• Lilla Gnillot

Panik vid hårtvätt!

Hej alla!
    Kanske kan någon komma med nåt bra tips...
    Vår tvåriga dotter har långt lockgt hår, men panik-skriker varje gång det ska tvättas...
    Har försökt att hon får göra det själv efter bästa förmåga...Vill inte!, Har provat att "lägga" henne på rygg och tvätta över hand-fatet...Vill inte!, har provat med dusch-handtaget...Vill inte!, Har provat hälla vatten med en mugg...Vill inte, har provat att hälla med bar händerna...Vill inte! Har provat att muta med allt möjligt, men icke!!!
    Känns mer eller mindre som ett respektlöst övergrepp varje gång vi tvingar henne, och hon får verkligen panik.. Vad gör vi??? Börjar kännas riktigt jobbigt. Hon är inte bortskämmd med att få sin vilja igenom, och fram till nu har vi ju tvättat hennes hår ändå, men det känns som sagt som ett övergrepp...
    Nån som har nåt bra tips på lager?? Kram på er alla!!

• Svar på tråden Panik vid hårtvätt!
  • Kusin Knase

Ett lockigt hår behöver inte tvättas så ofta, kanske någon gång i veckan, det är torrt i sig. Vad är det hon ogillar, att ni håller fast henne eller får hon schampo i ögonen eller vad? Gör det ont att reda ut det sen kanske? Använder ni balsam till henne?

• Lilla Gnillot

Nej det spelar ingen roll om vi håller i henne eller inte, tror att hon är rädd att vattnet ska komma i ögonen eller så. Tvättar håret max 1gång i veckan, men ibland kladdar hon med mat å annat i luggen och den är verkligen svårast att tvätta. Kamma håret går jättebra. Hon vill ha tofsar å flätor varje dag. Ja vi har balsam de gånger det går att få i, annars balsam spray ibland.

• Elute

Min tvååring (snart tre) håller också på sådär. Jag klippte faktiskt av hälften av hennes hår för att underlätta lite både för oss och för henne. Och hon blev precis lika söt som med långt hår.

Jag brukar inte tvätta så himla noga med massor av schampo, håret brukar inte vara speciellt smutsigt ändå. Efter dusch använder jag spraybalsam för att slippa gå igenom en sköljprocedur till. Oftast går det bra att smeta in lite upplöddrat schampo och så får hon leka av sig det mesta själv i duschen.

Sen är det samma procedur när håret ska borstas, min tjej illvrålar redan när jag tar fram borsten. Använder till henne därför en mjuk babyborste, och reder ut med fingrarna ibland.

Jag blir alltid lika förvånad och glad när vi fixat håret utan strul...

• Kullan från Dalom

När jag var lite fanns det tvätta-håret-skydd..
    En rund ring med plast i och sedan i mitten ett resorband som man satte vid hårfästet så det inte kom schampoo i ögonen..
    Äh svårt att förklara men gå till en barn-butik så finns det garanterat där..

• Compuwiz

Vår äldre dotter har inte heller gillat att tvätta håret för man får vatten i ögonen. Förstår henne jag gillar inte heller att få vatten i ögonen. Hos oss började det gå bättre när hon fick hålla en ihopvikt handhandduk för ögonen och så har vi försökt lära henne att man får mindre vatten i ansiktet om man tittar på lampan i taket (dvs böjer huvudet bakåt). Handduken för ögonen gör att det vatten som råkar rinna i ansiktet inte rinner in i ögonen.
    När hon var runt 3 år och problemet var som störst så klippte vi helt sonika hennes hår kortare. Nu när hon är 4,5 år har vi det som hot om hon inte går med på att tvätta håret åtminstånde en gång i veckan. Nu är hon så gammal att hon har åskter om hur hon vill ha håret så vi använder det som argument för tvättning.
    Lycka till

• flippertjejen

Vår son hatade också att få vatten i ansiktet så hårtvätt ledde alltid till gallskrik.

Sedan började vi att visa att det var kul med att få vatten i ansiktet var vi badade ihop. Jag tog en mugg med vatten och hällde över mitt eget ansikte och så skrattade jag och fräsde vatten samtidigt (svårt att förklara). Sonen tyckte att det var kul så han hällde vatten över mitt ansikte ett par gånger.

Efter ett tag provade vi på honom och sa till honom att sprutfräsa som jag gjorde, och det tyckte han var kul. Det är fortfarande otäckt om det kommer för mycket vatten i ansiktet, och vi räknar alltid till 3 så att han vet att det kommer vatten. Men det är mycket bättre än förrut.

Det där tipset med handduk för ögonen var ju smart.

• barbamamma67

Hej !
    Jag känner igen dig i denna situation.
    Min dotter är 2år och vi har haft samma problem och det är inte till 100% perfekt än men det går bättre för var dag.
    Problemet är att vår dotter är adopterat och vi har sett på film hur det kan gå till och då förstår vi vår dotters rädsla.
    Vi gjorde dock som flippertjejen skrev, jag eller min man badade med henne och hällde på oss själva, hon fick hälla på oss och på dockan. Sedan övergick det i att pröva själv och nu tar hon faktisk själv duschslangen.
    Jag tror på det här att man själv gör samma sak så att ens barn ser att det inte är farligt.
    Lycka till.

Svar på tråden Panik vid hårtvätt!