• Pokergirl

Hunden löper och jag ska vara hundvakt med hanhund hemma

Jag undrar hur detta ska gå och vill höra från människor med erfarenheter just om hundar som löper. Det är nämligen så att jag ska vara hundvakt åt svärmors hund som behagar att löpa för första gången precis just nu. Inte nog med det så har vi en hanhund på tre år som jag dessutom ska ta hand om.

Hur kommer detta att gå? Vad ska jag tänka på? Göra? Inte göra? Snälla hjälp!!!

• Svar på tråden Hunden löper och jag ska vara hundvakt med hanhund hemma
  • Hallonsaft

Dela av huset där du bor en hund i varje del. Är tiken i höglöp eller har hon precis börjat?

Ta promenaderna separat om Du inte känner att Du kan hålla koll på båda samtidigt. Om Du åker hemifrån och Du inte tar med hundarna så får Du låsa in en av hundarna i ett rum. Lämna dem aldrig ensamma tillsammans.

Hur länge ska Du passa hanhunden?

• emmies

ja det var ju intelligent säger som hallonsaft.. dela av huset om det  går! // emmie

jag är uppväxt med ett gäng dårar.. o för att passa in vill jag bo i dårarnas paradis.
  • Pokergirl

Ojojoj!!! Hanhunden är vår, däremot så är tiken nog i höglöp, som jag förstått det har hon löpt ett par veckor nu. Låter inte som det kommer bli ett höjdardygn.

Men går stora hundar på små? Vi har en boxerkorsning och hon en dvärgpudel.

Känns som att detta inte kommer att bli en rolig helg för mig.

• Hallonsaft

En hanhund går på alla tikar om de går i höglöp.

Man kan aldrig vara säker. Men om tiken löpt ett par veckor säger Du, vet ägaren exakt? Tikar löper normalt bara 3 veckor. Det är mittenveckan som är jobbigast.

Och har Du tur så kanske din hanhund inte bryr så nämnvärt, då det är första löpet för tiken. Det är inte alla som bryr sig om det.

Men om han mot förmodan skulle vara en som inte bryr sig, så håll dem absolut isär i alla fall!

• Pokergirl

Vi var där och hälsade på för några veckor sedan. Då hade hunden inte börjat blöda ännu men visade tecken på att den löpte, var väldigt avståndstagande mot vår hanhund och blev rent aggressiv när han kom nära. Nu har den nog blödit ett par veckor, men vi har ju ingen aning om hur vår hund kommer att reagera på detta.

Måste säga att jag fasar över helgen. Svärmor ska ta med ett galler så vi kan skilja hundarna om det blir för jobbigt för mig. Min man reser också iväg så jag kommer att vara ensam med odågorna.

• Hallonsaft

Det går nog bra! Det låter som om hon löpt färdigt när Du skriver att det blödit i flera veckor.

Aggressiviteten Du nämnar är just för att tala om för hanen att hålla sig borta. Är han smart håller han sig borta, annars kan han gott få sig en läxa. En hane ska respektera när tiken fräser ifrån och vill ha sin rumpa ifred.

Lycka till!

• Tiffanie

Finns det ingen annan som kan vara hundvakt ? Det är väldigt elakt mot din hane att ta dit en höglöpande tik.. Han känner ju lukten av henne fast dom är avskilda.. Om inte så ha tiken i ett av rummen.. och lås dörren när du inte är hemma hanhundar kan om dom vill och då tar dom sig in och ut överallt=)

• Pokergirl

Jag ska vara hemma hela tiden! Svärmor har ingen annan, hon har flyttat upp från Skåne men nu ska hon och min man, hennes son, ner i helgen för att besöka släkt, gravplatser och lite sånt. Jag får nog sätta upp kompostgaller mellan dem om det skulle bli bekymmer, men jag hoppas verkligen hon börjar ha löpt färdigt snart så jag inte behöver vara orolig.

Han har aldrig gjort försök att rida henne innan, ingen annan hund heller för den del, men efter hur lång tid efter löp finns risk att hunden blir på tjocken om olyckan skulle vara framme?

Svar på tråden Hunden löper och jag ska vara hundvakt med hanhund hemma