• Anonym

HJÄLP SNABBT! Kan inte sluta dricka!

Jag längtar efter att det ska bli kväll varje dag, för när min sambo somnar brukar jag ta lite att dricka. Inte varje kväll men det blir oftare och oftare. Jag blir så glad och lycklig och glömmer alla besvär. Jag har sedan tio år tillbaka en djup deppression och tidigare har jag skurit mig för att dämpa ångesten. Men nu har jag börjat dricka istället. Jag är rädd för att jag håller på att bli en alkoholist.
    Men jag är ju inte en såndär "gammal käring som luktar kiss och sitter på stan och dricker". När räknas man som alkoholist egentligen? Är det någon som har varit påväg dit precis som jag men hunnit stoppa det? Ge tips isåfall.. Annars får ni gärna skriva vad som faller er in, behöver verkligen prata om det här.. Tack på förhand!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-11-16 22:06:03:
    Ps: Har inga barn och är ung..

• Svar på tråden HJÄLP SNABBT! Kan inte sluta dricka!
  • Mjao

Ta kontakt med din vårdcentral så kan kvalificerad personal hjälpa dig med dina frågor om ditt alkoholintag. Det är inte så enkelt att man kan säga att någon är alkoholist över nätet utan alla männsikors förutsättnignar är unika och du måste reda ut din relation till alkohol med någon som har utbildning på området och är objektiv.

• Sagofe

Alkoholism är ju när man missbrukar alkohol, oavsett om man gör det på en parkbänk på stan, hemma i smyg, på krogen eller någon annanstans.

Har du någon kontakt med kurator/psykolog eller liknande?
    Är det när du får ångest du dricker?

Har inte dämpat med alkohol många gånger, däremot har jag skurit mig en hel del när jag haft ångest och mått dåligt.

• Anonym (Kram)

Hej TS,
    alkoholism är en sjukdom, den kan drabba alla och är inte bara A-laget som sitter på stan.
    Definitionen av att vara alkoholist kan tolkas på flera olika sätt. Jag är amatör och inte proffisionell. Har dock alkoholister i min närhet.
    Att vara alkoholberoende innebär att begäret efter alkohol väcks lätt och att man inte kan kontrollera sin konsumtion.
    Vill du läsa mer kan jag rekomendera:
    www.lankarna.nu/sjukdom.htm

Du har goda chanser att ta dig ur din situation, du har ju klarat det svåraste steget: Insikten om att du är på fel väg!
    Nu kommer nästa steg som kan vara mycket svårt: Be om hjälp!!!
    Det finns många ställen att få hjälp, eftersom du skriver att du har en depression gissar jag på att du redan har någon att tala med, nu är din nästa uppgift att våra berätta om diott smygdrickande även där.
    Försök berätta för din sambo, så du kan få hjälp att sluta

Lycka till

• Duefigli

Hej!

Min första tanke är att det är bra att du själv reagerar på ditt drickande. Det tycks finnas flera signaler på att drickandet är eller är på väg att bli ett problem.

*Du dricker i smyg
    *Du dricker för att lindra dåligt mående
    *Du längtar efter alkoholen
    *Du mår dåligt över att du dricker

Mitt råd är att du kontaktar antingen vårdcentralen eller socialtjänsten. De flesta kommuner kan erbjuda samtalsstöd (öppenvård) där man kan få hjälp med detta. Jobbar själv inom socialtjänsten och har träffat många många som har din problematik.

Lycka till!

• Anonym

Tack för era svar.
    Jag har en psykolog som jag pratar med regelbundet. Och hon vet om detta til viss del. Inte att jag dricker på så många vardagar som jag gör.
    Jag dricker när jag har ångest, panikångest eller liknande situationer där jag inte vet hur jag ska göra för att bli av med det.
    Det käns otroligt dumt att ta kontakt med vårdcentralen. Jag kan tänka mig att de inte kommer ta mig på allvar om man ser till min ålder..
    Jag känner mig så hemsk som gör detta bakom ryggen på min sambo också, det känns verkligen alkoholist-varning..

• Dino78

Min papa är nykterlkoholist och han hjälper gärnatill. Han har en hel drös personer som mailar honom, chattar på msn och pratr i telefon. Om du tittar i min blogg finns hans mailadress där. Med tanke att det är mail så kan det ju ske helt anoymnt.

DIF i själ och hjärta
  • Sagofe

Berätta för psykologen hur det ligger till, och för sambon.
    Jag antar att du skar dig i smyg, precis som när du dricker nu. Det är ju ditt sätt att hantera det på, även om det inte är det bästa.
    Har du testat andningsövningar, att säga till någon när du känner att ångesten är på väg så att du slipper sitta ensam med den?
    Att du dricker i smyg behöver ju inte innebära att du är alkoholist.
    Men oavsett om du är det inte så är du väldigt stark som ser problemet och ber om hjälp och råd!
    Kram

• Anonym

Tack, ni är för härliga.
    Dino78 jag lägger till din far nu.
    Tack så mycket. Jag ska försöka få tag i det här..
    Behövde bara prata av mig lite..
    Tack för att ni lyssnade!

