• Kayla

Pinocchiotårta dagen före

Hej!
    Planerar vår sessas dop nästa helg och undrar om man kan göra pinocchiotårta redan dagen innan eller är det risk att den blir för blöt? Man kanske kan göra färdigt botten och bara fylla den på dopdagen. Hur ska man i så fall förvara botten över natten?
    Tänkte ha grädde på tårtan också för det blir finare.

Hoppas någon bakkunnig ser detta och vill svara!

• Svar på tråden Pinocchiotårta dagen före
  • Kayla

Ja du, vet inte varifrån namnet kommer men det är en typ av tårtbotten som man gör i långpanna. Den är lixom delad, först sockerkaksbotten och sedan maräng som gräddas samtidigt. Jag vet bara inte om det går att spara den eller om den helst ska göras innan servering. Vill helst göra en tårta som går att förbereda dagen innan.

Någon som vet?

• Majsan70

Brita tårta heter den hos mig. *S*

Jag har gjort bottnarna dagen innan, men inte fyllt dem.

Vet inte om detta hjälper dig alls...

• knaasen

Jag har recept på en liknande tårta som det är cornflakes i. Man gör en kräm och har i mellan. Jättegod!! Den går att frysa och ta upp samma dag. Garnerar med grädde och typ hallon. Skriv om du vill ha recept.

• Kayla

Jodå Majsan70! Då kan jag också göra bottnarna dagen innan och fylla dem på morgonen. Det hjälper mig att veta att det funkar. Hur förvarade du bottnarna över natten? I plast?

• Majsan70

Jag lät dem stå framme med plastfilm över... Var lika goda degen efter...

Hoppas det blir lyckat. Smaksens!!!

• knaasen

Kayla, jag slänger in receptet åt Marlene här. Hoppas det är ok =0)

Cornflakestårta
    4 st äggvitor (vispas med)
    2,5 dl socker (till en seg smet)
    3 dl cornflakes röres i. Krossa de lite i handen.
    Bred ut på smörpapper och grädda på nedersta falsen i 1,5 h.

Mellanlägg
    4 st äggulor
    1 dl socker
    1 dl vispgrädde
    1 msk vetemjöl
    Sjud till en tjock kräm. Rör i
    125 g margarin rör tills den smält.
    Låt kallna. Dela tårtan mitt itu och bred krämen på den ena och lägg den andra överst. Går jättebra att frysa. Är god när den är lite kall. Vispa grädde och bred på. Garnera med bär.
    Jag brukar göra dubbel sats, så man får en tårt stor som en långpanna. Kom då ihåg att dubbla mellanlägget.
    Lycka till!!

• Majsan70

knaasen!

Samma recept som dig har jag, fast med ricekrispies istället för cornflakes.. Smarrigt!!!

• Marlene

mmmmm mums låter jätte gott, tackar

• Kayla

Knaasen!
    Inga problem. Fast nu blir jag ju sugen på den med!

Majsan70!
    Vilken tårta tycker du är godast? Kan den andra också göras dagen innan tror du?

• Majsan70

Kayla!

Jag tycker nog att Knaasen tårta är godast. Jaggillar inte sockerkasbotten alls nämligen. Bara bakar de tårtorna till andera. Däremot gör ju jag min knaasen tårta med ricekrispies. Säkert jättegott vilket som.

Sistnämnda tårtan går jättefort att fixa och jag tror att den görs bäst samma dag eftersom det är enbart maräng??!! Men kanske knaasen vet om man kan förbereda?

• Marlene

alltså kan man frysa den med mellan grejset på? och bara vispa grädde när man ska äta den? De vore ju jätte smidigt.

• knaasen

Ja frys in den och ta fram den på morgonen. Den är smaskig även när den är lite kall. Hade den på min sons namnkalas för 2 v sedan. Gjorde succe!! Hade grädde och hallon på.

Svar på tråden Pinocchiotårta dagen före