• michiagnes

Hur vet man att det är RS-virus eller vanlig förkylning?

Min dotter har blivit förkyld och har feber. 38 grader, så det är ju inte så mycket. Men hönsmamma som jag är så blir jag skraj. En jobbarkompis son dog i RS-virus och nu kan jag inte tänka på annat. Hennes näsa rinner inte mycket och hon är hyfsat pigg. Undrar bara hur man vet att det är RS-virus, symtomen är väl ganska lika en vanlig förkylning. Vet ju att barn blir förkylda i dessa tider och någon gång ska ju vara första gången.

• Svar på tråden Hur vet man att det är RS-virus eller vanlig förkylning?
  • Gisse the one and only

RS-virus är bara farligt för nyfödda, förtidigt födda, gamal, svaga redan sjuka, inte för annars friska starka normala människor.

Stryk mig medhårs....annars
  • Gisse the one and only
    Framförallt spädbarn och äldre kan få allvarliga besvär

Infektioner med RS-virus kan vara allvarliga. De barn som riskerar att få svårare infektioner är framför allt

friska spädbarn under två månaders ålder
    barn som är födda mer än 5 veckor för tidigt upp till ett års ålder
    barn som har nedsatt immunförsvar
    spädbarn som har kronisk lungsjukdom
    spädbarn med hjärtsjukdomar.

Bland vuxna är det framför allt äldre människor och människor med nedsatt immunförsvar som drabbas av allvarliga RS-virusinfektioner som kräver sjukhusvård. Vanligtvis har de fått lunginflammation.

• Gisse the one and only

Vad är RS-infektion?

RS-virus är en förkortning av respiratoriskt syncytialvirus. Sjukdomen drabbar barn under 2 år. Oftast är barnen yngre än sex månader. RS-viruset förekommer mest under vintern och tidiga våren; då är det den vanligaste orsaken till att små barn drabbas av akut bronkit. Barnen kan bli mycket medtagna och det kan vara nödvändigt att lägga in dem på sjukhus. Det är dock ytterst sällan som sjukdomen är livshotande och de flesta barn tillfrisknar utan några men.

RS-virus smittar ofta från person till person vid handkontakt. Vuxna eller äldre barn får en vanlig förkylning men små barn blir ofta väldigt sjuka.

Vilka symptom får barnet?

Symptomen börjar med att näsan rinner och att barnet nyser. Därefter får det feber på omkring 38,3-39,4 grader, och hosta som påverkar andningen. Symptomen utvecklas ofta inom loppet av några få timmar. Den mest kritiska perioden brukar vara två, tre dagar efter att hostan börjat. De små luftvägarna i lungorna är då påverkade och andningen kan vara ansträngd och plågsam. Rasslande ljud i bröstkorgen, snabb andning, blekhet och att barnet blir blått runt munnen och under naglarna kan vara tecken på att sjukdomen blivit allvarlig. Barn som är under sex månader kan få svårt att dia och den snabba andningen gör att de bara kan sova korta stunder.

En komplikation kan vara att det blir nästan omöjligt för barnet att andas. Dessutom gör febern och andningen att barnet riskerar att bli uttorkat. Några symptom på det kan vara torr, blek hud, snabb puls, insjunkna ögon, insjunken fontanell (hos barn under ett och ett halvt år) och dåsighet.

Så behandlas RS-infektion:

Barn under sex månader blir ofta inlagda på sjukhus om de får RS-virus. Det gäller särskilt om barnet har andningsbesvär och därmed får svårt att äta, dricka och sova. Äldre barn kan oftast passas hemma. Antibiotika har ingen verkan på sjukdomen, eftersom det är en virusinfektion. En del barn har glädje av läkemedel som utvidgar bronkerna. Barnen behöver ofta syrgas.

Om barnet lider av svår vätskebrist kan det bli nödvändigt att tillföra vätska via dropp.

Även om sjukdomen är över på en vecka, fortsätter många barn att hosta under en längre tid därefter, särskilt i samband med en förkylning.

Så förebygger man RS-infektion:

Barn under sex månader bör inte komma i närheten av personer som är förkylda. Det är viktigt att tvätta händerna noggrant med tvål innan man lagar mat, äter, efter att man gått på toaletten och varje gång man snyter sig. Det gäller särskilt under vintermånaderna och om barnet sedan tidigare är ömtåligt på grund av att det är för tidigt fött, eller till exempel har hjärtfel.

Amning kan i viss mån ha en förebyggande effekt mot luftvägsinfektioner, inklusive RS-virus.

Vad kan man göra själv?

Det är viktigt att man försäkrar sig om att barnet får luft och ser till att det inte lider av vätskebrist. Ge barnet rikligt att dricka - det spelar ingen roll vad. Ge det en extra kudde under huvudet. Det underlättar andningen.

Skriven av: Vibeke Manniche, barnläkare
  • zazla

Ja som sagt, är hon inte jätteliten så är det ingen fara med RS. Men min mans syster som är sjuksköterska sa att sålänge de äter och dricker och inte är väldigt hängiga så ska man inte oroa sig för det. Men är du orolig så ska du alltid ringa sjukvårdupplysningen så att de kan lugna ner dig.

• Mmmajsan

Hittade en länk med hyfsat bra info:
    netdoktor.passagen.se/default.ns

Annars tror jag att RS-virus-säsongen inte riktigt "kommit igång" än, toppen i år förväntas till januari. Om jag har fattat rätt, så har bara 4 fall i Sverige diagnosticerats ännu. Så jag tror det är liten risk att just din dotter drabbats. Men visst ska man ha stor respekt för denna sjukdom och det är väl bara bra om du är "hönsmamma" i detta fall, tycker jag! Får din dotter besvär med andningen ska du ju självklart åka in till akuten, även om det inte alls rör sig om RS, utan kanske "bara" pseudokrupp, t.ex.

Krya på!

• michiagnes

Hon vill inte äta mat, spydde upp allting. Hon vill ha välling och gröt så jag får ge henne det tills hon blir bättre. Har fyra tänder på g så det kan ju vara sånt också som påverkar. Pojken so dog av RS var åtta månader, men han var nästan alltid sjuk. Min dotter har aldrig varit sjuk.

Svar på tråden Hur vet man att det är RS-virus eller vanlig förkylning?