• Duefigli

TS- hur gammal är du? Jag kan inte garantera vilket bemötande du skulle få på vårdcentralen, men jag har svårt att tro att de inte skulle ta dig på allvar. Inom socialtjänsten jobbar man både mot barn, ungdomar och vuxna och vet verkligen att missbruk inte r nåt som bara drabbar folk över 25. Hur som helst tycker jag det är väldigt starkt att du börjat fundera på drickandet, många lever länge med en förnekelse och vill inte se problemet.
    Hoppas du känner dig nog stark för att kontakta någon och söka hjälp!

• Anonym

Jag är 18 år..

• Anonym (Kram)

TS, jag tycker du är modig som vågar inse att du har problem och stark som vågar möta dem!
    Jag skickar över styrkekramar så du har kraft kvar imorgon att ta tag i situationen och våga be om hjälp och stöd!
    Som du vet är ju ditt drickande att utslag av din ångest. Det är viktigt att få bukt med drickandet innan det går över styr men minst lika viktigt att du får hjälp att komma ur din depression och källan till din ångest.
    *kram*

• Ellentina

Min bror var 17 när han åkte in på behandlingshem för blandmissbruk. Själv var jag bara 20 när min alkoholkonsumtion var farligt hög. Så alkoholismen har ingen ålder...Hoppas att du får hjälp. Gå på ett AA möte. Du behöver inte prata när du går dit utan det går bra att bara vara tyst om det känns bättre så.. Lycka till!!

• Anonym

Hur kollar man upp vart AA finns i sin kommun?
    Det känns som att jag inte ÄN är alkoholist men på god väg. Får man komma dit även om man inte är alkoholiserad?

• Sagofe

www.aa.se/

Där kan du gå in och titta, såg att man kan söka efter möten där.
    Lycka till!

• MarieSoSueMe

ts, det finns något som kallas för "självmedicinering" och det är nästan alltid vad alkoholism handlar om. skulle tro att det oftast är så som alkoholism börjar; som ångestdämpare och medicin vid en krissituation.

men om du mår dåligt och känner panikångest så ska du ha medicin, inte en drog som alkohol som du riskerar att börja missbruka. du har kontakt med psyk - bra! se till att de skriver ut rätt medicin åt dig så du slipper självmedicinera.

• Anonym (Kram)

God Kväll ts!

Ser att du fått många tips och råd om hur du kan ta dig ur din situation.
    Hur är det idag, har modet hållt i sig så du kunnat be om hjälp?

Tänker på dig och önskar dig all lycka med att komma ur din sits

kram

• Fia Göteborg

Du väljer ju själv om du vill ändra ditt liv eller inte. Jag drack för mycket kallad alkoholist. Började med antabus i 9 månader. Gör d de hjälpte mej..

• tin dra

Gå inte på några alkoholist möten, då blir KAN du bli stämplad för livet, vissa är inte helt tystnadsplikt skyldiga. det är uppenbarligen inte alkoholen som är ditt problem utan något annat som är ditt problem som gör att du vill ta till alkoholen. Gå tillbaka i livet och titta och tänk efter på vad är det som gör dig olycklig så att du måste ta till alkoholen?? sök hellre spykolog hjälp det gjorde jag...har även nu läst psykologi det har hjälpt mig mycket. Det är skönare att gå ner i botten å rota fram problemen å prata om dom än att dölja o dränka dom mer alkohol eller droger. lycka till :)

• tin dra

Jag hade också panikångest...det var för att jag var olycklig på något sätt...byt psykolog om den du har nu inte hjälper eller att du känner att han/hon inte är bra...berätta ALLT för psykologen prata om barndom, skola, jobb, vad är det som tynger dig? jag fick panik ångest för vissa anledningar, det kan vara press, förändrigng, ensamhet, försök hitta nån hobby, ex träna å finn nya vänner då behöver du inte dricka för att må bra sen. :)

• hando

Hej jag själv är en alkoholist men jag försöker lösa det ,ta och kolla upp dina chanser till en riktig 12 stegs behandling ,en så kallad minesota behandling det är det bästa du kan göra . Att gå till vårdsentralen är menigst löst ,du får bara antabus....Kolla upp om det finns nått som heter misbruks enheten där du bor ... Dom kan hjälpa dig .annars finns det en medicin som heter revia som är bra men du måste då ringa en alkohol läkare...MVH Hando

Svar på tråden HJÄLP SNABBT! Kan inte sluta dricka!