• Dilara

Frågor omkring MA

Jag har haft två MA detta året. Båda dog i vecka 8. 6 juni var första MA och 6 november var andra MA. Jag undrar om det är någon annan som upplevt likadant? Hade den turen att få en utredning nu, behövde inte vänta en tredje gång. Jag misstänker att det är ngt fel på mig eftersom mina foster dör i vecka 8. Ska på utredning den 20 November. Hur länge väntar man på provsvaren? Livet känns hopplöst just nu. Jag är bara 20 år och jag kan inte få min bebis. Allting känns så meningslöst och tomt

• Svar på tråden Frågor omkring MA
  • linniewer

usch, jag vet hur jobbigt det är :(
    fick ett ma i v.12 (fostret dog i v 8)för ett år sedan, sedan en ofostrig graviditet i februari, som upptäcktes i v.9...
    är nu gravid igen, i vecka 16 och än så länge ser allt bra ut.
    önskar dig all lycka och hoppas att du får blir gravid snart igen!
    skönt att de påbörjar utredning redan efter 2 i alla fall! 2 ma eller mf efter varandra verkar tyvärr vara vanligt... kram

• snuttedinna

Vi har nu försök 3år att få barn,med ett missfall förra sommaren i v 11! Det kändes HÅRT,nu väntar jag min äl i dagarna. Annars käkar jag pergotime jag fått utskrivet har en dubbelkur kvar att ta till nästa mens & händer inget så väntar vi på utredning men lång vänte tid i maj troligtvis får vi komma! Så livet är såå hårt & hopplöst är själv 21år & började i verstan med att få en bebbe när jag var 18.. Ja håller tummarna för dig & hoppas de lyckas snart! kram

• Dilara

Hoppas att allting går bra för er båda. Ska på utredning nu på måndag. Kram på er.

• snuttedinna

Lycka till på utredningen! Skulle vara kul att följas åt & se hur det går för varandra! 2 lika unga tjejer som har en efterlängtan på en liten bebis! kram på dig

• jazzy

Jag fick mitt sista Ma 12/9,vi fick alla provsvar 7 nov..det tar lång tid,väntan är jobbig!!! Kram & lycka till!!!

• Dilara

Hur går det för dig snuttedina? Har du varit på utredning? Vore jätte bra om vi kunde följas åt, håller med dig. Lycka till och hoppas att både du och jag får våran såååååå efterlängtade bebis snart i framtiden. Kram

• Dilara

Jazzy, vet du vad de kollade på proverna? Vilka prover tog de? Hur många rör behövde de? Kram

• snuttedinna

isamband med mitt missfall så läkaren som gjorde operationen (skrapningen) på mig då tyckte att vi skulle komma tom inom 8mån om jag inte blev gravid,så det gjorde vi besöket tog 15MINUTER.... Gissa om jag var besviken? Han gjorde vul & kollade allt såg bra ut,min sambo fick remiss för att lämna sperma prov! Läkaren skrev ut pergotime som jag skulle äta 2 ggr enkelkur var detta! & efter semestern & sommarn som var nu skulle vi få komma tillbaka men vi hörde inget så jag ringde till honom & frågade vad som skulle hända nu! Eftersom jag fortfarande inte blivit gravid så skulle han skicka en remiss till fertilitetsmottagningen! Nåra dagar senare fick vi brev från läkaren som skrev att vi får vänta ett tag ca 6mån lång kö så typ i maj ska vi förhoppningsvis få komma iväg!Känns såå lång dit! men under tiden skrev han ut 2 omgångar till med pergo kurer men dessa dubbelkur! Så nu väntar jag spänt på min äl som ska inträffa i dagarna! Vill ju komma på utredning tidigare men vet inte vart ja ska vända mig då:( Sperma provet var fullt normalt som det skulle,& mina äggleder & så oxå som det ska! Håller alla tummar & tår jag äger för att det ska lyckas för oss snart! kram

• Dilara

Jag hoppas verkligen att ni lyckas. Håller tummarna på att ni ska få eran efterlängtade bebis snart. ´
    Jag vill bara få gjort den här utredningen och se om det är ngt som är fel, i sånna fall vad och om det går att fixa?
    Min högsta dröm är att bli mamma. Jag mår så dåligt pga missfallen som jag haft. det känns som om ingen riktigt förstår förutom de som också har gått igenom misfall.
    Min kille är också ledsen men på ett annat sätt. Ibland kan jag bli sur på han eftersom han inte säger ngt. Det ända han säger är att vi kommer att få en bebis att jag inte ska vara ledsen. Men de orden räcker inte för att jag ska bli glad. Jag vill bara bort från allt elände ibland. Livet är så orättvist. Kram

• jazzy

Dilara:

Jag lämnade proverna 3 okt,ca 7-8 rör. Maken fick lämna ett rör.Då kollar dom kromosombilden hos båda.Hormon,koagulationprover,antikroppar.Sen gör man ett vul,och sprutar in koksalt i livmodern för att ev hitta förändringar. En del för lämna spermaprov (det behövde inte vi eftersonm vi blir gravida).
    Den 7 nov var alla prover klara. Läkaren ville inte att vi skulle bli gravida innan vi hade alla svar.För att undvika ytterligare mf...Vet att det ska finnas en sida om alla prover mm ,men vet inte vart den finns..Lycka till!!!

• Dilara

jazzy

Tack för informationen. Jag trodde att de tog bara två rör. Men det spelar ingen roll bara de hittar "felet". Gör det ont när de sprutar in koksalt i livmodern? Jag är jätte nervös inför imorgon. Men samtidigt så är jag glad att det blir en utredning efter två ma. Kram

• Dilara

Idag började de med utredningen. Jag o min partner fick ge blodprov på mig tog de ca 7-8 rör på honom tog de 1 rör. Sedan kollade läkaren i livmodern om allting såg bra ut, vilket det gjorde. Nu väntar jag på svaren, de skulle komma om ca 1 månad sa läkaren.
    Läkaren vill att jag ska vara med på en forskning när jag bli gravid nästa gång. I dagens läge vet man inte om trombyl hjälper mot proppar i moderkakan. Forskningen ska göras på gravida kvinnor där hälften av dem får trombyl o den andra hälften sockerpiller. Man ska inte veta vem som har fått vad förren forskningen är färdig.
    Det är en läkare som heter Lennart någonting som ska forska i borås. Det är bra med denna forskning, så man kan veta om trombyl hjälper. Vem vet kanske så minskar antalet missfall efter denna forskning.

Svar på tråden Frågor omkring MA