• Bebben

Öroninflammation - Amimox?

Alltså, det här är inte klokt. Vår lilla tjej, 19 månader, har varit ständig förkyld sedan hon började dagis för nån månad sedan.

Efter hennes sista jobbiga förkylning med svår hosta fick hon diagnosen barnastma och öroninflammation. Hon fick medicin för allt. Och för öroninflammationen nåt som hette Azitromax eller nåt sånt. Blev behandlad 3 dagar bara.

En vecka senare är vi tillbaka hos läkaren och det visar sig att öroninflammationen inte gått bort. Nu sätts hon på ny kur. Denna gången med Amimox, 10 dagar.

Det har nu gått 2,5 dag med Amimox och det verkar inte bli bättre. När ska sån där medicin göra verkan egentligen?

Jag undrar oxå hur ni andra gjort vid era barns öroninflammationer. Har ni låtit dem vara på dagis ändå? Vår dotter har ingen feber, är hur pigg som helst men får värk som kommer då och då och hon skriker.

Tacksam för råd och tips!

• Svar på tråden Öroninflammation - Amimox?
  • Padro

Alltså, egentligen kan barnen börja gå på dagis redan efter 3 dagar men antibiotikan bryter ner barnets egna immunförsvar så då kan dom dra på sig mer skit innan dom är helt bra igen...

• helleappel

När vår son åt Amimox så blev han bättre efter kanske 4 dagar. Han fick vara hemma så länge han var sliten av sjukdomen, vilket blev en vecka lite drygt. Vår son har oxå astma, men detta blev konstaterat nu efter det att han varit ständigt sjuk i tre månader alltså sen han började på dagis.

• Lilla K

Vår son fick Amimox igår, och vi märker skillnad redan idag.

Ring Vårdcentralen igen om det inte är bättre imorgon.

Ang dagis vet jag inte, jag har mina barn hemma (mammaledig).

• Bebben

Ja vi går på knäna här hemma. Jag har varit hemma med henne i två veckor men i tisdags fick hon gå till dagis efter läkarens godkännande. Men det känns ju att hon inte är riktigt frisk.

Hon skriker och tar sig för örat trots att hon nu får medicin. jag ger henne alvedon eller panodil för att dämpa. men usch vilka nätter det är.

Huvudsaken hon blir frisk känner ju jag men samtidigt, hur gör ni när ni är hemma och vabbar? Jag har en chef som inte är så tålmodig.

• Julia85

Min dotter fick också amimox då hon hade dubbelsidig öroninflammation. Det hjälpte efter ca 4-5 dagar. Så fortsätt bara att ge henne hela kuren.
    Kan tillägga att våran dotter också har barnastma, vet hur det är.

• Nimbuz

När min son hade alla öroninflammationer fick han också amimox och det tog kanske 3-4 dagar innan han verkade må bra. Jag vet att jag tänkte att det var så lång tid men sen vart han sitt gamla vanliga busiga jag direktFlört
    Min son gick inte på dagis när han hade alla öroninflammationer men har inte din dotter feber eller verkar må dåligt kan man ju prova och se hur hon mår på dagis och hur mycket hon orkar.

Mamma till Anton 2oo4-12-o6
  • Bebben

Tack för alla svar. Jo hon har varit på dagis i tre dagar nu. Personalen har sagt att hon är som vanligt men tar sig för örat ibland. Det är mest på kvällen det kommer. Då tar hon sig för speciellt ett öra och skriker. Usch jag mår så dåligt när hon har ont och jag inte kan göra nåt.

Men vi får väl ge medicinen lite mer tid. Hon har som sagt bara fått den i 2,5 dagar nu. Jag trodde de gett för svag medicin så det blev samma strul som med den förra medicinen.

• Padro

Vår fick spektramox...vad är det för skillnad?

• elegi

Sammansättningen är lite olika, jag tror att amimox är lite starkare, inte helt säker, amimox svarade dottern på jättesnabbt men det är ju olika och alla läkare säger ju att man ska hålla ut hela kuren, det kan ju ha blivit bättre fast hon fortfarande känner av de och just därför tar sig för örat och skriker för att hon vet hur ont det gjort i 1 vecka nu, svårt att säga när det handlar om barn.
    Håll ut så ska du se att det snart är bättre, försök att stå ut under helgen är det inte bättre på mån så skulle jag höra av mig till läkaren igen då kan dom ju kolla om det blivit bättre eller inte  

• Bebben

Tack igen ni som svarade.

Här har natten varit hemsk. Hon har knappt sovit. Förkylningen har kommit tillbaka över natten. Nu hostar hon igen och är allmänt grinig. Tar sig för örat fortfarande, tredje dagen idag med Amimox.

Ja vi får se hur det blir över helgen. Blir det inte bättre så bokar jag en tid hos läkaren igen. Men idag ska vi bara slappa och ta det lugnt.

Svar på tråden Öroninflammation - Amimox?