbaka. Man kan dra ut bröstvårtan och tejpa den med typ plåstertejp varje dag under en tid, eller använda nån pump av nåt slag. Brukar aboslut inte vara problem vid amning var det svaret jag fick i alla fall.

• Anonym

Och förresten, du ska INTE skämmas, det är bra mycket vanligare än man tror.

• Anonym

Här är en till som hade det innan jag blev gravid. Det löste sig, de "kom ut" sen när hon började amma. Men jag tror det finns hjälpmedel, fråga din barnmorska!

• Anonym (Skäms)

Jag vet att man inte ska skämmas, men det gör jag ändå. Har just kommit ut ur ett långt förhållande och där hade jag inte problem med det (möjligtvis i början) men nu när man ska börja träffa nya bekanta tycker jag det är jobbigt med min inåtvända bröstvårta.

• vicki

Man KAN faktiskt via en mindre operation (hos plastikkirurgen) rätta till detta.

• Anonym (Skäms)

hannahlilla, är nipletten något du själv använt? Fungerade den bra?

• Anonym (Skäms)

Någon annan med erfarenhet av nipletten?

Vicki - tack för tipset, men så länge som mitt problem endast är ett problem för att jag skäms och inte för att mina bröst inte funkar som de ska kommer jag inte att operera mig (även om det är en mindre operation).

• Anonym (Skäms)

puffar

• Anonym (Skäms)

puff igen

• zebran i Stilla havet

Jag fick ocksa hora att det inte skulle vara nagot problem vid amningen och anstrangde mig inte jattemycket for att fixa till mina brostvartor. Det skulle jag nog ha gjort for det BLEV jatteproblem vid amningen - sa pass att vi gav upp efter tva manader. Fixa innan, ar mitt tips.

Svar på tråden Vad göra åt inåtvänd bröstvårta?