• MartinaE

Misstänkt ögoninflamtion, är det vanligt hos nyfödda?

Har en liten tjej på en vecka som just nu ligger och sover så sött, problemet är bara att varje gång hon vaknar har det ena ögat geggat igen. Är det nått som är vanligt hos små bäbisar eller skall det behandlas?

• Svar på tråden Misstänkt ögoninflamtion, är det vanligt hos nyfödda?
  • MaMmA ZaNdRa

oj skrev fel om d är gul så.
    badda med ljummet vatten.

• Linda 23

bebisar kan ha tilltäppta ögonkanaler, det kan vara det.
     Badda med bomullsrondeller och ljummetvatten utifrån och in i ett par dagar. det rådet fick jag av bvc.

• tjejen1981

Min dotter hade ögoninflammation jättelänge, när hon blev 2 månader försvann det enligt bvc så var det vanligt o kan hålla i sig länge

• fantasy

det är mycket vanligt,båda mina barn har haft det och diottern på fem månader har fortfarande lite problem och jag har fått förklarat för mig att det går över med tiden, det är tårkanalerna som inte riktigt kommit igång och det kan på vissa barn ta tid.

så länge ögat ser fint ut och inte är rött, eller att det hela tiden är rött runt ögat, så ska man bara torka bort kletet med en våt bommulstuss/rondell och i övrigt inte vara där och röra.

• lilla trollets mamma

Min son hade det likadant o har fortfarande ibland gegga i ögonen. använd kokat vatten o tvätta utifrån och in, och prata med bvc om du är orolig.

• Memo

Min mellersta dotter fick också när hon var väldigt liten. Idag är hon 3 år och har lätt passerat 20 st ögoninflammationer. Så nu har dom bestämt sig för att göra en odling på hennes ögon. Det kan ju vara något annat hon har.

Men gör som Linda 23 skrev, ta en bomullstops och badda med lite ljummet vatten.

Det kan ju vara trånga tårkanaler också och då kan man massera lite försiktigt så brukar det försvinna efter ett tag.

Hoppas att det går över snart

• Miss Upsey Daisey

Ellen hade så de första månaderna... eller ja, ganska länge.

Man kan ta en bomullstuss och "tvätta" med kokat vatten som svalnat. Man ska tänka på att "dra" in mot näsan när man gör det.

Till slut försvann det bara.

• MartinaE

tack så mycket, jag hade faktiskt redan baddat men alltid skönt att höra att man gör rätt =) kram på er

• WimsA

Min son har haft det sen han var 3 v, på bägge ögonen först, men för 1 månad sen bara på ena, han har fått ögondroppar men det har inte gått tillbaka ändå. Trånga tårkanler är det ju, massera inne vid näsroten 2 ggr per dag, å torka med kokt avsvalnat vatten.
    Min son är 4 månader, å har massa fortfarande!

_ComBo_
  • ejja81

min dotter hade det från det att hon kom tills 6veckor,,bara å badda flera gånger per dag,,i bland han man inte göra rent förren det var igen bommat,,men är nu borta,,var för trång tårkanal sa dem,,,är vanligt kunde masaera lite vid kanalen å badda med vatten!

• ajnas

Min dotter hade det när hon var nyfödd. Det berodde på tilltäppta tårkanaler, som flera skriver här.

När det var såpass kladdigt att hon inte kunde öppna ögat när hon vaknade, pratade vi (återigen) med dem på BVC som tog en bakterieodling som visade på bakterier. Vi fick då recept på ögondroppar. Två behandlingar med denna, så var problemet borta!

• Havsjungfrun

Vår son hade också det son nyfödd, det är bara att tvätta på så går det över.

• Morrizz

Fick tipset att använda bröstmjölk, så jag har baddat min dotters geggiga öga med det. Använt bomullsrondeller för att göra rent.
    Har fungerat bra de gånger hon har haft geggiga ögon. Fast det har varit ganska lindrigt för  hennes del, så vet inte om det fungerar för alla slags "geggiga ögon". Värt att prova iaf.

• Saltlakrits

Vår dotter hade trånga tårkanaler.
    Ögonen rann och kladdade igen.

Badda med ljummet vatten eller koksaltlösning.
    Massera tårkanalerna...
    Alltid utifrån och in.

Vår dotter hade kvar sitt tills hon var 2 år.
    Hon hade fått två tider till operation men var sjuk båda gångena.
    Men det var nog tur, för en månad efter sista op-tiden så försvann det av sig själv.

Mamma till tre underbara barn!
  • Grus grus

Vår dotter hade det i början. jag tvättade ögat med bröstmjölk morgon och kväll i två dagar. Sedan var det borta! Bröstmjölk är bakteriedödande.

Kärlek och snuva kan inte döljas!
  • WimsA
    Saltlakrits skrev 2006-11-17 07:43:06 följande:
    Vår dotter hade trånga tårkanaler.Ögonen rann och kladdade igen.Badda med ljummet vatten eller koksaltlösning.Massera tårkanalerna...Alltid utifrån och in.Vår dotter hade kvar sitt tills hon var 2 år.Hon hade fått två tider till operation men var sjuk båda gångena.Men det var nog tur, för en månad efter sista op-tiden så försvann det av sig själv. Mamma till tre underbara barn!
    Så skönt att det blivit bra!
    Får man fråga hur gammal hon var när hon fick tid till op?
    _ComBo_
  • Nimbuz

Min son fick ögoninflammation när han var 8 dagar.
    Det var alldeles gult och så mycket i vägen så han knappt kunde få upp ögonen och alldeles rött omkring.
    Vi var på ammningsmottagningen när sköterskan kallade på en läkare som tog prov som visade på bakterier så vi fick en salva till ögonen så efter några dagar var det mycket bättre.

• sveamoder

Rådet med bröstmjölk är kanon!  min dotter hade geggiga ögon när hon föddes, det var så ena ögat blev helt rött inuti!  Läste här på Fl om bröstmjälken och testade.
    Efter 2-3 dagar var hon helt bra!!

Använd det + massagen så ska du se att det blir bra!  Obs!!  inga fingrar i ögonen!!

• lilla bebis

Min dotter har fortfarande problem med sitt vänstra öga det klibbar och går att tömma ut massor varje dag..på BVc sa dom att man ska det ta fingret och trycka jätte jätte försiktigt i ögon vrån..
    Till mig sa doktorn att det är tårkanalen som är trång.. och att om det inte gått över efter hennes 1 års dag får man söva wilda och öppna upp den..
    Hoppas hoppas det går över innan

Svar på tråden Misstänkt ögoninflamtion, är det vanligt hos nyfödda?