• Norea

Hur ge vätskeersättning??

Har precis köpt vätskeersättning med rismjöl. Normal ger jag bara mjölkersättning, ammar inte. Emil är fyra månader.
    Jag fattar inte instruktionen på paketet. Första fyra timmarna ska man ge en halv dl per kg kroppsvikt. emil väger över åtta kilo. ska han då dricka fyra deciliter??? ersättning brukar han dricka två dl av.
    Sen resten av dygnet står det att man ska ge 1 dl per kilo. alltså åtta dl??!! också står det att 2/3 ska vara vätskeersättning och 1/3 vanlig ersättning. ska man blanda de olika ersättningarna i samma flaska eller ge vid olika tillfällen??

• Svar på tråden Hur ge vätskeersättning??
  • Katja77

Varför ska du ge honom vätskeersättning?

• USK

Är han sjuk eller annars behöver du inte ge vätskeersättning

• Norea

ja annars ger man väl inte vätskeersättning? Det är sjukhuset som sagt till mig att jag ska ge det.

• Katja77

Då är det bara till att följa instruktionerna på paketet.

• Norea

men jag skriver ju i min trådstart att jag inte förstår instruktionen på paketet

• Katja77

Så som jag förstår instruktionerna är dina antaganden korrekta. jag skulle inte balnda ersättning och vätskeersättning. Annars är det bara att ge. han ska ha fyra dl de första fyra timmarna.

• phil

4 deciliter under de första fyra timmarna och 8 dl under 20 timmar sen.
    som jag fattade det ska du väl blanda dem tillsammans då?

• Norea

det står inte om man ska blanda dem.
    Hur ska jag få ner fyra dl på fyra timmar fattar jag inte. han är aldrig vaken mer än en och en halv timme i ett sträck. sen sover han ofta två tre timmar mellan vaken perioderna.

• Norea

nu hittade jag på ett annat ställe att man aldrig ska blanda med annan mat. då får man väl ge vid olika tillfällen. Men sån här ersättning, blir de mätta av den då? FUnkar det liksom som mat?

• Smilie

Egenvård
    Kräkningar kan behandlas med små mängder dryck, ofta med sked eller i mugg. Undvik att ge barnet nappflaska eftersom sugandet ökar illamåendet. Även diarré behandlas med små måltider eller vätska ofta, men man behöver inte vara lika försiktig som vid kräkningar.

Barn är känsliga för vätskeförlust och kan snabbt bli uttorkade. Därför är det viktigt att barnet får i sig tillräckligt med vätska.

Om ett litet barn har magsjuka är det viktigt att uppmärksam på hur barnet mår eftersom små barn är mycket känsliga för uttorkning och snabbt kan blir sämre. Hög feber gör att barnet förlorar mer vätska och därför är det viktigt att ta tempen ett par gånger per dygn. Kontrollera att barnet kissar normalt.

Barn i åldrarna 6-12 månader behöver 1 liter vätska per dygn och barn över 1 år 1-1,5 liter.

För att motverka att ditt barn blir uttorkat:

om ditt barn ammas - amma oftare och sluta med eventuell annan mat. Kanske behöver ditt barn också vätskeersättning
    om ditt barn får modersmjölksersättning eller äter fast föda: Låt barnet äta vad det vill, bara barnet får tillräckligt med vätska
    om ditt barn får akut diarré kan du genast starta behandling med vätskeersättning
    vätskeersättning kan du köpa på apoteket eller göra själv. Vätskeersättningen innehåller en perfekt balans av vatten, salt och socker och det är viktigt att den blandas precis enligt receptet. Om ditt barn kräks kan du försöka att ge små mängder, till exempel med tesked.
    Recept på vätskeersättning
    Blanda 1 liter vatten med 6 teskedar strösocker och 1/2 tesked salt. Smaksätt eventuellt med några droppar pressad citron eller 2 teskedar koncentrerad apelsinjuice. Vätskersättningen ges sval eller rumstempererad. Kan försvaras i kylskåp i högst ett dygn.

Om ditt barn äter fast föda kan du prova att ge morotssoppa om barnet vill äta. Morotssoppa verkar stoppande och ger både näring och vätska.

• phil

ska du inte ge bara vätskeersättning under de första timmarna då? tyckte jag läste det nånstans. men inte bara vätskeersättning mer än 8-12 timmar.

• Smilie

Sempers vätskeersättning. Är barnet över tre år kan man även ge Resorb, som är en vätskeersättning i brustablettform. Hemlagad vätskeersättning, se recept. Ge små mängder ofta vid kräkningar teskedsvis. Om det går bra kan du ge större mängder med längre mellanrum. Ofta kan man efter 4-6 timmar med vätskeersättning återgå till barnets vanliga mat. Ge små mängder ofta.

om d e semper

• FruSöderström

åh, vad jobbigt med magsjuka. min lilla tjej hade det när hon var 3 månader...

låter konsigt att man ska blanda de olika ersättningarna, men som du beskriver instruktionerna verkaar det ju så, jag gav aldrig vätskeersättning utan ammade bara, men det är väl annorlunda om man ger ersättning.
    Tycker att det låter väldigt mycket med 4 dl, det kan ju inte menas att man ska ge det på en gång. När Julia var magsjuk så var jag tvungen att ge henne bröstmjölk jätteofta och jättelite för att hon skulle få behålla det, jag gav henne 1 gång i timmen och var tvungen att ta bort bröstet fast hon ville ha mer, åh vad man kände sig elak, men annars hade hon ändå spytt upp allt.

Jag tror att det bästa är att ge ofta och lite.

Lycka till!

• USK

dom menar att man ska ge 1,2 dl /kroppsvikt de första 4- 8 timmarna resten av det första dygnet ska man ge 1 dl per kg kroppsvikt varav 2/3 ger man vätskeersättning och 1/3 majsvälling eller babysemp men du ska inte blanda vätskeersättningen med majsvällingen eller om du nu ger babysemp
    så dom första timmarna 4-8 timmarna ska du ge ska du ge 4 dl och sen 8 dl dom andra timmarna varav 520 ml vätsersättning och 260 majsvälling eller babysemp.
    så fattade jag det från min förpackning.
    jag fick ge min son vätseersättnigen med spruta för han drack inte det med flaska för han orkade inte suga så jag sprutade in det i munnen.

lycka till o krya på sig

• norgesessan

vi ringte och frågade, dom får inte i sig så mycket...man skal ge det dom får i sig..vi har oxo köpt sempers.....han mår ju jättedårligt, iallafall gör min emil det, så dom kräver inte så mycket energi...emil bara sover och sover...han dricker/ äter fil, inget annat...vad annat ger du att dricka? man skulle inte ge vatten, men utblandat äpplejuice, så det köpte vi idag...päron dricka är inte bra, det är avtunnande, menningen aär att få allt fastare...

Svar på tråden Hur ge vätskeersättning??