• Nr 2

Min son har fått "sår" i jumsken och på pungen....

min son är snart 3 veckor..
    Han har fått utslag i jumskarna på pungen och under snoppen det ser ut som sår och han flagnar smörjer med salvorna jag har hemma men det hjälper inte!

Vad kan jag göra?

har 2 fina pojkar!
  • Svar på tråden Min son har fått "sår" i jumsken och på pungen....
  • Freiya

det låter som svamp! lufta mycket och gå till bvc så får du en salva mot det. vanliga salvor hjälper inte, och fuktcreme gör det bara värre

• jeanna

köp silon salva... den blir som en extra hud. fick den rek av bvc när min pojke hade så.blev bra på ett par dagar.

• nesslan

Inotyl och bephaten är super....

• Kängu

Om huden liksom spruckit så kan det vara svamp. Kolla med bvc, vad du kan smörja med. Håll det så torrt och rent som möjligt.

• The Bumblebee

Överrensstämmer med de som säger att du bör kolla upp på BVC, vad för sorts utslag det är.
    Är det svamp så kan man förvärra om man testar med en massa olika salvor och krämer. Har sett skräckexempel på hur det kan bli , skinnflått osv. när man behandlat svamp fel.

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Mallamor

Jag luftade min sons ljumskar och pung när det såg ut som om han höll på att bli skinnflådd =(, sen tog jag bröstmjölk på och det läkte superfint. efter det använder vi bara vatten och skumtvättlapp, ev barnolja om mycket "kladd" och smörjer med idomin, och han är jättefin i både gumpen och ljumskarna. Vilka blöjor använder ni? maltes problem uppkom när vi provade icas blöjor när han var ett par veckor gammal....efter det är det bara libero som gäller!

• Nr 2

Detta började när vi provad pampers... nu har vi bytt tillbaka till libero igen!!

Tack för alla tips!

• bigmacoco

Nr 2:

Min lille Emil fick också svamp (det låter som det!) av Pampers! Jag fick tid hos barnläkare och fick sen Dactacort-salva. Har han haft eller har han torsk? Det hör ofta ihop, enligt vår BVC-sköterska.

• Nina gravid sthlm

ta kontakt med bvc

hade samma problem med Lucas å dom penslade på nån blå vätska runt de röda. vipps så va de borta på 3 dar. lycka till

• The Bumblebee
    TS:
    Jag som precis tänkte fråga om ni använde Pampers Har inte så mycket till övers för de blöjorna...
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • malinkat

Vi brukar se till att hålla riktigt torrt och pudra lite med babypuder, ibland smörja med Inotyol.

• Samach

Huden blir liksom skinnflådd, om det är så det ser ut beror det på att hudvecken ligger ihop mycket, som det ju gör hos bebisar. Blir ju så i halsveckan också. Jag har smörjt med inotyolsalva, funkar fint. Svårt att få bort resterna av salva kan man tycka, men ta olja och vatten på en bomullstuss så är det enkelt!

Svar på tråden Min son har fått "sår" i jumsken och på pungen....